Hans Chr Startet 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 22.Mars.2009 Ene dieseltanken var tært hull på, så jeg skar ut å sveisa inn en ny plate i bunnen av tanken. Etterpå trykktestet jeg den med luft og 2 kilo trykk. Smurte såpevann over sveisene, og det viste seg at det var porer i sveisene som det boblet luft ut av. Har prøvd å sveise over flere ganger, men ser ut som porene ikke vil tettes. (har fått bort de værste lekasjene). Så jeg har nå tenkt på å bruke tanksealer. Men så er jeg litt usikker på hvordan det er å bruke på aluminiumtanker? Og om noen vet hvor jeg kan få tak i noe som er bra (og helst ikke så veldig dyrt). Noen som har prøvd dette før? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 Jeg tror du må bite i eplet. Et eller annet vidundermittelt som tetter tanken vil også tette filterer og resten av dieselsystemet. Det er ikke lett å sveise porøs alu. Spar deg selv for ergrelse og skaff heller en ny tank. Sitér dette innlegget Link to post
Tor313 Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 hadde samme problem med ferskvannstanken min da jeg fikk sveiset denne av en kompis på et mekanisk verksted som driver mye med alu. de konkluderte med at magnesiumen i aluminiumen var opptært, noe som gir mye porer / "sprekker" i sveis. fikset dette ved å slipe bort sprekkene og sveise på nytt gang på gang, ble til slutt tett, men då slipte vi ikkje ned sveisen. det ville blitt for mykje jobb til en kvelds "dugnad". prøv på nytt, og lykke til :) Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 Har en 1982 modell Joda 7500 med 3 stk originale gjennomskinnelige plasttanker. (diesel vann og septik) Gjorde ren dieseltanken i forbindelse med bytte av giver. Plastic fantastic. Virker som de er feilfrie og evigvarende. Kjøp deg ny plasttank og glem problemet. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
blacki Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 kanskje skjære ut og skru på et lokk i aluminium med en god pakknig og skuer med pakkniger... Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 23.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2009 Om du bruker slipeskive på aluminiumen vil det ofte danes porer i sveisen pga forurensninger som slipeskiven legger igjen. Bruk heler en rondelmaskin til slipingen så blir det mye enklere og få en god sveis. Og finne noe som setter seg skikkelig på aluminium som er inntrekt med diesel er nokk ikke så let før fantes det et stoff som het readhand som ble brukt til innvendig coting av tanker men du må nokk avfette skikelig først gjerne med TRI om du skal få det og sitte. Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 23.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2009 Kjøp deg ny plasttank og glem problemet. Helt enig!! Sitér dette innlegget Link to post
Hans Chr Svart 23.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2009 Takker for respons. Tror ikke det er noen fare for at tanksealer skal tette dieselsystemet. Man heller det i tanken og roterer den slik at stoffet kommer til alle kroker å kriker. Så tømmer man resten ut slik jeg har forstått det. Å kjøpe en ny tank går rett og slett ikke. De to som er montert er spesiallaget for å få plass. Vet ikke hvor mange ganger jeg har sveisa over nå, men har holdt på 4 kvelder med sveising og sliping og brukt en rull med alutråd. Det blir jo bedre og bedre, men ikke bra ennå. Kan være noe i det med slipeskive, skal prøve det. Tanken som lekker er renset og vasket, og jeg har brukt stålbørser inni den. Så den er ganske ren inni. Men er usikker på om tanksealeren fester seg til aluminium, og hvor man kan kjøpe slikt i Norge? Sitér dette innlegget Link to post
gammabusa Svart 24.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2009 Er jo mye brukt i classic biler/MC men har ingen erfaring med dette selv..... http://www.gasolin.no/index.php?main_page=...;products_id=31 Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 24.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2009 (redigert) Vet ikke hvor mange ganger jeg har sveisa over nå, men har holdt på 4 kvelder med sveising og sliping og brukt en rull med alutråd.Det blir jo bedre og bedre, men ikke bra ennå. Kan være noe i det med slipeskive, skal prøve det. Prøv og sveise med TIG, vet at fagfolk sier det kan være vanskelig å sveise aluminium med MIG sveising. Renhold er veldig viktig når du sveiser. Skjær bort så mye av tankmaterialet at du har frisk aluminium å sveise i og legg inn ett stykke med ny alu. Redigert 24.Mars.2009 av mask (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jon48 Svart 24.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2009 Har du sveist og sveist på samme stedet ( 1 rull tråd !) er aluminiumen svekket. Regner med du har ny og fersk tråd , av rette type. Alu tråd må ikke bli for gammel . Ta vekk et stykke og erstatt det med ny alu. Bruk alu kuttskive og børst med rustfri stålbørste utvendig og innvendig. "proffer" bruker en fres til og fjerne alu. Kan også prøves og varme opp aluen med en acetylen/Ox brenner med rik flamme. Dvs. flamme med mye acetylen ( skal sote ) ikke varm for mye. Sveis med Tig. Om ikke alt dette går , er siste råd og fylle tankem med gass ( tror de var argon eller nitrogen) - Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 24.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2009 siste råd og fylle tankem med gass ( tror de var argon eller nitrogen) -Lykke til Argon. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2009 nitro?! hehe Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hans Chr Svart 13.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 Da har jeg gitt opp å få sveisene tette. Så nå blir det tanksealer. Har bestilt 4 liter fra Hirsch Automotive Products samt syre for å etse tankene først. Dette produktet skal vist være et av de beste og tåler bensin, Diesel, alkohol . Står at det kan brukes på plast, stål og aluminiumstanker. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.