Jump to content

Hvor får jeg tak i bra tanksealer?

Hans Chr

Recommended Posts

Ene dieseltanken var tært hull på, så jeg skar ut å sveisa inn en ny plate i bunnen av tanken. Etterpå trykktestet jeg den med luft og 2 kilo trykk. Smurte såpevann over sveisene, og det viste seg at det var porer i sveisene som det boblet luft ut av. Har prøvd å sveise over flere ganger, men ser ut som porene ikke vil tettes. (har fått bort de værste lekasjene). Så jeg har nå tenkt på å bruke tanksealer.

Men så er jeg litt usikker på hvordan det er å bruke på aluminiumtanker? Og om noen vet hvor jeg kan få tak i noe som er bra (og helst ikke så veldig dyrt). Noen som har prøvd dette før?

hadde samme problem med ferskvannstanken min da jeg fikk sveiset denne av en kompis på et mekanisk verksted som driver mye med alu. de konkluderte med at magnesiumen i aluminiumen var opptært, noe som gir mye porer / "sprekker" i sveis. fikset dette ved å slipe bort sprekkene og sveise på nytt gang på gang, ble til slutt tett, men då slipte vi ikkje ned sveisen. det ville blitt for mykje jobb til en kvelds "dugnad".

prøv på nytt, og lykke til :)

Har en 1982 modell Joda 7500 med 3 stk originale gjennomskinnelige plasttanker. (diesel vann og septik)

Gjorde ren dieseltanken i forbindelse med bytte av giver.

Plastic fantastic.

Virker som de er feilfrie og evigvarende.

Kjøp deg ny plasttank og glem problemet.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Om du bruker slipeskive på aluminiumen vil det ofte danes porer i sveisen pga forurensninger som slipeskiven legger igjen. Bruk heler en rondelmaskin til slipingen så blir det mye enklere og få en god sveis. Og finne noe som setter seg skikkelig på aluminium som er inntrekt med diesel er nokk ikke så let før fantes det et stoff som het readhand som ble brukt til innvendig coting av tanker men du må nokk avfette skikelig først gjerne med TRI om du skal få det og sitte.

Takker for respons.

Tror ikke det er noen fare for at tanksealer skal tette dieselsystemet. Man heller det i tanken og roterer den slik at stoffet kommer til alle kroker å kriker. Så tømmer man resten ut slik jeg har forstått det.

Å kjøpe en ny tank går rett og slett ikke. De to som er montert er spesiallaget for å få plass.

Vet ikke hvor mange ganger jeg har sveisa over nå, men har holdt på 4 kvelder med sveising og sliping og brukt en rull med alutråd.

Det blir jo bedre og bedre, men ikke bra ennå. Kan være noe i det med slipeskive, skal prøve det.

Tanken som lekker er renset og vasket, og jeg har brukt stålbørser inni den. Så den er ganske ren inni. Men er usikker på om tanksealeren fester seg til aluminium, og hvor man kan kjøpe slikt i Norge?

Vet ikke hvor mange ganger jeg har sveisa over nå, men har holdt på 4 kvelder med sveising og sliping og brukt en rull med alutråd.

Det blir jo bedre og bedre, men ikke bra ennå. Kan være noe i det med slipeskive, skal prøve det.

Prøv og sveise med TIG, vet at fagfolk sier det kan være vanskelig å sveise aluminium med MIG sveising. Renhold er veldig viktig når du sveiser. Skjær bort så mye av tankmaterialet at du har frisk aluminium å sveise i og legg inn ett stykke med ny alu.

Redigert av mask (see edit history)

Har du sveist og sveist på samme stedet ( 1 rull tråd !) er aluminiumen svekket.

Regner med du har ny og fersk tråd , av rette type. Alu tråd må ikke bli for gammel .

Ta vekk et stykke og erstatt det med ny alu. Bruk alu kuttskive og børst med rustfri stålbørste utvendig og innvendig.

"proffer" bruker en fres til og fjerne alu.

Kan også prøves og varme opp aluen med en acetylen/Ox brenner med rik flamme. Dvs. flamme med mye acetylen ( skal sote ) ikke varm for mye. :eek:

Sveis med Tig.

Om ikke alt dette går , er siste råd og fylle tankem med gass ( tror de var argon eller nitrogen) -

Lykke til

• 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...