Superkul Startet 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 22.Mars.2009 noen som vet om hvor godt denne funker - er di noe å stole på i hele tatt?? noen andre som vet om evnt andre som funker værstasjon Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
hanssae Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 Jeg har hatt La Crosse værstasjon i 4 år nå og har bare gode erfaringer. Dette er omtalt i denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 noen som vet om hvor godt denne funker - er di noe å stole på i hele tatt??noen andre som vet om evnt andre som funker værstasjon Men den som kommer opp på adressen du har lagt ut, er ikke informasjonen den samme som man får på www.yr.no? Jeg går og funderer på værstasjon selv, en av de som f.eks. Clas O. selger. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 22.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 vil det si at når jeg har internett ombord kan jeg spare meg for detta og bare gå på yr.........???????? Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Hulda Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 Jepp, pluss at du kan få bilder fra værradar. Få telling på antall lynnedslag i båten m.v. Det er bare å gå inn og sjekke. Når jeg ligger og plasker på svenskekysten, interesserer ikke været i Saigon eller London meg. Men jeg kan få også det på yr.no. Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 Jeg har værstasjonen omtalt i klikk.no. Koster 700,- her, mens samme koster det dobbelte på Clas Ohlson. Er overasket over både trådløst display og pc-bildet... Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 22.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 Få telling på antall lynnedslag i båten m.v. .................... trodde jeg bare trengte telle vær gang det smalt og blinka i båten okei da har jeg fått bekreftet det jeg tenkte - da blir det lynradar - yr.no osv ombord her Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Ficher Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 Hør med gutta på dette værforumet http://vindkast.no/bb/ . Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 22.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2009 Jeg har i dag fått bestilt en værstasjon av typen AGIMEX ROSENBORG VEJRSTATION M/VIND,REGNM.TOUCH DISPLAY, mer info om den her: http://www.davidsenshop.dk/pi/AGIMEX_ROSEN..._2117_2259.aspx. Jeg ser at den bl.a. har USB tilkoblingsmulighet til PC. Har noen erfaring med hvordan den tåler "salt" miljø? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 24.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2009 Jeg har nå installert programvaren til værstasjonen i det forrige innlegget. Samme som o.b.lix omtaler lenger oppe i tråden. Sensorene sender trådløs informasjon på 868 MHz og verdiene over har jeg mottatt fra nabobåten som har tilsvarende værstasjon. Programvaren som følger med gjør det mulig å sette alarmer for de forskjellige måleparametrene. Programvaren har versjon 6.0. Hukommelsen i værstasjonen kan også nullstilles med programvaren Easy Weather 6.0. Jeg antar at selve værstasjonen og programvaren vil ha lengre liv enn selve sensorene. Det er angitt at den trådløse senderavstanden er 150 meter. Jeg er fornøyd med 8 - 10 meter. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 31.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2009 Jeg har nå forsøkt å undersøke informasjonen fra denne billige værstasjoen som vi har ombord ganske nøye. Jeg er imponert over fire ting: - vindstyrke - vindretning - regnmengde - programvaren som oversender all info til PCen. Jeg sov ikke mye i natt under uværet her på den svenske vestkysten. Jeg følte llikevel at jeg fikk meget verdifull informasjon fra værstasjonen gjennom hele natten. I ettertid kan jeg vise de historiske data. Jeg er derfor ikke bekymret om jeg må kjøpe en tilsvarende sensorenhet neste sesong. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 31.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2009 Hei. Den enheten din Roald, hvordan viser den vindstyrke og retning når du underveis? Får den data fra loggen din ombord om retning og hastighet på båten slik at den kan fortelle deg sann vindstyrke og retning? Ellers vil jo vindhastigheten og retning bli helt forskjellig om du går med eller mot vinden eller på tvers. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
roaldbj Svart 1.August.2009 Link til dette innlegget Svart 1.August.2009 Under seilas er den ikke mye tess. Den har heller ikke noen innebygde funksjoner som kompenserer for egen kurs. Når jeg derimot ligger stille er den grei å ha. Kunne eksempelvis følge vindutviklingen de siste døgnene. Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 1.August.2009 Link til dette innlegget Svart 1.August.2009 Roaldbj, har du sett noen store forskjeller mellom den værstasjonen du har kjøpt og den som selges på klikk.no? Ser at din leverandør nå er utsolgt. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
roaldbj Svart 2.August.2009 Link til dette innlegget Svart 2.August.2009 De ser ut til å være helt identiske. Jeg synes det har vært litt fasinerende å følge vindutviklingen kontinuerlig ombord. Men det er ikke godt å si hvor lenge den virker. Mulig at jeg tar inn sensorene når jeg ikke er ombord. Blir også interessant å se hvor lenge batteriene varer. Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 2.August.2009 Link til dette innlegget Svart 2.August.2009 De ser ut til å være helt identiske. Et spørsmål til til dere som har værstasjon av "klikk-typen": Lurer på å sette opp en slik på hytta. Den vil da ikke være tilkoblet PC i vinterhalvåret. Vil displayenheten ha minne nok til en dag-for-dag rekapitulasjon av hvordan været har vært i hele denne 6 måneders-perioden? Eller er det siste dag, siste uke (akkumulert) og siden sist nullstilling (akkumulert) som gjelder? Kunne være interessant å kunne gå inn på en bestemt dato, f.eks 3 måneder tilbake i tid, og se været på akkurat denne dagen. Altså i perioder der PC ikke er koblet til. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
roaldbj Svart 2.August.2009 Link til dette innlegget Svart 2.August.2009 Minne er satt opp med 5 opsjoner: en time - 24 timer - en uke - en måned og brukerdefinert. Jeg vet ikke hvor lang tid brukerdefinert innebærer. Skal se litt i bruksanvisningen. Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 2.August.2009 Link til dette innlegget Svart 2.August.2009 Minne er satt opp med 5 opsjoner: en time - 24 timer - en uke - en måned og brukerdefinert. Betyr disse opsjonene følgende?? 1 time: Man får detaljert info om hva som har skjedd siste time, men det som har skjedd for mer enn 60 minutter siden er glemt? 24 timer: Litt mindre detaljert info om de siste 24 timer, og alt som er eldre enn 24 timer siden er glemt? 1 måned: Grov info om hva som har skjedd i denne måneden, dvs ikke mulighet for å sjekke time for time hva som skjedde for 18 dager siden, men få en oversikt over gjennomsnittsværet denne dagen? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
roaldbj Svart 3.August.2009 Link til dette innlegget Svart 3.August.2009 Dette er eksportert direkte fra programvaren til værstasjonen. Jeg har fremdeles ikke funnet minnekapasiteten til stasjonen. Den tar vare på 6-7 forskjellige registreringer som kan avbildes med en av 11 valgte figuralternativer. Til venstre på figuren vises vinden under kulingen nå nylig, de øvrige toppene er fra forflytninger med båten, bl.a. en seilas hvor vi hadde omlag 28 knop over en strekning i Kosterfjorden. Værstasjonen (programvaren) er i alle fall et gøyal beskjeftigelse. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 29.September.2009 Link til dette innlegget Svart 29.September.2009 Hei dere. Da været gjerne er et uutømmelig reservoar for snikk-snakk, så hadde det vært morsomt å ha harde fakta til snikksnakket ;-) Vi ønsker å kjøpe en portabel værstasjon som kan brukes både hjemme om vinteren, og i båten om sommeren. Den stasjonen som bl.a. roaldbj refererer til ser ut til å være grei, men da vi har en relativt liten båt vil en stang med diverse dingser på virke noe klumpete på vår targabøyle. Er det noen som har erfaring med en værstasjon som ikke er altfor "prangende", men likevel gir gode data ? Som også er portabel ? Portabiliteten er ikke nødvendig om prisen er lav, men om det er kostbare saker, så er det greit å bruke den også om vinteren hjemme. Noe som kunne vært svært interessant, er en trådløs mottager som gjerne kan tyvlytte litt på nærliggende seilbåter, med f.eks. vindmåler i masta. Om noen kjenner til en slik mottager for populære systemer hos seilbåt eiere... ? De fleste har vel kablet ned til cockpit, men noen har kanskje også trådløse ? Erfaringer ? Sitér dette innlegget Link to post
Khaoz Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 (redigert) Tenkte jeg skulle løfte denne tråden igjen... Ser ut til at flere har kjøpt denne værstasjonen. Jeg har hatt min i bruk siden i sommer. Montert sensorer på pushpit. Fungerer meget bra og diskusjoner om snøen som falt i fjor (bokstavlig talt) er nå historie. Her kan du banke fakta i bordet så langt bakover som du har hatt den i drift. Jeg monterte min i "sommerstormen" som herjet oslofjorden i slutten av juli. Programvaren som fulgte med var ok, men jeg foretrekker cumulus software. Med den kan jeg også legge værdata ut på nettet :) Jeg har nå værstasjonen hjemme for å finspikke litt på selve web oppsettet samt oversette til norsk. Den ligger her om noen skulle ha interesse av det. Den er under stadig oppdatering! Værdata oppdateres hvert minutt. Http://indigo.kjeldas.com En liten ting som kanskje ikke alle er klar over er at du kan justere kontrasten på selve display enheten! Slik den kommer default så er den ganske vrien å se synes jeg... Redigert 6.Januar.2010 av Naver29 (see edit history) Sitér dette innlegget There are two choices in life-Take it or leave it Link to post
Khaoz Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 (redigert) En liten oppdatering... En ny måte å bruke web interface'en på Nye værmålere Dersom jeg poster i feil tråd så er det bare å gi et vink så kan jeg opprette en egen kanskje? Alltid artig med noen tilbakemeldinger eller spørsmål fra de som er interessert ;) Redigert 6.Januar.2010 av Naver29 (see edit history) Sitér dette innlegget There are two choices in life-Take it or leave it Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.