Jump to content

400V/230V strøm i Marina


Bjønn

Recommended Posts

Heisann.

Er det noen som har erfaring med 400V i havner?

Vi har splitter ny havn der tilførsel er 400V.

Ute på bryggene blir dette redusert i boksene til 230V.

Dette medfører at ene fasen har 230V, og N-leder har 0 V.

Det er lagt jord i land, men der henger også en jordkabel fra brygga og i sjøen ca 2-3m fra drevet mitt.

Dette ble anbefalt av El-verket.

 

Har ligget med landstrøm i 5mnd (pga varme i båten, ikke ladding), og fikk århundrets sjokk.

Sinkene på drevet var borte, og det var enorm tæring på drevet.

Sinkene var nye i mai i fjor, da båten ble sjøsatt.

Må skifte drevet, de fleste kan tenke seg hva det vil koste :puke: .

Ingen av mine naboer har dette problemet så langt (meg bekjent), men de har heller ikke ligget med landstrøm så lenge.

 

Skal ha full gjennomgang av el-anlegget ombord 220V/12V(VP KAD 300 installasjon).

Det er imidlertid i original utførelse fra leverandør.

Har ikke skilletrafo, eller jordplate i båten såvidt jeg har funnet ut.

 

Har tidligere hatt båt (norskbygd), og har ligget 2 sesonger på samme måte uten noen vesentlig forbruk av sink.

Dette var i en annen havn men det gamle 220V systemet.

Kan ikke huske at der heller var hverken skilletrafo eller jordingsplate under båt.

 

Ringte hovedimportøren av båttypen (bygd i Tyskalnd), de hevder at dette ikke er et problem for deres båttype :nono: .

 

Så, er det noen som har erfaring med 400V?

Og videre, har noen hatt en sånn opplevelse som forsikringssak?

Ev, hva ble da utfallet (forutsetter at alt er ok ombord i båten)?

 

PS! Om noen orker å svare, så er jeg ikke elektrikker. Trenger enkle og gode forklaringer.

Har blitt helt svett etter å ha lest om strømproblematikk på forumet.

Så jeg har ikke lyst at denne tråden skal ende opp med hvorvidt en bare skal ha jordingsplate, eller skilletrafo i tillegg om en kobler vekk jording fra land.

Link to post
Share on other sites

Dette har vært diskutert mange ganger, men det korte svaret er å installere en skikketrafo. Da er problemet løst siden du kan isolere anlegget ombord fra anlegget i land. Disse problemene oppstår når du trekker med jord i anlegget i land til jord ombord (motorblokk / drev). Går det strøm gjennom her vil det tære på metallet og mange båter har opplevd slike skader. Du kan kutte jordledningen slik at landjord ikke er i kontakt med noe ombord, men dette kan gi andre problemer. Tryggest er det med en skilletrafo.

 

 

Ole

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det er en jordfeil som går i den lederen som henger i vannet ved drevet ditt. Har hørt om tilfeller hvor anoder og drev har blitt spist opp på kort tid når båten har ligget utenfor spunsvegger med strømsatte anoder på. Blir vel noe av det samme. Rådet jeg har fått er, Bakk aldri inn i båsen.

 

MVH

Morten

Link to post
Share on other sites

Heisann Morten.

Takker for den. Dette skal vi sjekke. Det ligger en båt 4 båtplasser lenger borte med drev. Han har ligget med lanstrøm like lenge. Skal bli spennende å se når han skal på slipp :confused: . Nå har han dradd ut landstrømmen for sikkerhets skuld. Han har heller ikke jordplate eller skilletrafo.

 

Mvh Bjørn

Link to post
Share on other sites

Heisann igjen. Nå har det vert el. firma og målt rubbel og bit på båten. Har ikke snakket med firmaet, men fikk info fra Volvo-forhandler der båten står nå. Skriftelig rapport er ikke mottatt ennå, men i hovedsak er problemet: Stereoanlegget. Det ser ut som om stereoanlegget er ettermontert, og det er blitt jordet mot platen der 220V bryterene står. Dette har laget en jordfeil som er blitt trukket ut i sjøen via drevet (batteriminus jordet i motorblokk etc) :headbang: .

Det er mulig de også ville ha båten i hjemmehavna, for å måle der.

Jeg ga imidlertid beskjed om å bestille inn komplett nytt drev, vil ha båten sjøklar til jeg kommer hjem om 4 uker (skal på havet på "litt" større båt i morgen).

Skal se når jeg får rapporten i hende, om jeg klarer å legge den ut her på forumet.

 

Så når jeg kommer hjem, blir det å montere skilletrafo, samt sjekke alle jordingsforbindelser på 12V. Ev blir det en jordingsplate i tillegg. Som de fleste har nevnt (inkl Ingar), så er skilletrafo det dyreste alternativet, men også det sikreste. Men vær sikker på folkens, at skuta kommer ikke til å ligge med båtens landstrøm en vinter til (skilletrafo eller ikke). Da blir det løseledning direkte på varmovnene ombord.

Som nevnt tidligere, så ble dette en dyr lærepenge. Men det man ikke vet, er det ikke så lett å ta forhåndsregler mot :nono: .

 

Når det er sagt, er det noen som har hørt om noen har fått noe sånt på forsikringen?

Link to post
Share on other sites

Jeg ville nok ha tatt opp problemet med netteier (El.verket). De er sansynligvis også "Det Stedlige Tilsyn" i ditt distrikt, og har kontrollrett/plikt av anlegg...

Hjelper dette noe eller blir det bare skuldertrekk?

Skriftelig rapport er ikke mottatt ennå, men i hovedsak er problemet: Stereoanlegget. Det ser ut som om stereoanlegget er ettermontert, og det er blitt jordet mot platen der 220V bryterene står. Dette har laget en jordfeil som er blitt trukket ut i sjøen via drevet (batteriminus jordet i motorblokk etc)

Det er funnet en "feil" men hva er årsaken til at det går en jordstrøm?

Synes det er hårreisende at båteier selv må ta ansvar og kost for en slik skade. Det er jo vanligvis jordstrøm som lager problemer og har ikke El.verket, marina eller stedlig tilsyn mulighet til å garantere korrekt jording så må de jo advare mot en slik tilkobling evt sette krav til utstyr ombord. Dette er jo en tjeneste/vare man tar betalt for og dermed bør man også kunne kreve at tjenesten/varen leveres korrekt eller evt fraskrive seg ansvar om utstyret ombord ikke er tilstrekkelig.

 

Jeg snakker ikke om når det er feil i anlegget på båten som faktisk lager slike problemer men når båten's anlegg i utgangspunktet er korrekt men allikevel kan få problemer fordi tjenesten/varen som leveres ikke er tilfredsstillende

 

Jeg er sikker på at om El.verket eller de som leverer denne tjenesten eller varen blir ansvarlig for evt skade forårsaket av feil på den leverte tjenesten/varen så kommer automatisk krav til anlegget som skal tilkobles eller ihvertfall fraskrivelse av ansvar om man ikke har det spesifiserte utstyret etc. Da vet man ihvertfall hvilke risiko man løper og kan ta sine forholdsregler

Link to post
Share on other sites

Hvem er etter denne logikken ansvarlig dersom jordlekasjene i anlegget skyldes feil på nabobåten? E-verket? Båteieren? Marinaen?

 

Uansett er poenget at den gode løsningen er å koble seg selv til landanlegget slik at en ikke er påvirket av slike feil, f. eks med skilletrafo.

 

All statistisk erfaring på jordlekkasjer tilsier at det er en forbruker i enden som forårsaker dette og ikke kablingen mellom disse. (Med få men veldig synlige unntak). Med andre ord den enekelte båteier som forårsaker dette, uten at feilen kommer til syne på egen båt.

Oso

Link to post
Share on other sites

Her støtter jeg Ooma fullt ut.

Feilene som oppstår må båteiere selv beskytte seg mot, for årsaken er hyppigst å finne blant de som klager. Dette er ikke et problem for kraftleverandørene, for de bare fordeler kostnadene kollektivt og bryr seg lite om det som ikke er deres ansvar. (Netleverandøren er riktignok kontrollmyndigheten, men det er ikke det samme som at de har kontrollansvaret).

 

Det er eieren av marinaens ansvar å føre tilsyn med det elektriske anlegget i marinaen og det elektriske utstyret som eventuelt kobles til dette anlegget igjen.

 

Dette finner dere mer informasjon om i internkontrollforskriften, El-tilsynsloven og forskrifter for elektriske lavspentanlegg.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så du synes det er fornuftig, Nike?

Har du tenkt på hva et slikt anlegg vil koste?

Hvor mye er du som bruker villig til å betale? Temmelig mye?

 

Hvorfor lage et problem av noe som ikke er et problem?. Det er jo bare å isntallere en lokal jordingsplate og deretter lovlig klippe landstrømsjordlederen. Enkelt, lovlig og billig.

 

Ligger man i havn i nærheten av et ferskvannsutløp? Ikke noe problem. Selv med jalvparten så mye salt i vannet, er det fortsatt intet konduktivitetsproblem. Noen få båter av totalen ligger i ferskvann. De får da installere skilletrafo hvis de skal være 100% sikre.

 

Dette blir som elektriske anlegg generelt. Utførelsen er forskjellig avhengig hvor man måtte være. tørt, vått, ex osv. Man installerer i henhold til regler og behov for beskyttelse.

 

Se på Bjønn. Hadde han latt være å trekke med seg landstrømsjord ombord, hadde han ikke hatt de problemene han nå sliter med.

 

Folk som har mer penger enn de trenger installerer skilletrafo. Folk som er blanke på strøm installerer skilletrafo. Folk som er paranoide installerer skilletrafo. Så kan man alternativt installere et rimelig og enkelt lokalt jordplan. Hvis man stoler på rådene man får eller hvis man har såpass innsikt at man skjønner hvorfor det funker og hvorfor det er en forskriftsmessig godkjent løsning.

 

De langt fleste gjør imidlertid ingen av delene og har man da uflaks, går det til helvete. Så finnes det en liten gruppe mennesker som ikke har hverken lokalt jordplan eller skilletrafo og som sover godt om natten likevel - fordi de vet hva dette handler om og har foretatt seg alternative tiltak som funker.

 

En ting er i alle fall sikkert: Elektrolytisk tæring vil alltid være et problem i havner og dessverre er det sånn at de som blir hardest rammet er de mest uvitende i kombinasjon med stor uflaksfaktor. På den annen side kan man være så uvitende som bare det. Har man flaks, spiller det absolutt ingen rolle.

Link to post
Share on other sites

Kanskje noen har misforstått litt, men en felles skilletrafo i marinaen ville ikke avhjulpet båteiernes risiko for korrosjon i noen vesentlig grad. Det er forholdene i marinaen som er hovedproblemet her, og en slik trafo ville kunne ha en effekt motsatt vei, det vi si å skjerme kraftleverandørens nett mot jordfeil som oppstår i marinaene.

 

Ganske snart nå i April skal Sjøfartsdirektoratet og DSB ha et møte, og da skal det blant annet avgjøres hvem som skal ha kontrollmyndighet for fritidsbåt etter at de er satt ut på markedet. Når dette er formelt ordnet så skal det utgis en informasjon rundt jording i båt. Slik jeg har forstått det er dette en formalitet, for Sjøfartsdirektoratet mener DSB er bedre skikket til oppgaven, og DSB har sakt at de godt kan påta seg ansvaret.

 

Både Sjøfartsdirektoratet og DSB har gitt signaler om at de ønsker periodisk pliktig kontroll av fritidsbåter på sikt, og hvis så skjer så blir det kanskje mulig å få ordnet på en del feil som forårsaker disse problemene.

Det skal uansett bli fint å få en offentlig uttalelse i saken før sommeren.

 

At noen forskutterer hva som er tillatt mener jeg er uheldig.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg var forresten på Grasholmen og målte i går ettermiddag fordi et drev hadde blitt kraftig skadet. Det gikk da en ganske stor feil i Marinaen, og jeg trakk derfor ut kontakten til et par båter som jeg kjenner eierne av.

Hvis noen skulle ha båt der så ville jeg anbefalt å gjøre noe.

Hvis noen finner feilen i egen båt i denne marinaen, så send meg en IM med kontaktinfo slik at vi vet hvor regningen på skaden skal sendes.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal det være skilletrafo på land må det jo være for hvert uttak og ikke en felles for hele marinaen. Dette er vel det sikreste de kan lage til for alle parter. Blir det en lovpålagt løsning så blir antallet så stort at det sikkert mulig å skaffe dette til en god pris, så får man heller finne seg i at det evt kan bli noen strømbegrensninger. Tror de som har opplevd denne type skader heller hadde betalt litt ekstra leie i året istedet for reperasjons kostnaden

 

Muligens man kan ha en "ren" kurs og en felles "skitten" kurs for de som abolutt ikke bryr seg eller som allerede har investert i en skilletrafo. Da har man ihvertfall et valg.

 

Kan ikke forstå at dette skal skape store protester, det er tross allt sikkerhet for liv, helse og utstyr det er snakk om og som det ellers predikeres sterkt for her på båtplassen

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner hva du mener Nike, og jeg er enig i at problemet bør løses selv om det koster litt. Men det er noen praktiske aspekter i dette som gjør skilletrafo på land litt problematisk og upraktisk.

 

Det med skilletrafo på land er ikke noe nytt, for det har blitt brukt i en årrekke i proffbransjen for å gjøre om på spenning etc. Men vi har da erfaring med at korrosjonsproblemet ikke kan løses på denne måten.

 

Trafoen må stå i båten på grunn av regelverket hvis formålet er å beskytte båtene mot korrosjon. Blant annet tok redningsselskapet feil og valgte den løsningen du nevner, og det svarte seg ikke.

Link to post
Share on other sites

OK det er ikke sikkert det er mulig med en 100% løsning men det er ihvertfall sikrere enn hva som er tilgjengelig i dag ettersom man kan separere båtene fra en felles landjord på en rimelig sikker måte slik at man ikke blir påvirket av feil på andre båter.

 

Protester blir det nok uansett Lotus men med en "ren" kurs og en "skitten" kurs så kan man ihverfall velge selv

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Heisann folkens.

Her kommer rapporten fra elektrofirma Zenith Elektro som har vert ombord og målt i båten (skulle tro at dette er en standard Bavaria montering?):

 

 

Rapport vedr Bavaria, med tæring på drev.

 

Var om bord 26/3 09, og kontrollerte elanlegget på båten til Bjørn xxxxxxxxx.

 

Motorinstall har 1-polt anlegg med minus i gods på motor og drev. Jeg fant ikke noe unormalt stømforbruk i 12 volt systemet, bare noen mA til motorens ”hjerne” og bilstereoens minne.

 

Ved måling mellom landstøminntakets jordforbindelse og motorblokk fikk jeg full kontakt, 0 ohm. Etter div utkoblinger fant jeg at sammenkoblingen lå på bryterpanelet i cabin.

 

Der er 220 volt anlegget med instrumenter og kurser mont i en alu-plate som er korrekt jordet, problemet var at i samme plate var det montert et bilstereo-anlegg med minus i gods, noe som førte til at landstøm-jord går via batt-minus rett i drevet.

 

Selv om ev jordfeilbryter er ute, forbukere på 220 v avslått, og 12v hovedbrytere avslått, så vil denne forbindelsen ligge der så lenge landkabel er tilkoblet.

 

Koblet fra bilstereo-anlegget og målte videre, det er fortsatt en lekkasje mellom 220 volt og

12 volt men denne er på ca 100 kohm og medfører ikke noe lekkasje-støm som jeg mener er skadelig for drevet.

 

Jeg har ikke utført utbedringer med ev fra-isolering av bil-stereoen i alu-plata.

 

 

For Zenith Elektro A/S

Frank Øyen.

Link to post
Share on other sites

Dette er (var i alle fall) en standard installasjon i BMB, radio montert i aluplate som jordet mot landstømsjord og batteri minus.

 

Mulig jeg er litt treg i dag, men hvorfor skulle dette være så galt? 230V-jordinger og batteriminus er da sammenkoblet flere steder i båten.

 

For meg høres dette ut som et typisk eksempel på jordingsfeil utenfor egen båt der du besørger jording for hele bryggen.

 

Håper Lotus og Ole Petter følger opp denne :discuss: ...

Mvh Aquarius

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært borti flere slike tilfeller og rapporten er kanskje ikke så mye til hjelp verken i en reklamasjonssammenheng eller om man ønsker å bruke forsikringen.

 

I to tilfeller hvor jeg har dokumentert årsaken til skaden har skadene blitt dekket av forsikringen. Alle andre har fått avslag.

 

I det ene tilfellet fikk eieren av båten medhold i klagenemda, og dette takket være en formalitetsfeil fra forsikringsselskapet.

 

I den skriftlige uttalelsen for begrunnelsen av avslaget skrev forsikringsselskapet at hvis skaden hadde oppstått på grunn av en plutselig feil i landstrømsforbindelsen og ikke som følge av (husker ikke hva de mente skaden skyldtes fra kontoret i UK) så hadde de dekket skaden.

 

Der skjøt forsikringsselskapet seg selv i foten for de kunne ikke gå tilbake på dette når jeg dokumenterte at dette faktisk var årsaken. En plutselig feil oppstått i jordleder med en utenforliggende årsak.

Denne saken tok vel to år å få avklart.

 

I det andre tilfellet var IF assurandør, og dette gikk fint med en gang årsaken var avdekket.

 

Reklamasjon rettet mot produsent er vanskelig ånå frem med, for man kan ikke med regelverket i hånd nekte produsenten av båten å koble båtens elektriske anlegg etter forskriftene.

 

Håper du når frem med et krav, men tenk deg nøye om hvordan du kan angripe saken for det er ikke lett å nå frem med den rapporten du har fått.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...