Jump to content

400V/230V strøm i Marina

Bjønn

Recommended Posts

Håper Lotus og Ole Petter følger opp denne :discuss: ...

Med et 1-polet anlegg skal uansett landstrømsjord jordes i batteriminus som igjen er det samme som drevet.

Så denne radioen skulle da egentlig ikke ha spilt noen rolle fra eller til.

Hadde derimot landstrømsjordlederen vært kuttet og all jord forskriftsmessig jordet i en lokal jordingsplate, hadde aldri situasjonen oppstått, da det ville vært en teknisk umulighet.

En lokal jordingsplate løser alle slike problemer. Det gjør også en skilletrafo, men hvis man uansett skal ha en dynaplate for signaljord, er det jo ingen kostnad å også koble 230V anleggets jord til den samme dynaplata. Enklere og billigere er det umulig å få det og det er i tillegg en forskriftsmesig installasjon.

Gratis, løser tæringsproblemet og er forskriftsmessig godkjent. Går ikke an å få det bedre enn dette. Det er klin umulig.

Ofte er ting som virker for godt til å være sant, slett ikke sant. Dette er unntaket, for dette er virkelig sant. Kors på halsen :wink:

Lokalt jordplan er direktoratets gave til fritidsbåtfolket.

Dette er (var i alle fall) en standard installasjon i BMB, radio montert i aluplate som jordet mot landstømsjord og batteri minus.

Mulig jeg er litt treg i dag, men hvorfor skulle dette være så galt? 230V-jordinger og batteriminus er da sammenkoblet flere steder i båten.

For meg høres dette ut som et typisk eksempel på jordingsfeil utenfor egen båt der du besørger jording for hele bryggen.

Mulig at jeg er litt treg: Retter du opp i setningen under. Poenget er ikke å dra med seg landjord, for så å koble denne landjorden til motoren.

Helt enig med det siste Hulda, monter skilletrafo eller klipp landjord og monter lokal jordingsplate.

Skjønte bare ikke kommentaren din om at Bavaria ville bli overdynget med reklamasjoner som følger av denne installasjonen av radio.

Oppfatter rapporten fra Zenit som om tæringsproblemet er forårsaket av at radioen forbinder landstrømsjord med batteriminus og dermed også drev.

Bavaria har (etter min erfaring) egen forbindelse mellom landstrømsjord og fordelingskinne for batteriminus (akkurat som Lotus beskriver), så radiokoblingen skal bare ligge i parallell med denne uten å skape problemer.

Personlig synes jeg derfor denne rapporten var lite konstruktiv og oppklarende for Bjønn...

Mvh Aquarius

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...