Jump to content

Hvem fjerner bunnstoff i Fredrikstad?

jørn

Recommended Posts

Kanskje ikke svar på spørsmålet ditt.. Men grønn bosch elektrisk skrape, og ingen tilsetningsmidler fungerer nok best om du skal gjøre jobben selv. Jeg forsøkte også med kaustisk soda, men det resulterte kun i at bunnstoffet ble steinhardt/ masse klin før det tørket.. Tilsetter man ikke er bunnstoffet ganske så sprøtt..

Et skikkelig liggeunderlag, vernebriller og god musikk under hørselvernet, så er dette en jobb som lar seg gjøre i løpet av ett par lange ettermiddager..

Hallo

Det er mulig det er lit sent ute for å skrape, med tanke på temperaturen!

Jeg har i hvert fal veldig god erfaring med kuldegrader og en ordentlig Backo skrape.

En verktøymaker jeg kjenner kom innom og lånte meg en, og dermed bar det til butikken for å kjøpte begge typene.

Hadde noen gamle skraper, og noe tral fra Biltema men de fungerte heller dårlig.

Du kan se på hjemmesiden så ser du hva jeg har gjort! Vnteren 05/06

Lykke til.

Hilsen

Roald

Hvordan skrape er dette da? Link? Som regel synes jeg det er gøy å pusse båt, men ikke akkurat dette.

38973.jpg

Bosch PSE 180E

Finnes hos alle som selger grønn Bosch, f eks byggevarekjedene. Husker ikke prisen, men den er vel et sted mellom tållhundre og femtenhundre. Østsiden Trelast under brua pleier å ha bra priser på grønn Bosch. Selv om de generelt er noen kjipe j......

Etter å ha prøvd "alt" da jeg skulle ha av epoxy-primeren og 10-20 år med bunnstofflag erfarte jeg at denne ga sus i serken. Brukes med forsiktighet så du ikke tar med deg primer (og gelcoat).

Verneutstyr (skikkelig maske og briller) bør brukes. I og med at den vibrerer blir det mer støv enn med en håndskarpe.

Redigert av evenR4u (see edit history)

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Jeg kjøpte denne Bosch skrapa for 2 år siden og synes det fungerte heller dårlig. Gikk løs med Sandvik for hånd og deretter eksentersliper. Funker bra, men er som du skjønner en slitsom jobb.

Dersom du er interesert i å prøve skrapa, kan du få kjøpt den av meg. Brukt 0,5 timer og det følger med en trekoffert med masse forskjellige blader i.

Kjøpte i dag en liten boks med Duxola malingsfjerner, så ut til å fungere den. Problemet var bare at den tørka for fort, slik at jeg måtte skrape etter 1min. Ser at jeg kommer helt inn til gelcoat noen steder, andre steder er det noe rødt (primer?)Skal høre litt på priser med de som er nevn i denne tråden. Hvis det blir for dyrt ser jeg for meg følgende fremgangsmåte:

- Duxola

- Bosch skrape

- Vannsliping

- Primer (muligens to lag) Tenkte på å legge AntiPest også, men da må det vell være slipt helt ned til gelcoat?

- Bunnstoff

Noen innvendinger på det?

...

- Primer (muligens to lag) Tenkte på å legge AntiPest også, men da må det vell være slipt helt ned til gelcoat?

...

Noen innvendinger på det?

Hvis du har en båt som er noen år gammel og ikke finner noen tegn på osmose nå, så er det vel liten grunn til å tro at det skal opptre i fremtiden? Jeg fjerner alt bunnstoffet nå, og skroget under ser helt fint ut. Jeg har heller aldri hørt om noen Maxi-båter fra 70- og 80-tallet med osmoseproblemer, så jeg kommer absolutt ikke til å sponse malingsbransjen mer enn jeg må.

Dessuten - epoxy er jo heller ikke vanntett :smash:

Bundin er bátleysur maður

• 2 uker senere...

Fikk nr til en som driver med kjemisk fjerning. Flere i havna vår hadde brukt han til jobben i fjor, med gode referanser. Prisen var heller ikke noe å si på. Da blir det fjerning ned til primer, og noen steder ned til celcoat.

Driver å leser på forskjellige produsenter av bunnstoff/primer sider, men blir ikke stort klokere. Får ikke bestemt meg om hva jeg skal gjøre med primer, en eller to komponent, og hva slags bunnstoff. Finnes jo drøssevis av produsenter. Noen med gode erfaringer på dette? Kan to komponent legges på gammel primer? Tror gammel er 1 komponent.

Han dukker nok opp med STS malingsfjerner proffen også :smiley:

Jeg fikk gjort samme jobben høsten 2007. La på 2-komp primer og bunnstoff våren 2008. Endte opp med Jotun 2-komp og Jotun Nonstop bunnstoff. Det du skal være obs på er at det ikke er alle primere og stoff som går sammen. Hold deg til samme fabrikant på begge delene så gjør du ikke noe galt. Siden jeg brukte selvpolerende bunnstoff la jeg først ett lag hvitt og så ett lag sort, da er det enkelt å se hvor man må smøre på nytt etter ett år....

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

MPS er produsert av Star Maling og Lakkfabrikk i Drammen. Ja, helt ok bunnstoff, men skal du ha blått så var den blåfargen de hadde når jeg brukte MPS ganske gyselig....litt lilla-aktig.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...