S/Y Emma Startet 22.Mars.2009 Del på Facebook Startet 22.Mars.2009 Jeg (med svært god hjelp fra andre) driver for tiden med en totaloverhaling av både det elektriske og mekaniske opplegget i min nyinnkjøpte bruktbåt. I den sammenheng lurer jeg på hva en av gjenstandene i motorrommet gjør, og hvor jeg eventuelt får kjøpt en ny. "Dingsen" er en liten tut som henger mellom to vannslanger. Det drypper en del saltvann ut av den når motoren går, så jeg går ut i fra den har en funksjon når det gjelder saltvannkjølesystemet. Når jeg stopper motoren piper og uler den svakt en stund. Den forrige båteieren nevnte så vidt noe om at denne delen burde byttes ut da jeg var på visning. Vet noen hva dette er? (Tuten øverst, ved siden av skruen): Ellers var jeg og onkelen min ut og prøvde seilene skikkelig for første gang siden jeg kjøpte båten. Ingen av oss hadde noe særlig erfaring med seiling, men vi gikk etter prøv-og-feil-metoden og fant til slutt ut hvordan ting og tang hang sammen. Vi gikk i alle fall både med og mot vinden uten å havarere (Jada, genuaen skal byttes ut så snart jeg får råd til ny!) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
S/Y EIMY Svart 22.Mars.2009 Del på Facebook Svart 22.Mars.2009 Ser ut som en Antihevert ventil . Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Mars.2009 Del på Facebook Svart 22.Mars.2009 (redigert) Dingsen er en dings som motvirker at det blir hevertvirkning fra sjøvannskjølingen og inn i på stempeltoppene via eksosmanifolden. I prinsippet har Hulda satt en trakt under der det drypper. I enden av trakten er det en slange som går til utenbords drenasje. Kontrollen, som det er viktig å få med seg, er at når det drypper når motoren går- så er alt OK. Hvis det ikke drypper, kan det hende at luftingen (som det i virkeligheten er) har gått tett, og det vil (som vi som har opplevd det noen ganger sier) gå vann i motoren. Redigert 22.Mars.2009 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 22.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2009 Så dryppingen er et sunnhetstegn altså? Da er det jo ingen fare... Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Hulda Svart 22.Mars.2009 Del på Facebook Svart 22.Mars.2009 La det dryppe. Sitér dette innlegget Link to post
Junke Svart 22.Mars.2009 Del på Facebook Svart 22.Mars.2009 du kan bytte innmaten i denne, og unngå drypping Min erfaring er imidlertid at å bytte hele statsen med en VETUS, er mye bedre. Disse holder tett, og blir brukt på Yanmar innstalasjoner Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.Mars.2009 Del på Facebook Svart 22.Mars.2009 Jeg skrudde en sånn holder for sportsdrikk av en sykkel. Skrudde den fast i maskinrommet. Så boret jeg et hull i korken på en tom flaske "Mer" og satte flaska i holderen. Satte slange mellom ventilen og flaska. Tømmer når nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 22.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2009 Tusen takk for mange gode svar! Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
roaldbj Svart 22.Mars.2009 Del på Facebook Svart 22.Mars.2009 Helt enig. Vetus-ventilene er blant de beste for oss fritidsbåteiere. Desverre har Vetus-produktene blitt for lite markedsført i Norge. Dette er høy-kvalitetsprodukter fra Nederland. Se gjerne på katalogen: http://viewer.zmags.com/showmag.php?mid=hggds#/page0/ Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 22.Mars.2009 Del på Facebook Svart 22.Mars.2009 ytterligare en variant En fungerande vakuumventil är en billig försäkring mot vatteninträngning i motorn, med dyra reparationer som följd. Den nyutvecklade vakuumventilen från Martec kännetecknas av följande egenskaper: Säker funktion. Helt i plast. Inget läckage. Kompakt utförande. Enkelt underhåll. Rätt prisnivå. 3 års garanti. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Ask Svart 22.Mars.2009 Del på Facebook Svart 22.Mars.2009 Hei Me har Vetus antihevert på saltvassida på våre motorar. Det fine med dei er at det ikkje er nokre deler som lear seg i dei, og som dermed kan gro fast. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.Mars.2009 Del på Facebook Svart 22.Mars.2009 (redigert) Jeg har nå en slik antihevert anordning. Den tynne slangen går ut skutesiden, og ved motor igang kommer det en liten stråle ut der. Det er ingen ventil inni dette systemet som kan gå istykker eller gå tett. I 1995 hadde jeg ikke dette opplegget. Det kostet meg en motoroverhaling på 50k med nye ventiler, stempelforinger, stempelringer, lagre for veiven osv. osv! En god artikkel fra Unipower om eksosanlegg og antihevertsystemer finner du her. Lars H. Redigert 22.Mars.2009 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 22.Mars.2009 Del på Facebook Svart 22.Mars.2009 Jeg har nå en slik antihevert anordning. Den tynneslangen går ut skutesiden, og ved motor igang kommer det en liten stråle ut der. Det er ingen ventil inni dette systemet som kan gå istykker eller gå tett.Lars H. Nemlig. Gå tett, gå istykker. Jeg har hatt diverse gummiflapp- og andre saker. Tørking og salt tetter små hull. Litt drypping og kontrollert renning er bare sunt. En båt fra Sveits med anlegg fra Vetus, hadde ikke vacuumventil, men en slange som sendte en tynn vannstråle ut av akterspeilet som kontroll på at antihevertsystemet fungerte. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.