Jump to content

Festing av føler til ekkolodd

Bertinius

Recommended Posts

Fikk et råd fra en fisker på flekkerøya utenfor Kr.sand. Det går ut på at ved innvendig montering av føleren til ekkolodd kan man ta et 3" rør, skjære det i passe vinkel, sette dette fast på innsiden av skrog med epoxy, sette føleren nedi, og til slutt fylle 3/4 deler med matolje. Dette gir meget godt resultat, og det er meget lett å flytte siden. Har noen prøvd eller hørt om dette.

Det høres logisk ut, da det er fritt for luft, og blir liggende stødig i riktig vinkel.

:flag:

Det går fint å montere innvendig i feks. et rør.

hva du har i røret olje/frostveske etc. er vel for å hindre luft og at det ikke fryser om vinteren

men du bør vel ikke ha dobbelt bunn for da tror jeg tapet blir stort (luft i dobbeltskroget)

Fikk et råd fra en fisker på flekkerøya utenfor Kr.sand. Det går ut på at ved innvendig montering av føleren til ekkolodd kan man ta et 3" rør, skjære det i passe vinkel, sette dette fast på innsiden av skrog med epoxy, sette føleren nedi, og til slutt fylle 3/4 deler med matolje. Dette gir meget godt resultat, og det er meget lett å flytte siden. Har noen prøvd eller hørt om dette.

Det høres logisk ut, da det er fritt for luft, og blir liggende stødig i riktig vinkel.

:yesnod:

Hei Bertinius

Den metoden du beskriver har fungert helt fint for meg i flere sesonger nå. For å holde svingeren på plass i røret kan man bruke kiler.

Bilde

Eksempel på korrekt montert svinger til ekkolodd.

Korrekt og korrekt, ville nok forsøkt å få en litt bedre "flush" montering. Slik det er på bildet kan det bli  svært mye turbulens rundt giveren. Dette kan forstyrre signalene.

50/200 kHz Airmar svinger med temperatur og logg.

Å montere svingeren inne i båten er det samme som å montere GPS antenna nede i en benk.

Er det det samme? Med GPS'en i benken mister du sansynligvis all kontakt med satellittene og den er null verd. Med en ekkoloddgiver fornuftig montert inne i båten reduseres kun den maksimale dybden den kan vise med noen få prosent.
Lars H.

med erfaring fra både innvendig og utvendig montert giver) (

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Svingeren er montert fri fra skroget. Utenfor laminærsjiktet hvor vannet har høyere hastighet.

Ta en kikk på hvordan et surveylodd er montert. I et "blister" fri fra skroget.

Med GPS antenna slengt i benken kan det virke, men dårlig.

Med svingeren montert inne i båten kan det virke, men dårlig.

Den viste svingeren tar bunn på 300 meter.

Ekkoloddsignalet dempes på to måter. Det dempes sfærisk, og det mister effekt når det reflekteres fra en reflektor. En reflektor oppstår ved at signalet går fra et medium med en bestemt lydhastighet til en annen. Dette kan være overgang vann/havbunn eller vann med forskjellig temperatur.

Ekkoloddsignalet forandrer hastighet i de forskjellige medium.

Når en svinger innvendig montert sender, sender den i olje som har lavere hastighet en vann. Når signalet treffer skroget, som har høy tetthet, reflekteres det kraftig. Det reflekteres igjen kraftig når signalet går fra skroget og over i vann hvor lydhastigheten settes ned igjen.

Store Norske Kullseilingskompani.

Her var det litt mye svartmaling.

Å montere en svinger innvendig medfører at du tape ca 8-10 % effekt. Dette må du ta i betraktning når du vurderer hvor dypt du vil nå med den aktuelle svinger.

For de fleste av oss "hobby" fiskere så holder dybder ned til 100-150 meter. Med å montere svingeren innvendig så vil du nå disse dybder dersom du monterer det rett.

Denne pattenten med å montere svingeren i et rør er at meget godt alternativ til å lime den fast "for ever" med epoxy lim. Jeg selv har godt over fra epoxy liming til montering i rør.

Svært godt fornøyd ift å montere giveren på utsiden. Å montere giveren på utsiden på en ny plastbåd kunne jeg ikke tenke meg, da med tanke på borring i nytt skrog, svingeren lager vannsøyler under fart som treffer motoren, den gror fort ned osv.

Dette tema med innvendig svinger kontra utvendig er ikke svart / hvitt.

Lykke til med innvendig montering, dette vil fungere.

:yesnod: :yesnod:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Hei!

Har hatt svingeren montert innvendig slik det er beskrevet tidligere i tråden

Har hatt 2 forskjellege ekkolodd, og ingen av dei har hatt problemer

med å vise bunnen enten det er 200 eller 300m. At styrken på ekkoet

ikkje er like sterkt altid, har sin årsak at det er "bløt" bunn, f.eks. gjørme.

At signalet blir svekket ved en slik montering kan så være, Men eg kan vanskelig

sjå at det har noe som helst betydning for oss hobby navigatører/fiskere.

Dybder på mer eller 300m er vel også av liten intresse, dei står jo i kartet slik dei andre dybdene, som måtte vera av intresse også står.

At "fiskelykka" er bedre med ekkolodd skal eg ikkje ha noko formeining om,

Men madammen påstår ar når ekkoloddet står på får vi mindre fisk!!!

:yesnod:

Steinar

Dette har jo vært diskutert før. Får jeg bare lov å gjenta at jeg har klint fast min hekkgiver i en kladd sikaflex i båtens bunn, rett foran kjølen. Jeg kan ikke forstå at det kan gjøres enklere. Man mister selvfølgelig noe av følsomheten (rekkevidden). Men 100m holder for meg. Sammenligning med å plassere en GPS antenne nedi en benk er selvfølgelig bare tull.

Eivind

Dette har jo vært diskutert før. Får jeg bare lov å gjenta at jeg har klint fast min hekkgiver i en kladd sikaflex i båtens bunn, rett foran kjølen. Jeg kan ikke forstå at det kan gjøres enklere. Man mister selvfølgelig noe av følsomheten (rekkevidden). Men 100m holder for meg. Sammenligning med å plassere en GPS antenne nedi en benk er selvfølgelig bare tull.

Eivind

Hvorfor er det tull?

Det jeg ville vise var en korrekt montasje.

Dersom noen ønsker å ødelegge signalet sitt med å sende det gjennom olje, laminat, grunning og bunnstoff kan de selvfølgelig det.

De kan også montere det i elastiske stoffer som Sika eller silikon, med kraftig demping til følge.

Den enkelte båteier står fritt til å montere svingeren i kjøleboksen om han vil.

Allikevel våger jeg å påstå:

Utvendig svinger er bedre enn innvendig.

og; ekstern fri, høy, GPS antenne er bedre enn innebygd.

:smiley:

Monterte selv innvendig svinger i rør med godt resultat. Jeg limte fast røret med Casco Marin & Teknik som har svært sterk limeffekt. Jeg vil anbefale å bruke frostveskevann da olje kan bli noe griseri hvis det skulle ha behov for demontering eller bli en lekasje. Vanskelig å lime / støpe på ny hvis det er gjennomtrukket av olje.

Hilsen Harald L

Trude III

ekstern fri, høy, GPS antenne er bedre enn innebygd.

Angående plassering av ekkoloddgiver er det vel sagt nok.

Men selv om jeg nå forlater emnet "festing av føler til ekkolodd", vil jeg likevel arrestere deg når du beskriver den beste plasseringen av en GPS antenne. Det er helt korrekt at den skal plasseres fritt slik at den kan "se" alle tilgjengelige satellitter, men plasseres "høyt"? 2 meter over havet eller i toppen på en 15 meter mast? Blir signalet bedre der opp pga. at den er nærmere satellittene?

Det eneste en oppnår er at en kan få refleksjoner fra havoverflaten og opp til antennen. Dette forsinkede signalet kan forstyrre direktesignalet. I tillegg er tapet i en lang antennekabel stort ved de frekvenser en snakker om her, ca. 1,5Ghz. En GPS antenne skal monteres så lavt som mulig, dog med fri sikt mot mulige satellitter.

Lars H.

som ikke skriver dette for å kverulere

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei Krapyl,

Du lurer på hvorfor jeg synes sammenligningen mellom å plassere svingeren til et ekkolodd innvendig med å plassere en GPS-antenne nedi et skap er bare tull. Dette er tydeligvis en pedagogisk utfordring, men jeg skal forsøke.

Hvis en GPS-antenne plassseres nedi et skap, vil den sannsynligvis ikke klare å motta noen signaler i det hele tatt og følgelig vil man ikke ha mye glede av sin GPS-mottager.

Hvis en ekkolodd-svinger plasseres innvendig, hvilket selvfølgelig ikke er korrekt metode, vil signalene, som du riktignok påpeker, bli dempet. For mitt vedkommende gir ekkoloddet signaler, tydelig og fint helt ned til ca. 100 meter. Hadde jeg boret hull i båten og plassert den slik det skal gjøres, ville den kanskje ha klart 200 meter. Men min båt stikker bare 1,65m og jeg har bare 50m ankerkjetting, slik at alt som er dypere enn 100m ikke er så veldig viktig for meg.

Forøvrig vil jeg fraråde plassering av svinger i kjøleboksen. Den plassen er viktigere til andre ting.

Eivind

Det hele kommer vel ann på bruksområde til ekkoloddet. Er det kun for å måle dybde med holder det lenge med innvendig svinger. Skal man bruke det til fiske er det helt klart en fordel med utvendig svinger. "Tapet" ved innvendig montering går hardt ut over følsomheten. For oss som bruker loddet aktivt ved fisking er utvendig sensor et must.

At "fiskelykka" er bedre med ekkolodd skal eg ikkje ha noko formeining om,

Men madammen påstår ar når ekkoloddet står på får vi mindre fisk!!!

:sailing:

Steinar

Dette  er helt riktig, fisken blir skremt av lydbølgene.

:drink::flag:

Eivind

Dette her er helt meningsløst sammenligning.

Jeg har også montert svingeren innvendig i min båt, og det fungerer helt utmerket.

Helt i bunnen av skroget, i kjølen som er sikkert 5-10 cm tykk, har jeg tilpasset et 70mm plastrør som er fuget fast med sikaflex. Fyllt opp med matolje og puttet svingeren oppi. Jeg har også sørget for at den ligger stødig.

Glimrende løsning, hvertfall i snekkefart.

Siste nummer av det geniale bladet Praktiskt Båtågande har en fin guide for montering av ekkoloddsvinger. De tar for seg både ordentlig gjennomgående montering og liming på innsiden.

De foreslår forresten glykolblanding som alternativ til olje.

Siste nummer av det geniale bladet Praktiskt Båtågande har en fin guide for montering av ekkoloddsvinger. De tar for seg både ordentlig gjennomgående montering og liming på innsiden.

De foreslår forresten glykolblanding som alternativ til olje.

Ja jeg kommer til å bruke vanlig frostvæske (Glykol) til min innvendige svinger. Trur dette er et bra alternativ. Sikafleksen vil ikke bli påvirket av glykol samt ingen råte.

Glykol :wink:

Hvis det er tull å montere ekkoen innvendig, hvorfor gjør fiskere det som er avhengig av bildet? Men det var ikke meningen å lage leven med dette spørsmålet, men jeg ser jo at det har vagt store emosjonelle bølger angående ekkolodd.

Jeg beklager på det sterkeste. :flag:

Dette  er helt riktig, fisken blir skremt av lydbølgene.

:smash::flag:

• 4 uker senere...

Kjøpte for en tid tilbake et ubrukt Humminbird Wide View ekkolodd på auksjon for kr 400.

I helgen monterte jeg det inn i en Vernøy 430.

Standard svinger for hekkmontering fulgte med. Denne tok jeg og limte nedi bunnen av båten med Biltema "stålepoxy" til noen få kroner. Dette ser ut til å fungere svært bra foreløpig. Jeg har kontakt med bunnen mesteparten av tiden selv i full fart noe jeg ikke hadde på en Hansvik 485 med verkstedsmontert hekkgiver. Ser også ut til at opplegget fungerer rimelig nøyaktig.

Det er altså ingen grunn til å være redd for å montere ekkolodd i båten selv eller tro at man MÅ skjære hull i båten for å gjøre dette!

Guest Sparky

hei, festet min ekkoloddgiver i en kladd sikaflex rett forran kjølen. Sitter meget godt.

Sist vi var ute utenfor Son viste den opp til 135 meter dybde.

Ingen tegn til missvisninger foreløpig.

mvh jan

Svingeren er montert fri fra skroget. Utenfor laminærsjiktet hvor vannet har høyere hastighet.

Ta en kikk på hvordan et surveylodd er montert. I et "blister" fri fra skroget.

Med GPS antenna slengt i benken kan det virke, men dårlig.

Med svingeren montert inne i båten kan det virke, men dårlig.

Den viste svingeren tar bunn på 300 meter.

Ekkoloddsignalet dempes på to måter. Det dempes sfærisk, og det mister effekt når det reflekteres fra en reflektor. En reflektor oppstår ved at signalet går fra et medium med en bestemt lydhastighet til en annen. Dette kan være overgang vann/havbunn eller vann med forskjellig temperatur.

Ekkoloddsignalet forandrer hastighet i de forskjellige medium.

Når en svinger innvendig montert sender, sender den i olje som har lavere hastighet en vann. Når signalet treffer skroget, som har høy tetthet, reflekteres det kraftig. Det reflekteres igjen kraftig når signalet går fra skroget og over i vann hvor lydhastigheten settes ned igjen.

Hvorfor leverer alle produsentene innvendige givere? Med min har jeg sett dybder på ca 200m og jeg har måttet skru ned følsomheten, spesielt ved mye alger og vekster. Utvendig svinger er hakket bedre, men å si at innvendig fungerer elendig er helt enkelt feil.

Jeg vet ikke helt.

Det ser ut til at det er opplest og vedtatt at transduceren skal være innabords.

Dette er hva Furuno sier om innvendig installasjon.

Jeg siterer: "This type of mounting is sometimes effective on fibreglass boats. However, since the ultrasonic wave will be attenuated through the hull, this method may not be suitable for deep water sounding". Sitat slutt.

Dette er hva Furuno sier om utvendig installasjon.

Jeg siterer: "Since the transducer projects from the hull, influences of air bubbles and turbulence generated along the hull of the ship are greatly reduced, providing excellent sounding performance". Sitat slutt.

Jeg har kikket litt i dokumentasjonen på utstyr jeg har liggende her.

Garmin 168 leveres med 12 forskjellige transducere med forskjellige utgangsvinkler og opsjoner på temp/fart. 1 - en er betegnet in-hull transducer.

Furuno LS-4100, som jeg har i båten, leveres med 5 forskjellige transducere. Alle betegnet som enten Through-hull eller hekkmontering.

Folk kan montere akkurat som de vil. Jeg har montert tofrekvens transduceren til 4100'en min utvendig på et blister fordi jeg er litt spesielt interessert og vil ha mest mulig ut av utstyret jeg har i båten.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...