Jump to content

Hva er denne dingsen i motorrommet (Volvo Penta),og hvordan fikse?


S/Y Emma

Recommended Posts

Jeg (med svært god hjelp fra andre) driver for tiden med en totaloverhaling av både det elektriske og mekaniske opplegget i min nyinnkjøpte bruktbåt.

I den sammenheng lurer jeg på hva en av gjenstandene i motorrommet gjør, og hvor jeg eventuelt får kjøpt en ny.

"Dingsen" er en liten tut som henger mellom to vannslanger. Det drypper en del saltvann ut av den når motoren går, så jeg går ut i fra den har en funksjon når det gjelder saltvannkjølesystemet. Når jeg stopper motoren piper og uler den svakt en stund. Den forrige båteieren nevnte så vidt noe om at denne delen burde byttes ut da jeg var på visning.

 

Vet noen hva dette er? (Tuten øverst, ved siden av skruen):

DSC_0194.JPG

 

 

Ellers var jeg og onkelen min ut og prøvde seilene skikkelig for første gang siden jeg kjøpte båten. Ingen av oss hadde noe særlig erfaring med seiling, men vi gikk etter prøv-og-feil-metoden og fant til slutt ut hvordan ting og tang hang sammen. Vi gikk i alle fall både med og mot vinden uten å havarere :lol:

DSC_0204.JPG

(Jada, genuaen skal byttes ut så snart jeg får råd til ny!)

 

 

DSC_0212.JPG

Link to post

Dingsen er en dings som motvirker at det blir hevertvirkning fra sjøvannskjølingen og inn i på stempeltoppene via eksosmanifolden. I prinsippet har Hulda satt en trakt under der det drypper. I enden av trakten er det en slange som går til utenbords drenasje. Kontrollen, som det er viktig å få med seg, er at når det drypper når motoren går- så er alt OK. Hvis det ikke drypper, kan det hende at luftingen (som det i virkeligheten er) har gått tett, og det vil (som vi som har opplevd det noen ganger sier) gå vann i motoren.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

ytterligare en variant

martec_vakuumventil.jpg

En fungerande vakuumventil är en billig försäkring mot vatteninträngning i motorn, med dyra reparationer som följd. Den nyutvecklade vakuumventilen från Martec kännetecknas av följande egenskaper:

 

Säker funktion.

 

Helt i plast.

 

Inget läckage.

 

Kompakt utförande.

 

Enkelt underhåll.

 

Rätt prisnivå.

 

3 års garanti.

S/Y Gunga Din

Link to post

Jeg har nå en slik antihevert anordning. Den tynne

slangen går ut skutesiden, og ved motor igang

kommer det en liten stråle ut der. Det er ingen

ventil inni dette systemet som kan gå istykker

eller gå tett.

 

I 1995 hadde jeg ikke dette opplegget. Det kostet

meg en motoroverhaling på 50k med nye ventiler,

stempelforinger, stempelringer, lagre for veiven osv. osv!

 

antihevert.png

 

En god artikkel fra Unipower om eksosanlegg og

antihevertsystemer finner du her.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Jeg har nå en slik antihevert anordning. Den tynne

slangen går ut skutesiden, og ved motor igang

kommer det en liten stråle ut der. Det er ingen

ventil inni dette systemet som kan gå istykker

eller gå tett.Lars H.

 

Nemlig. Gå tett, gå istykker. Jeg har hatt diverse gummiflapp- og andre saker. Tørking og salt tetter små hull. Litt drypping og kontrollert renning er bare sunt. En båt fra Sveits med anlegg fra Vetus, hadde ikke vacuumventil, men en slange som sendte en tynn vannstråle ut av akterspeilet som kontroll på at antihevertsystemet fungerte.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...