Jump to content

VP KAD 300 eller D4 250?

Bitteliten

Recommended Posts

Jeg har begynt å lure litt på motorvalg på en av båtene vi vurderer for tiden. Båten er en Nidelv 300 sport

I utgangspunktet hadde jeg tenkt på en KAD 300 (ca. 275 hk). Velprøvd motor fra Volvo Penta. Har både turbo og kompressor. Eneste erfaring jeg har med KAD motor er en kort tur i en Nidelv 690 med KAD 32. Den var litt sånn "enten eller". Dvs. det var greit å lunke i vei på lavt turtall. Så slo kompressoren inn - og da var det ingen mellomting mellom 7 knop og 17 knop der kompressoren slo seg av igjen. Dessuten kan man ikke ligge lenge i turtallsregisteret der kompressoren er på - for da kan den gå varm. Er KAD 300 på samme måten?

Volvo Penta kommer visstnok med en D4 med 250 hk i 2005. Denne kan være et interessant alternativ. Den har mindre hk som antakelig gir litt lavere toppfart (2-3 knop tror jeg) samtidig som det er en common rail turbo diesel med kraftig dreimment fra lavt turtall - dvs. at den antkelig er langt mer fleksibel enn KAD 300 og kanskje også gir bedre aksellerasjon. Er det noen her som har testet D4 210 (dvs. den som selges i dag) og som kan dele sine erfaringer?

Jeg har begynt å lure litt på motorvalg på en av båtene vi vurderer for tiden. Båten er en Nidelv 300 sport

I utgangspunktet hadde jeg tenkt på en KAD 300 (ca. 275 hk). Velprøvd motor fra Volvo Penta. Har både turbo og kompressor. Eneste erfaring jeg har med KAD motor er en kort tur i en Nidelv 690 med KAD 32. Den var litt sånn "enten eller". Dvs. det var greit å lunke i vei på lavt turtall. Så slo kompressoren inn - og da var det ingen mellomting mellom 7 knop og 17 knop der kompressoren slo seg av igjen. Dessuten kan man ikke ligge lenge i turtallsregisteret der kompressoren er på - for da kan den gå varm. Er KAD 300 på samme måten ?

Nei, og var det slik på 32'en så var det ganske sikkert en feil på den.

Volvo Penta kommer visstnok med en D4 med 250 hk i 2005. Denne kan være et interessant alternativ. Den har mindre hk som antakelig gir litt lavere toppfart (2-3 knop tror jeg) samtidig som det er en common rail turbo diesel med kraftig dreimment fra lavt turtall - dvs. at den antkelig er langt mer fleksibel enn KAD 300

Tja, akkurat det med dreiemoment er jo et salgsargument fra Volvo, men de er ikke villige til å oppgi dreimomentkurven på KAD300, så forskjellen på den kommende D4'en og dagens 300 er det vel bare Volvo selv som vet noe om...foreløpig :smiley:

:smiley:

M/Y Ellen Marie

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...