Jump to content

Lading med to motorer

Elise

Recommended Posts

Har lest litt i gamle innlegg angående lading med to motorer uten å finne noen med erfaring på dette. Jeg vurderer å koble to dynamoer isammen for å lade forbruksbanken. Jeg ønsker ekstern regulator for riktig ladespenning, feks Ladac 1205. Hadde en prat med en Ladac fyr på båtmessen, han hevdet at det ikke ville fungere med sammenkobling av to dynamoer, han mente det ville bli problemer med at turtellerene ville fuske, og regulatorene ville forstyrre hverandre.

Har noen her på forumet erfaring med sammenkobling av to dynamoer med eksterne regulatorer.

Om jeg skjønner deg riktig....:

Skal du ha ekstern likeretter/regulator må du nokk ha 2 stk eller en som er beregnet på 2 generatorer (dynamoer). Kan prøve å gi en kort forklaring på dette problemet det snakkes om.

Dynamo heretter kalt generator :)

En generator avgir alltid vekselspenning. Dvs at ut fra generatoren får du spenning med en frekvens som tilsvarer generatorens fart. Skal disse samkjøres MÅ de ha ha samme hastighet og samme fase. Har du to generatorer som har ulik fart, vill den som går raskest dra all lasten og den som går saktes vill bli en motor som trekker strøm. Dette vil ødelegge generator(ene) ganske fort. Hver enket generator må også ha en "regulator" som regulerer magnetiseringen av rotoren for å bestemme spenningen ut. Turtelleren igjen fungerer slik at den leser av frekvensen til generatoren (Hz) for å gi et turtallssignal. Om generatorene samkjøres, skjønner du vel kanskje problemet :)

Hvorfor ikke bare bruke generatorene med påmontert regulator og likeretterbro? De føler også på status på batteriet...

Forslag til måte å gjøre dette på står her. Dette viser ikke selve reguleringen.

Mulig at Jørg har regulatorer som kan kjøre 2 dynamoer, men med ladac må du ha en på hver. (Det han fra Ladac fortalte mener jeg er feil, har vært gjennomdiskutert på forumet en rekke ganger.)

Begge dynamoer med sensledning koblet til den batteribanken som er tilkoblet dynamoene.

Opplegget som trarthur og Jarle B skisserer er ikke optimalt, i praksis er den ene dynamoen arbeidsløs og man får bare halvparten av den kapasiteten man kunne hatt til å lade opp forbruksbanken.

Jeg skal bruke likeretteren som er i hver enkelt dynamo, det er spenningsreguleringen jeg er usikker på.

Har sett tegningene dine Ingar, om sammenkoblingen av to dynamoer, det er slik jeg har tenkt å gjøre det. Poenget er jo å få begge dynamoene til å lade forbruksbatteriene.

Det som gjore meg usikker er utalelsen fra Ladac om problemer med å samkjøre dynamoene. Jeg ser at jeg må ha to regulatorer om jeg velger Ladac.

Jeg er egintlig på søk etter noen som har prøvd dette i praksis, med to dynamoer isammen med eksterne regulatorer.

Hei.

Nei, Ingar, også med Sterling PDAR trenger man hver en regulator per dynamo.

Elise.

To dynamoer på en batteribenk er interessant så sant man har et stort batteribank.

Tekniske problem med sammenkjøring av to dynamoer på samme batteriet ser ikke jeg.

Tilkobling av sensen skal da sitte direkte på batteriene som Ingar sa,

men bare hvis det finnes verken manuell batterivelger eller intelligent fordeling a lá Sterling PSR.

I så fall må sensen sitte på inngang av selve fordelingen slik at regulatorene ikke mister kontakt til batteriet som blir ladet aktuellt.

Det som da skjer er at begge to dynamoer lader med bra effekt, så lenge batteriene trekker.

Så snart batterispenningen økes på noe med 14,...V vill en regulator skifte ned på utgjevning.

Betyr at en er alltid raskere enn den andre fordi regulatorer er i praksis ikke kalibrert.

Så leverer da senere en dynamo nesten bare spenning (V) mens andre dynamoet også leverer den siste biten strøm (A).

Men det gjør ikke noe forskjell, fordi på den tida trenger batteriene ikke mye mer strøm.

Senere går begge to regulatorer over til innstillt vedlikeholdspenning.

Gullfisk.

Ja, det går fint med PSR eller PSR-T.

Men den regulerer jo ikke men fordeles ladningen slik at alle tilkoblete batterier får topladning både samtidig og på samme nivå uten spenningsfall.

Bortsett av de mange andre funksjoner mht. sikkerhet.

PSR-T tilbyr to inntak og fire uttak.

Fordelen er at man a) kan kjøre begge to dynamoer på hele benken,

men at man b) også kan kjøre med bare en motor og får ladning på alle batterier likevel.

I tillegg forstyrrer PSR og PSR-T ikke noe på motormanagementen, slik at allt elektronikk virker uten å bli forstyrret.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Holder på med nytt opplegg til lading ombord. Har to Kad 42, tre batteribanker. En til forbruk (ca 400ah), ett batteri til start (110ah)og ett til baug thrust (110ah). (byttet ut det ene start til thrust). Dynamoene er på ca 60A hver, finner ikke merkeskiltene.

Har kjøpt inn Bep CC-803, fikk ikke til å lage link.. ( bepmarine.com) Litt i tvil på hvordan dynamoen skal kobles, sense ledning. Kan dynamoene bli defekt ved å koble de i paralell? Trenger jeg noe mer for regulering av dynamoene? Har svært lite greie på dynamoer... Er det noen som har tips??

Litt i tvil på hvordan dynamoen skal kobles, sense ledning.

I utgangspunktet kobler man uttakene fra begge dynamoer direkte til 'hovedbanken'. Hva som skal defineres som 'hovedbank' er det delte meninger om.

Hvis ikke hovedbanken er startbatteriet må kablene fra dynamoer legges om og kobles til hovedbanken. (er normalt koblet til starteren på de respektive motorer.)

BP reléene kobler hovedbanken, når spenningen her er over 13.7V, til de to andre bankene.

Sensekablene fra dynamoene MÅ være koblet til hovedbanken, altså samme batteribank som dynamoene er koblet til.

Ikke alle regulatorer har temperatursensor på dynamo men hvis dynamo er over 70amp er den sensoren anbefalt. Hvis kun er brukt en regulator har man kun sensor på ene dynamoen. Dynamo brenner ved 115 til 125 varmegrader og på kraftig dynamo kan den varmen oppstå på få minutter i drift. Jeg har 2stk dynamoer på min motor koblet til samme bank og dem har hver sin Balmar MC612-H regulator med tempsensor på dynamo og batteri. Til kontrol og samkjøring av dem bruker jeg Balmar Centerfielder. Dette er driftsikkert system med mange muligheter og regulatorene har programmbar turtallsutgang hvis dynamo ikke klarer å levere den signalen.

Slik jeg har koblet det nå: Stb.motor lader først bauthrust batteriet og senere legger over til forbruk, b.b motor lader først startbatteriet og legger over til forbruksbanken, begge dynamoene lader samme forbruksbank til slutt. Startmotor og dynamo er splittet på begge motorene, har bare ett start batteri. Vil det da si stb. sense ledning skal til trustbanken og b.b sense ledning til startbatteriet? må jeg bytte regulatorene på dynamoene?

Jag har en mastervolt 130A generator på var motor som styrs gemensamt av en Mastervolt AlphaPro regulator enligt Ole Petters anvisning och goda råd här på Baatplassen, och det fungerar mycket bra.

Har pss tillgång till 200A redan på tomgång. Låter kanske överdådigt, men det räcker t ex till att utan ansträngning föda min 2 kW Mastervolt-inverter eller ge quick recovery till min batteribank.

mastervolt_generator_komplett_installation_snett_uppifraan.jpg

Forbruksbanken er Gel og de andre to bankene er vanlige syrebatterier. Hva vil skje hvis jeg legger kun en lask ifra plussen på dynamoen og til sense ledningen.

De kan gå hvis ladekabel er overdimisjonert. Spennfall i kabelen gjør ikke riktig måling på batteri og anbefalt er altid å strekke senseledningen direkte på batteripol.

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...