Jump to content

KAD300 eller D-tronic 320

bmb

Recommended Posts

Dynamicen har vel et skrog med skarp V bunn. Normalt gir det et litt tungdrevet skrog. For meg er det viktig å komme raskt opp i plan. Jeg ville testet begge og sett. Vil tro at D tronic på 320 hester har høyest toppfart - men at KAD 300 med kompressor (272 hester) kommer fortere opp i plan. Kommer litt an på vekten på båten også. Nidelv 300 med KAD 300 er treg opp i plan - men det kan avhenge av propellen også

Jeg har hørt veldig lite negativt om KAD 300's drifts sikkerhet

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Mercruiser er en sterkere motor enn KAD300. Jeg har KAD300 selv (i en Sea Ray 315 med dødvekt på ca 4,5 tonn) og kunne ønsket meg noe mere kraft. Men driftsmessig er KAD300 veldig bra. Den bare går og går. Hvordan Mercruiser er kan jeg ikke uttale meg om da jeg ikke kjenner motoren.

Litt tekniske data for KAD300

272 hk på propell på maks turtall 3800 rpm (285 i benk) og et maks moment på 576 nm ved 3400 rpm.

Ved 3000 rpm yter den 241 hk og 563 nm og ved 2500 rpm er tallene 199 hk og 558 nm. Forbruk ved 3000 rpm er ca 32-33 liter/time.

Litt tekniske data for Merc 4.2L-320 (tall tatt fra "cmdmarine.com" hjemmeside og er for nye Mercruiser modeller (ikke Quantum serien), men jeg tror de også gjelder for 2005)

291 hk på propell på maks turtall 3800 rpm (300 hk i benk) og et maks moment på 626 nm ved 2400 rpm.

Ved 3000 rpm yter den 250 hk (i benk) og 580 nm og ved 2400 rpm er tallene 210 hk (i benk) og 626 nm. Forbruk ved 3000 rpm er ca 41-42 liter/time.

Som tallene viser er Mercruiser en sterkere motor enn KAD300. Den leverer høyere moment og mer krefter enn KAD'en på tilnærmet alle turtall. Momentet kommer på et mye lavere turtall, og det er noe jeg savner på KAD'en. Forskjellen på 100 nm er høyst merkbar når båten er ferielastet.

På den annen side er KAD'en mer gjerrig på drivstoffet. Den bruker mindre enn Mercruiser, men jeg tror nok tallene kan lyve noe. Ved 3000 rpm bruker Mercruiser ca 10 liter/time mer enn KAD'en, men du kan nok holde et lavere turtall slik at forskjellen ikke blir så stor i praksis. Hvor stabil Merc 4.2-320 er i vanlig drift kan jeg ikke svare på. Det som er sikkert at dersom du skal ha Bravo-3 drev tilkoblet denne så må du ha et X type drev og pass på å få et merket med "diesel" (tror korrekt navn faktisk er "Bravo-3x diesel") hvis ikke går du store utgifter i møte med ødelagte drev. Ellers har jeg ikke hørt noe negativt om Mercruiser motorene blant de jeg snakker med.

Det hele bunder vel opp i hvem du liker best. Volvo er for noen et tryggere navn (eller ??) enn Mercruiser. Men Merc'en vil gi deg mer krefter i en ferielastet båt.

Just 2 my cents....

/Øystein

Har KAMD 300 2002 modell gått 600 timer, grei nok den. Ikke noe problemer.

Hadde en MC 2,8 ES 200 på min forrige båt. Grei den også.

Hva med service i området der du bor ?

Er det garanti tid igjen på MC'en så er jo det alltid et pluss.

Ellers enig med Bittelite: Prøv begge.

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Vel bmd. To gode motorer dette, men valget mitt ville blitt Mercruiser. Har selv en 250hk mercruiser d-tronic og er veldig fornøyd med denne. Av disse to motorene er det så absolutt mere "skyv" i Mercruiseren.

Helt enig i at det er avgjørende viktig at det følger bravo x drev med til 320hk. Enda et godt argument for å velge svart motor er den enkle jobben det er å serve mercruiser drevet. Av og påmontering går på 20 min og belgskifte gjøres enkelt fra utsiden. I tillegg har mercruiser belgen levetid på 5 år mot Volvos på 2/3 år som i tillegg er mer vrient å skifte.

Lykke til med båthandel.

Arve

• 1 måned senere...

Hei.! Når det gjelder skyvekraft ville jeg valgt den største. Vi hadde tidligere Dynamic med Kad 44. Denne ble noe slapp. Hvor mye bedre 300 er vet jeg ikke. Men nå har vi D4-300 og med denne motoren er båten ikke til å kjenne igjen. Nå ligger toppfarten rund 40 knop på GPS, tidligere var farten rundt 33. (Lastet normalt) Husk på at vekten også betyr noe men jeg mener å huske at Mercruiseren er lettere enn vår D4 (663 KG med drev). 9200 er konstruert for lettere motorer, men vår D4 takler den bra. Men jeg ville neppe satt inn noe tyngre. Lykke til med en artig båt som takler sjø bedre enn de fleste andre i sin størrelse. (23 graders V funker det)

Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. :cheers:

Har hatt 9200 med KAD 300 og det er en glimrende kombinasjon. Rett motor til den båten.

Ville nok valgt den båten med KAD 300 ikke minst fordi DPG drevet og KAD 300 motoren er "uslitelig" sammen. Kan ikke si at jeg noen gang har hørt noen herpe et DPG drev med en KAD 300. Bravo-drev derimot finner du mange av på forskjellige fyllinger - enten de er sprengt av Yanmar eller Mercruiser motorer.....

Nemo saltat sobrius

Bravo-drev derimot finner du mange av på forskjellige fyllinger - enten de er sprengt av Yanmar eller Mercruiser motorer.....

Det har vel vært kombinasjoner som i utgangspunktet ikke var støttet (som dieselmotor på drev beregnet på bensin). Nå har Merc kommet med nye drev (X type for diesel) som både benyttes av CMD og Yanmar på nyere motorer.....

Hei.! Når det gjelder skyvekraft ville jeg valgt den største. Vi hadde tidligere Dynamic med Kad 44. Denne ble noe slapp. Hvor mye bedre 300 er vet jeg ikke. Men nå har vi D4-300 og med denne motoren er båten ikke til å kjenne igjen. Nå ligger toppfarten rund 40 knop på GPS, tidligere var farten rundt 33. (Lastet normalt) Husk på at vekten også betyr noe men jeg mener å huske at Mercruiseren er lettere enn vår D4 (663 KG med drev). 9200 er konstruert for lettere motorer, men vår D4 takler den bra. Men jeg ville neppe satt inn noe tyngre. Lykke til med en artig båt som takler sjø bedre enn de fleste andre i sin størrelse. (23 graders V funker det)

Jeg har vært litt inne på tanken å kjøpe en 9200, hvordan fungerer båten til litt lengre turer enn bare en helg??

Er det god plass til 2 voksne + 1 barn (4år) i køya? Hvordan er det med stueplass i disse båtene?

Quicksilver

Det vil nook bli en smule trangt om man skal være borte mer enn en helg. Byssa er liten/dårlig, og det er lav takhøyde under dekk - noe som gjør av og påkledning til et C-moment om man er over 175.

Stueplass er det imidlertid i massevis; en kjempestor "kjeller" under dørken rommer det meste..

Nemo saltat sobrius

Til Ex Grandezza. 9200 kan oppleves lav under taket osv. Vi er 2 voksne, fruen er 160 cm og har det veldig bra. Jeg er 185 og synes det er noe lavt under taket i kabinen. Men vi har hatt 2 stk og er ellers veldig godt fornøyd med Båten. 1 Liten unge bør gå bra. Har sett at noen har fått bygd seg en barnekøye men vet ikke helt hvordan. Når det gjelder Byssa så er den under dekk. Jeg har ingen problemer med byssa da jeg kan stå opp gjennom åpningen ut. Derimot er det vanskelig for meg å vaske opp .....ved vasken må jeg bøye meg, men s fruen derimot som er 160... :rolleyes:

Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. :cheers:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...