Lego Startet 21.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 21.Mars.2009 (redigert) Hola! Ærede båtfolk! (eller folk i båt) Jeg har idag vært i båten hele dagen, gode effektive timer med klargjøring og fiksing. Sjekket i forrige uke begge dynamoer, reim og oppheng, og fikk meg en overraskelse. På babord motor var reima bortimot ikketilstedeværende, og på styrbord var den svært slitt. Fikk idag montert nye reimer, sjekket dynamoer, strukket opp reimer, og klar til test. Fikk meg en overraskelse da jeg startet opp to illsinte Detroit Diesel hver på 270hk. Herlig lyd fra disse, og i dag uten motorlukene på.. Brrr.... MEN, Autopilot type Autohelm ST7000 begynte å pipe, som om den ikke fikk luft. I displayet stod det å lese: "Power failure" og "NO MAIN", og etter en stund: NO LINK. Når jeg stoppet Hvm fungerte autopilot greitt, og dette var uavhengig av SB eller BB motor. I følge voltmeter på panelene til motorer, lader disse med oppimot 15V. Har i tillegg ekstern lader på landstrøm, 25A. Denne stod også på under testing, dvs, den står alltid på auto, da jeg har generator inne dersom jeg ikke har landstrøm. Alle batterier i båten er koblet sammen etter det jeg kan se. Ett stort startbatteri til hver motor, ett til vispen fremme, ett til generator og ett til inverter. Hva kan være årsak til att autopilot svikter med HVM igang? Takker ærbødigst for svar! Redigert 21.Mars.2009 av Lego (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 23.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2009 Ladespenning på 15V er for høgt. Prøv å koble fra landstrømmen og sjekk hva som skjer. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 23.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2009 Innspenning til Raymarine autopilot skal ligge fra 10-15 V for 12V utgaven. 15V er dermed i grenseland og kan tenkes å gi alarm på autopiloten. Dersom dette virkelig er ladespenningen målt på batteriene er den også for høy og vil sterkt redusere battereines levetid. Sjekk først om du virkelig har 15V på batteriene når motoren går. Har du det er det sannsynligvis feil med regulatoren. Har du en ekstern regulator(Ladac e.l) så kan ladespenningen ofte justeres. Juster den i så fall ned til rundt 14,4 volt etter at motoren har gått en stund. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.