Jump to content

Fornye gammel blass plastbåt

KristianHH

Recommended Posts

Med en rød båt skulle det være gode muligheter for fornyelse.

Du bør vaske med noe skikkelig kraftig som tar ut mest mulig av gammel voks og skitt. Selv har jeg brukt en blanding av Salo og Salmi med bra resultat. Bruk hansker og briller!!!!

Deretter må du til med maskinrubbing. Hvis ikke det er en veldig liten båt da... Poleringsmaskin av vinkelslipertypen er det som duger. Jeg bruker Autosol blandet med ca 25% Jif skurekrem. Jif'en drøyer den litt dyre Autosol'en.

Så er det på med Owatrol Polytrol. Følg bruksanvisningen! Hvis du legger på for store områder av gangen vil det tørke og bli et h.... å fjerne. Kan være nødvendig med MANGE påføringer hvis gelcoaten er skikkelig tørr. Resultatet blir kanskje skjoldete. Fortvil ikke; da er det bare å gå til med en ny omgang maskinpolering. Denne gangen vil det gå lettere fordi gelcoaten har blitt glatt.

Til slutt et par gode lag med voks. Biltema's er ikke det verste jag har forsøkt.

Vet at dette høres ille ut, men det går greit hvis du har en god poleringsmaskin.

På det svenske IF-båtforbundets hjemmeside; ifboat.com kan du lese opptil flere tråder om dette tema. Jeg prøvde ifjor på mitt da meget stygge og skjoldete grønne fribord.

Metoden går ut på å bruke finkornet våtslipepapir til du får fram den gamle fargen, og så fortette å slipe med stadig finere korning, via Autosol til vanlig båtpolish og -voks.

Det virker litt skummelt, men det funker! Jeg fikk fram den gamle fargen på båten min og den ble utrolig blank til slutt.

Jeg ville droppet polytrolen.

Noen sier nemlig at det er siste mulighet og ingen vei tilbake etter det.

Det er på en måte litt juks etter som jeg har forstått.

Se denne tråden for eksempel

Vask skikkelig

Ta et par omganger med en eller annen rubbing.

Autosol har jeg hørt flere skryte av (Aldri prøvd selv)

Etter et par omganger setter du det inn med en god voks

Da tipper jeg båten din skinner bedre enn for 20 år siden :smiley:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Dette ble diskutert for en stund tilbake, og da var det flere brukere som anbefalte Megiuars One Step Compound. En slags rubbing og polish i ett. Her er linken til den debatten...

Jeg kjøpte dette selv og det virker meget bra, brukte på mørk blå gelcoat akterut, som er meget eksponert for vann, salt og sol. Skulle vært mørkblått, var lysblått og nærmest grått. Ble glinsende blått igjen - og det varer ut sesongen.

Verdt et forsøk, jfr "det voldsomme strevet" skissert ovenfor! ;)

Jeg tror det er to faktorer som er utslagsgivende for om man kommer til målet med litt røff polering (rubbing) eller må til med sterkere krutt, som våtslipepapir:

1 Hvor blass og skjoldete fargen er

2 Hvor tykt gelcoatlaget er i utgangspunktet

Er fargen bare "litt" blass, får man bra resultat med en eller annen form for polering/rubbing. Er problemet verre, må man til med våtslipepapir for å trenge gjennom den oksyderte overflaten og komme ned til den opprinnelige fargen.

Er gelcoatlaget relativt tykt (dette varierer mellom ulike båtfabrikater / verft) tåler det mange nedslipinger før det er slipt helt ned og blir borte. Er det i utgangspunktet ganske tynt, tåler det mindre. Husk at det er gelcoaten som holder skutesiden tett - polyesteren slipper vannet tvers gjennom...

Jeg er i gang med våtsliping på Maxien. Den er kanskje ikke så blass - siden den er 'skumhvit' i utgangspunktet - men skjoldete og stygg i gelcoaten. Bruker Mirka Abralon 2000, evt. 360 der jeg må ta litt mer. Avslutter med 4000. Det ser ut til å gi et veldig bra resultat så langt :yesnod:, og det tar heller ikke så mye av gelcoaten at det er noen grunn til å være bekymret - du skal tross alt holde på ganske lenge for å kome deg gjennom gelcoaten med så fint papir.

Mirka Abralon får du fra bl.a. http://www.lakkspesialisten.no Skivene koster ca 25,- pr stk. De er laget av et litt tykt neoprenmateriale som følger overflaten veldig fint, og kan vris opp som en svamp hvis de tetter seg til så de holder lenge. Anbefales :yesnod:

Bundin er bátleysur maður

Angående Polytrol.

Det er ikke skummellt å bruke Polytrol. Dersom du ikke synes det blir blankt nok og ønsker å lakke over skal dette også gå bra. Men som med alle oljeprodukter må det få tid til å herde ordentlig!

Viksund goldfish er ikke kjent for å være veldig blank i utgangspunktet men allikevel kunne jeg speile meg i den etter den behandlingen jeg beskrev i et tidligere innlegg i denne tråden. Urstad som driver Fuglevik i Rygge sverget på at han trodde det var umulig å få båten noe bedre enn "halvblank". Han er ikke den som vet minst om plast! Men det krever som sagt litt jobb. Regn med fire kvelder på en 31' Goldfish. Men så har jeg investert i en proff poleringsmaskin til 4500.- også da...

Hva menes forresten med "point of no return" når man bruker polytrol?

Båten ble blankere ifjor; fire år etter polytrolbehandling; det var definitivt merkbart under rubbingen at gelcoaten hadde blitt bedre! Til sommeren blir det over fenderlisten.... en større jobb enn under :cryin:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...