Jump to content

erfaring med værstasjon ombord

Superkul

Recommended Posts

• 3 måneder senere...

easywether6.0.jpg

Jeg har nå installert programvaren til værstasjonen i det forrige innlegget. Samme som o.b.lix omtaler lenger oppe i tråden.

Sensorene sender trådløs informasjon på 868 MHz og verdiene over har jeg mottatt fra nabobåten som har tilsvarende værstasjon.

Programvaren som følger med gjør det mulig å sette alarmer for de forskjellige måleparametrene. Programvaren har versjon 6.0.

Hukommelsen i værstasjonen kan også nullstilles med programvaren Easy Weather 6.0. Jeg antar at selve værstasjonen og programvaren vil ha lengre liv enn selve sensorene.

Det er angitt at den trådløse senderavstanden er 150 meter. Jeg er fornøyd med 8 - 10 meter.

vaerstasjonjuli2009.jpg

Jeg har nå forsøkt å undersøke informasjonen fra denne billige værstasjoen som vi har ombord ganske nøye.

Jeg er imponert over fire ting:

- vindstyrke

- vindretning

- regnmengde

- programvaren som oversender all info til PCen.

Jeg sov ikke mye i natt under uværet her på den svenske vestkysten.

Jeg følte llikevel at jeg fikk meget verdifull informasjon fra værstasjonen gjennom hele natten.

I ettertid kan jeg vise de historiske data.

Jeg er derfor ikke bekymret om jeg må kjøpe en tilsvarende sensorenhet neste sesong.

Hei.

Den enheten din Roald, hvordan viser den vindstyrke og retning når du underveis? Får den data fra loggen din ombord om retning og hastighet på båten slik at den kan fortelle deg sann vindstyrke og retning? Ellers vil jo vindhastigheten og retning bli helt forskjellig om du går med eller mot vinden eller på tvers.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

De ser ut til å være helt identiske.

Et spørsmål til til dere som har værstasjon av "klikk-typen":

Lurer på å sette opp en slik på hytta. Den vil da ikke være tilkoblet PC i vinterhalvåret.

Vil displayenheten ha minne nok til en dag-for-dag rekapitulasjon av hvordan været har vært i hele denne 6 måneders-perioden?

Eller er det siste dag, siste uke (akkumulert) og siden sist nullstilling (akkumulert) som gjelder?

Kunne være interessant å kunne gå inn på en bestemt dato, f.eks 3 måneder tilbake i tid, og se været på akkurat denne dagen.

Altså i perioder der PC ikke er koblet til.

Buster X med Yamaha 70

Minne er satt opp med 5 opsjoner: en time - 24 timer - en uke - en måned og brukerdefinert.

Betyr disse opsjonene følgende??

1 time: Man får detaljert info om hva som har skjedd siste time, men det som har skjedd for mer enn 60 minutter siden er glemt?

24 timer: Litt mindre detaljert info om de siste 24 timer, og alt som er eldre enn 24 timer siden er glemt?

1 måned: Grov info om hva som har skjedd i denne måneden, dvs ikke mulighet for å sjekke time for time hva som skjedde for 18 dager siden, men få en oversikt over gjennomsnittsværet denne dagen?

Buster X med Yamaha 70

easyweather3aug2009a.jpg

Dette er eksportert direkte fra programvaren til værstasjonen.

Jeg har fremdeles ikke funnet minnekapasiteten til stasjonen.

Den tar vare på 6-7 forskjellige registreringer som kan avbildes med en av 11 valgte figuralternativer.

Til venstre på figuren vises vinden under kulingen nå nylig, de øvrige toppene er fra forflytninger med båten, bl.a. en seilas hvor vi hadde omlag 28 knop over en strekning i Kosterfjorden.

Værstasjonen (programvaren) er i alle fall et gøyal beskjeftigelse.

• 1 måned senere...

Hei dere.

Da været gjerne er et uutømmelig reservoar for snikk-snakk, så hadde det vært morsomt å ha harde fakta til snikksnakket ;-)

Vi ønsker å kjøpe en portabel værstasjon som kan brukes både hjemme om vinteren, og i båten om sommeren.

Den stasjonen som bl.a. roaldbj refererer til ser ut til å være grei, men da vi har en relativt liten båt vil en stang med diverse dingser på virke noe klumpete på vår targabøyle. Er det noen som har erfaring med en værstasjon som ikke er altfor "prangende", men likevel gir gode data ? Som også er portabel ?

Portabiliteten er ikke nødvendig om prisen er lav, men om det er kostbare saker, så er det greit å bruke den også om vinteren hjemme.

Noe som kunne vært svært interessant, er en trådløs mottager som gjerne kan tyvlytte litt på nærliggende seilbåter, med f.eks. vindmåler i masta. Om noen kjenner til en slik mottager for populære systemer hos seilbåt eiere... ? De fleste har vel kablet ned til cockpit, men noen har kanskje også trådløse ?

Erfaringer ?

• 3 måneder senere...

Tenkte jeg skulle løfte denne tråden igjen...

Ser ut til at flere har kjøpt denne værstasjonen. Jeg har hatt min i bruk siden i sommer.

Montert sensorer på pushpit.

Fungerer meget bra og diskusjoner om snøen som falt i fjor (bokstavlig talt) er nå historie.

Her kan du banke fakta i bordet så langt bakover som du har hatt den i drift.

Jeg monterte min i "sommerstormen" som herjet oslofjorden i slutten av juli.

Programvaren som fulgte med var ok, men jeg foretrekker cumulus software.

Med den kan jeg også legge værdata ut på nettet :)

Jeg har nå værstasjonen hjemme for å finspikke litt på selve web oppsettet samt oversette til norsk.

Den ligger her om noen skulle ha interesse av det. Den er under stadig oppdatering!

Værdata oppdateres hvert minutt.

Http://indigo.kjeldas.com

En liten ting som kanskje ikke alle er klar over er at du kan justere kontrasten på selve display enheten!

Slik den kommer default så er den ganske vrien å se synes jeg...

Redigert av Naver29 (see edit history)

There are two choices in life-Take it or leave it

En liten oppdatering...

En ny måte å bruke web interface'en på

Nye værmålere

Dersom jeg poster i feil tråd så er det bare å gi et vink så kan jeg opprette en egen kanskje?

Alltid artig med noen tilbakemeldinger eller spørsmål fra de som er interessert ;)

Redigert av Naver29 (see edit history)

There are two choices in life-Take it or leave it

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...