Jump to content

Yanmar 3QM30, diesel inn på pumpa, men ikke noe ut..


skoppy

Recommended Posts

Håper noen kan svare har en yanmar 3QM30 33 hk som har gått som ei klokke i alle år.Her for noen dager siden begynte den og bli tung startet.Tente med en gang på en sylinder og så kom de to andre etter hvert.Første som jeg tenkte var tett diesel filter eller annet feil med tilførsel,så det ble byttet filter og luftet etter alle kunstens regler.

Vred på nøkklen og den startet helt fint den gikk i noen minutter så stoppet den,ved nermere skjek så får den diesel ned til pumpa,men der kommer ikke diesel ut av pumpa.Da er spørsmålet kan denne være defekt og kan det skje sån plutselig.Er der noen som hvet hvordan man tar ut en slik pumpe.

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Dieselpumpe Yanmar 3QM30 . For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette

En diplomat er en person som har evnen til å be deg dra til helvete på en måte som gjør at du faktisk ser frem til turen

Link to post

.....så det ble byttet filter og luftet etter alle kunstens regler.

Dette må du først sjekke på nytt!!

Selve dieselpumpa bør du unngå å røre da denne er nøyaktig innstillt i forhold til tenningstidspunktet på motoren.

Går utfra at det er fødepumpa du mener, og da er nærliggende å sjekke sil og membran på denne hvis den ikke leverer slik den skal. Den er festet med to bolter i blokka og kan dras rett ut.

Du bør først sjekke grundig at fødepumpa ikke drar luft fra andre steder, eks.vis som filter eller koblinger i retning mot dieseltanken.

Det er mer sjelden det oppstår feil på selve dieselpumpen med mindre det har vært vann i den, (den med de tre grenrørene på)!

Link to post

hei ja det har jeg testet når jeg pumper på fødepumpa så er der ikke luft opp til filteret og der er ikke luft,men kun diesel ned til selve diesel pumpa (slangen som går inn på diesel pumpa)men hvis jeg prøver og kjinne så kommer der ikke diesel ut av pumpa har skrud av rørene som går opp til dysene :headbang::headbang::crazy:

En diplomat er en person som har evnen til å be deg dra til helvete på en måte som gjør at du faktisk ser frem til turen

Link to post

men hvis jeg prøver og kjinne så kommer der ikke diesel ut av pumpa har skrud av rørene som går opp til dysene

 

Får du diesel fram til koplingen inn til selve dieselpumpen, eller åpnet på lufteskruen på toppen av dieselpumpen?

(Det kan også som det sies her, være wiren til eller selve stopparmen som har hengt seg opp)

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post

der kommer diesel frem til lufteskruen på diesel pumpa ja har skjekket stoper og speed

det hele begynte jo med at den ble tungstartet og ikke gikk på mer en en sylinder noen sekunder og så kom de andre etter hvert :headbang:

En diplomat er en person som har evnen til å be deg dra til helvete på en måte som gjør at du faktisk ser frem til turen

Link to post

hvilken pumpe da :confused: fødepumpa eller diesel pumpa der kommer jo diesel så det spruter når jeg pumper manuelt fra føde pumpa er det enkelt og bytte eventuelt diesel pumpa den er jo skrud fast med fire bolter,men er det da bare og dra den rett ut eller.

En diplomat er en person som har evnen til å be deg dra til helvete på en måte som gjør at du faktisk ser frem til turen

Link to post

Diesel fra tanken din går jo ned til fødepumpa og deretter opp til dieselfilter og videre ned til dysene ikke sant.Føde pumpa er bare til og skru av og dra ut eneste du skal følge med att du for vippet denne ta vippe armen som sitter innen for fødepumpa.Ps har du sjekket det lillefilteret som sitter oppe på motor følg slangen fra fødepumpen og opp der sitter det en kopp til og skru av. Eller du kan skru eller løsne på den ene dysa og se om denne for diesel. :fishing: MvhBjørn

Redigert av Hasla 26 (see edit history)

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post

tror nok helst det er selve diesel pumpa.Er der noen som hvet hvordan en tar den ut og eventuelt hvor en kan få reparert den,eller hvor en kan få kjøpt overhallingsett eller eventuelt ny til en fornuftig pris :sweat:

En diplomat er en person som har evnen til å be deg dra til helvete på en måte som gjør at du faktisk ser frem til turen

Link to post

Pumpeelementene vries av en tannstang som har forbindelse til regulatoren/gassarmen og stopphendelen. Fullt utslag til ene siden er stopp og fullt utslag til andre siden er full gass. Alt i mellom bestemmes av regulator og stilling på gassarmen.

Var en tråd for en tid siden om en som skulle reparere pumpa selv som trolig kan gi deg litt input.

Link to post

snakket med en gammel repratør av yanmar og han sa at en ikke klarte og pumpe diesel igjenom dieselpumpa med fødepumpa den måtte kjinnes frem til dysene med et godt batteri,fant et bitte lite slitasje hull i slangen mellom filter og diesel pumpe.Byttet denne slangen,luftet frem til diesel pumpa løsnet alle tre rørene til dysene,og begjynte og kjinne,etter en god stund så startet den,og nå går den som ei klokke igjen. :cheers_wine::sailing:

En diplomat er en person som har evnen til å be deg dra til helvete på en måte som gjør at du faktisk ser frem til turen

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...