Jump to content

Forbruksmåler for strøm/kw-teller

Capella

Recommended Posts

Ønsker å skaffe meg en forbruksmåler for å kunne holde oversikt over hvor mye strøm jeg bruker. Det er landstrøm det er snakk om her.

Er det noen som vet hvor jeg kan få kjøpt en slik sak, og er det lovlig/enkelt å montere denne selv?

Finnes det noen skisse som viser hvordan dette gjøres?

Priser ville også vært av interesse.

Vi betaler i dag estimert forbruk i marinaen jeg ligger, noe jeg ikke synes er rettferdig da en som kun ligger med en 150w frostvakt betaler det samme som en som bor i båten omtrent hele året.

Capella.

Du kan jo montere denne i den stikkontakten du har landstrømskabelen din i. Kan selvfølgelig bli stjålet da.

Ellers kan du montere den der du kobler inn landstrømskabelen i båten, men da må du sikkert lage et adapter slik at det passer med vanlig jordet stikk og støpsel

Om du tenker på en kW-måler for skinnemontering i skapet hvor sikringene står må du naturligvis snakke med eieren av el-anlegget. Ellers kan den monteres i båten. Uavhengig av hvor du vil plassere den kan du ikke gjøre dette selv. Til det trenger du en autorisert elektroinstallatør.

Fikk en elektrikker til å kjøpe en til meg ,det er en slik liten sak som skal stå i EL-skap .Får dem hos dem som selger el saker , sånn som et firma som selger sikkringskap osv .Koster fra 1000- ca ,kjempe greier .Lyser liten diode når det er strøm , å en liten diode som blinker når du bruker strøm . Flere som har handla slike da vi kan betale for forbruk , dem som har brukt dissa fra Clas O har tråkka i salaten .Noen av dem har tatt den ut av kontakta , så har batteriet vært dårli ddem å dem har nulla seg ut . Dumt for da er jo alt borte å vi må bestille strøm på vanig måte , det vil si at vi bestiller ca det vi trur vi bruker å betaler for det . Noe som er rein lotto på en måte , så en strøm måler er tingen .En sikklig sak å ikke noe surr med batteri inni osv :wink:

http://scel.no/editor/resampler.aspx?src=356

http://scel.no/SE_comweb.asp?ID=308&se...=3&session=

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...