jørn Startet 21.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 21.Mars.2009 Som tittelen sier: Hvem fjærner bunnstoff i Fredrikstad? Og hva er best, sandblåsing, tørris, kjemisk? Brukt store deler av dagen med skrape og kausisk soda/tapetlim, hadde liten eller ingen effekt. Ser for meg om jeg skal fortsette å skrape kommer jeg ikke på vannet før neste år Sitér dette innlegget Link to post
tomeriks Svart 21.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2009 Kanskje ikke svar på spørsmålet ditt.. Men grønn bosch elektrisk skrape, og ingen tilsetningsmidler fungerer nok best om du skal gjøre jobben selv. Jeg forsøkte også med kaustisk soda, men det resulterte kun i at bunnstoffet ble steinhardt/ masse klin før det tørket.. Tilsetter man ikke er bunnstoffet ganske så sprøtt.. Et skikkelig liggeunderlag, vernebriller og god musikk under hørselvernet, så er dette en jobb som lar seg gjøre i løpet av ett par lange ettermiddager.. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 21.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2009 Hvordan skrape er dette da? Link? Som regel synes jeg det er gøy å pusse båt, men ikke akkurat dette. Sitér dette innlegget Link to post
Roald Svart 21.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2009 Hallo Det er mulig det er lit sent ute for å skrape, med tanke på temperaturen! Jeg har i hvert fal veldig god erfaring med kuldegrader og en ordentlig Backo skrape. En verktøymaker jeg kjenner kom innom og lånte meg en, og dermed bar det til butikken for å kjøpte begge typene. Hadde noen gamle skraper, og noe tral fra Biltema men de fungerte heller dårlig. Du kan se på hjemmesiden så ser du hva jeg har gjort! Vnteren 05/06 Lykke til. Hilsen Roald Sitér dette innlegget Norsk Trawler klubb Vår båt Tarpoon Link to post
Smurph Svart 21.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2009 En kraftig høytrykkspyler med roterende dyse, tett på, kan få vekk ganske mye Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
evenR4u Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 (redigert) jørn skrev: Hvordan skrape er dette da? Link? Som regel synes jeg det er gøy å pusse båt, men ikke akkurat dette. Bosch PSE 180E Finnes hos alle som selger grønn Bosch, f eks byggevarekjedene. Husker ikke prisen, men den er vel et sted mellom tållhundre og femtenhundre. Østsiden Trelast under brua pleier å ha bra priser på grønn Bosch. Selv om de generelt er noen kjipe j...... Etter å ha prøvd "alt" da jeg skulle ha av epoxy-primeren og 10-20 år med bunnstofflag erfarte jeg at denne ga sus i serken. Brukes med forsiktighet så du ikke tar med deg primer (og gelcoat). Verneutstyr (skikkelig maske og briller) bør brukes. I og med at den vibrerer blir det mer støv enn med en håndskarpe. Redigert 22.Mars.2009 av evenR4u (see edit history) Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
h2o Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 En skikkelig malingskrape med skarpe blader, type Bacho/ Sandvik gjør susen. Ett tips er å "runde av" kanten på bladet, så unngår du dype feilskjær inn i gelcoaten. Slip over med eksentersliper til slutt. Det er en grapsen jobb, men resultatet blir bra, og av det er absolutt overkommelig. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 Det er en del jobb, ja. Gjorde denne jobben med Bosch skrape på vår gamle Scand Nordic. Tipset om å runde kantene bør du følge. Ha også med en bryne som du kan skarpe opp skrapen av og til. Husk også verneustyr, særlig under pussingen med eksentersliper til slutt. Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 (redigert) Gjorde samme jobb selv for ett par år siden,brukte kausis og tapet lim funket dårlig.Tok heller og brukte skrape med runde gjørner,var som og skjære i ost he he.Vannslipte til slutt ble meget bra. MvhBjørn Redigert 22.Mars.2009 av Hasla 26 (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Smurph Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 Du bør absolutt vannslipe i stedet for å tørrslipe. Du slipper problemene med støv, og papiret varer mye lenger siden det ikke tetter seg. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
MagnarA Svart 23.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2009 Kai Rønningen. mob 97 73 23 93 sanblåser båten din. Sitér dette innlegget Link to post
4play Svart 23.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2009 Var på båtmessen, og der fant jeg ett ark med følgende info: http://www.soda-blast.co.uk/ Dette virker jo veldig effektivt ifølge videoene på siden. Vet ikke om noen driver/har dette i østlandsområdet, eller Norge??? Sitér dette innlegget Link to post
Iwrig2 Svart 23.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2009 Jeg kjøpte denne Bosch skrapa for 2 år siden og synes det fungerte heller dårlig. Gikk løs med Sandvik for hånd og deretter eksentersliper. Funker bra, men er som du skjønner en slitsom jobb. Dersom du er interesert i å prøve skrapa, kan du få kjøpt den av meg. Brukt 0,5 timer og det følger med en trekoffert med masse forskjellige blader i. Sitér dette innlegget Link to post
Ingeniøren Svart 23.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2009 I Rygge finnes et firma som heter Arctic Miljøprosess som blåser med tørris. De har sikkert ikke noe problem med å jobbe i Fredrikstad. Vet ikke noe om prisnivået... Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 23.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2009 Kjøpte i dag en liten boks med Duxola malingsfjerner, så ut til å fungere den. Problemet var bare at den tørka for fort, slik at jeg måtte skrape etter 1min. Ser at jeg kommer helt inn til gelcoat noen steder, andre steder er det noe rødt (primer?)Skal høre litt på priser med de som er nevn i denne tråden. Hvis det blir for dyrt ser jeg for meg følgende fremgangsmåte: - Duxola - Bosch skrape - Vannsliping - Primer (muligens to lag) Tenkte på å legge AntiPest også, men da må det vell være slipt helt ned til gelcoat? - Bunnstoff Noen innvendinger på det? Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 23.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2009 Det som kan være ett problem når en bruker malingsfjerner eller annet kjemisk.Så er det nok best og spyle av med varmt vann,og det er ikke så lett alltid og ha for hånden.Nei skrap i vag ferdig 2 dager når en tar dette pent.MvhBjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Smurph Svart 23.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2009 jørn skrev: ...- Primer (muligens to lag) Tenkte på å legge AntiPest også, men da må det vell være slipt helt ned til gelcoat? ... Noen innvendinger på det? Hvis du har en båt som er noen år gammel og ikke finner noen tegn på osmose nå, så er det vel liten grunn til å tro at det skal opptre i fremtiden? Jeg fjerner alt bunnstoffet nå, og skroget under ser helt fint ut. Jeg har heller aldri hørt om noen Maxi-båter fra 70- og 80-tallet med osmoseproblemer, så jeg kommer absolutt ikke til å sponse malingsbransjen mer enn jeg må. Dessuten - epoxy er jo heller ikke vanntett Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
jørn Svart 25.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2009 Hei Magnar, sendt deg en IM. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 25.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2009 Ingeniøren skrev: I Rygge finnes et firma som heter Arctic Miljøprosess som blåser med tørris. De har sikkert ikke noe problem med å jobbe i Fredrikstad. Vet ikke noe om prisnivået... Snakket med de i dag også, men utfører ikke blåsing av båter desverre. Sitér dette innlegget Link to post
evenR4u Svart 26.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2009 PS. I innlegget mitt glemte jeg å ta med at jeg gikk over med PEXen (eksentersliper) etter jobben med den elektrsike skrapen. Med PEXen får du jevnet ut kantene på de flekke som sitter igjen og "rubbet" opp primeren for godt feste/god vedheft for bunnstoffet. Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
sunny 73 Svart 26.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2009 Jeg brukte sts når jeg tok båten min i fjor,utrolig effektivt. http://www.sts-surface.no/ Lot det stå på over natten(godt lag)la gla pakk over det som var mest utsatt for tørk/vind og spylte av med varmtvannstimerda dagen etter. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 4.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2009 Fikk nr til en som driver med kjemisk fjerning. Flere i havna vår hadde brukt han til jobben i fjor, med gode referanser. Prisen var heller ikke noe å si på. Da blir det fjerning ned til primer, og noen steder ned til celcoat. Driver å leser på forskjellige produsenter av bunnstoff/primer sider, men blir ikke stort klokere. Får ikke bestemt meg om hva jeg skal gjøre med primer, en eller to komponent, og hva slags bunnstoff. Finnes jo drøssevis av produsenter. Noen med gode erfaringer på dette? Kan to komponent legges på gammel primer? Tror gammel er 1 komponent. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 4.April.2009 Link til dette innlegget Svart 4.April.2009 (redigert) Han dukker nok opp med STS malingsfjerner proffen også Jeg fikk gjort samme jobben høsten 2007. La på 2-komp primer og bunnstoff våren 2008. Endte opp med Jotun 2-komp og Jotun Nonstop bunnstoff. Det du skal være obs på er at det ikke er alle primere og stoff som går sammen. Hold deg til samme fabrikant på begge delene så gjør du ikke noe galt. Siden jeg brukte selvpolerende bunnstoff la jeg først ett lag hvitt og så ett lag sort, da er det enkelt å se hvor man må smøre på nytt etter ett år.... Redigert 4.April.2009 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
jørn Svart 4.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2009 Da bruker jeg iallefall samme leverandør til primer og bunnstoffet. Ser at Båtbua i Fredrikstad selger et merke som heter MPS (leverandør Star) Noen som har vært borte i dette merket før? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 4.April.2009 Link til dette innlegget Svart 4.April.2009 MPS er produsert av Star Maling og Lakkfabrikk i Drammen. Ja, helt ok bunnstoff, men skal du ha blått så var den blåfargen de hadde når jeg brukte MPS ganske gyselig....litt lilla-aktig. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.