Larspo Startet 23.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 23.Mars.2009 Har en Webasto Thermo Top C som ikke fungerer helt som den skal. Har kikket på servicemanualen som ligger under arkivet (denne var til stor hjelp), men den skiller seg ut på et punkt. Problemet er at den aldri tenner. Dieselpumpa får heller aldri spenning og starter ikke å pumpe (pumpa er testet manuellt og den fungerer). I servicemanualen, står det at når varmeren skal starte, så skal sirkulasjonspumpa og luftvifte til vareren gå i ca. 30 sekunder sammen med gløding. Deretter skal luftvifta stoppe i 3 sekunder før den starter igjen. Da skal også dieselpumpa starte å pumpe. Luftvista skal så øke nivået og tenning skal snart starte. På min Webasto, så starter sirukulasjonspumpa og luftvifta til varmeren, dette går i ca. 2 sekunder, før det kommer et 3 sekunders mellomrom, så starter denne igjen. Har målet varmespiralen, og den ligger innenfor spesifikasjonen, så antar at den fungerer som den skal. For meg så virker det som om startprosedyren blir helt overgått, og den kjører "run-down" etter 2-3 sekunders drift. Spørsmålet er hvorfor? Så om det er noen eksperter på Webasto, fyr ivei. Om noen har tilsvarende brenner og kan fortelle meg hvordan den skal oppføre seg, post i vei (har aldri hatt en webasto, så kjenner ikke til hvordan den fungerer i drift). Sitér dette innlegget Link to post
kito Svart 23.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2009 (redigert) Hei, Jeg er ikke spesialist på denne varmeren, men jeg har den i båten og har derfor vært gjennom en del feilsøking de siste årene. Problemet ditt høres ut til å være at den ikke får diesel. Dette kan skyldes en tett slange eller luftboble. For å få drivstoff er du også helt avhengig at du har riktig dimensjon på slangene. Kontrollpanelet er heller ikke av de beste for bruk i båt og du må være helt sikker på at det ikke har korrodert. Panelet bør kobles om en strømbryter slik at det kun står med spenning når det skal brukes. MVH Kito Redigert 23.Mars.2009 av kito (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 23.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2009 Er det en ny varmer, eller noen år gammel! Kan uansett høres ut som at den ikke får diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 23.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2009 Den er fra 2001, så noen år på nakken har den. Det er korrekt at brenneren ikke får diesel. Problemet er at diesel pumpa fungerer som den skal, men webastoen starter ikke pumpa. Har testet pumpa direkte på 12V, og den pumper da. Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 23.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2009 (redigert) Her er en liten troubleshooting guide for Webasto ThermoTop. Tror ikke den ligger i dokumentarkivet. Webasto troubleshooting Redigert 23.Mars.2009 av JonnyBoy (see edit history) Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Janrik Svart 23.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2009 Har hatt lingnende problemer med den jeg har i bilen. Da har det vært for lav batterispenning. Feilkode som må slettes. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 23.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2009 Har ikke målt batterispenningen ved kablene. Det kan self. hende at det er noe dårlig kontakt et eller annet sted som resulterer i at det blir for stort spenningstap. Etter som jeg har forstått, så må feilkode slettes ved å ta strømmen i 10 sek (fjerne sikring), er det riktig? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 24.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2009 Litt OT i forhold til tråden. Jeg fikk en lang samtale med representant for Webasto på Lilestrømmessa i år. Han var imøtekommende i forhold til å svare på generele spørsmål her på BP - så det er vel bare å utfordre ham. Desverre har jeg forlagt navnekortet hans. Her vises en av modellene. Jeg forstod det slik at brennkammerene var ganske like på flere modeller. Representanten nevnte at de kan brenne kontinuerlig time etter time, dag etter dag, uke etter uke og måned etter måned - så lenge det er behov for varme. Dette er vel en Air Top varmer? Legg merke til brennkammeret. Sitér dette innlegget Link to post
Per T Kålin Svart 24.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2009 Jeg er nesten BOMBESIKKER på at det er luft i dieselen. Har samme maskina selv. Per Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 24.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2009 Men pumpa blir ikke startet. Den skal starte 30 sekunder etter at varmeren har startet, men så langt kommer prosedyren aldri. Når jeg kobler direkte 12V på pumpa, så kommer det diesel ut i mengder (eller små "derter" hver gang jeg lager en puls). Hvorfor gir ikke brenneren dette pulset? Derimot så fikk jeg et tips i dag. Det sies at dersom den har blitt overhetet (defekt/dårlig sirkulasjonspumpe eller tilsvarende), og den detekterer dette 3 ganger, så går den i en feilkode og kan ikke kjøres normalt lengre. Er det jeg kanskje frykter har skjedd. Har ikke Webasto sitt diagnose verktøy for å koble på å lese ut feilkodene, men dersom man setter varmeren på, napper sikkringen i 10 sekunder, så skal dette bli restartet. Jeg har bare tatt strømmen til varmeren mens den har vært av, og trodde dette slettet feilkoden. Dette har jeg ikke prøvd enda, men skal forsøke så snart jeg får mulighet. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 24.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2009 Litt OT i forhold til tråden. Jeg fikk en lang samtale med representant for Webasto på Lilestrømmessa i år. Han var imøtekommende i forhold til å svare på generele spørsmål her på BP - så det er vel bare å utfordre ham. Desverre har jeg forlagt navnekortet hans. Et navn om du husker hadde vært bra :) Er det KCL As man skal henvende seg til ved delesalg og slikt? Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 24.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2009 Kolber Caspary Lautom A/S http://www.kcl.no/ er importør, og jeg tror det går greit å bestille deler direkte derfra. Men tviler på om det er noe å spare kontra å handle hos en forhandler. Vet om en som handlet en 3500varmer direkte fra KCL. den kostet 2500,- mer enn samme varmer fra Maritim. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Mariell Svart 24.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2009 Bare ett tips. ett firma i vestfold som har peil på det de driver med. http://www.vestfoldelektrodiesel.no Har også fått gode råd pr. telefon, hvis jeg har har hatt problemer. Ring og snakk med dem. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Per T Kålin Svart 25.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2009 Jeg var veldig smart å handle hos KCL i Kristiansand, og trodde jeg fikk en veldig bra rabatt gjennom min arbeidsgiver. Ved en tilfeldighet så fant jeg noen dager senere samme brenneren på internett til samme pris. Følelsen av å ha gjort en god handel falmet en smule da du...... I disse dager har samme butikken opphørssalg.....Jeg feirer ikke, men sørger heller ikke.... Dette med å ta ut feilkoder på Webastoen må vi få vite mere om.. Per Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 25.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2009 Vi har vel forskjellige favoritter når det gjelder leverandører. Det som har fasinert meg med Seatronic i Moss er at om de ikke umiddelbart gir et svar, så sørger de for videre oppfølging via mail.... Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 25.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2009 Dette med å ta ut feilkoder på Webastoen må vi få vite mere om.. Vet lite om dette selv, men her er varenummeret og et bilde av satsen: Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 26.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2009 Jeg fant en side i DK som hadde pris på diagnostic kit. Link :: Webasto Pris dkr. 1631,- (2006 priser) ukjent om mva er med eller ei. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 Jeg har også forstått det slik at vi kan lese feilkodene i Webasto-varmerne med kabelsett og PC-program. Er det noen som har vært i kontakt med forhandler og forhørt seg om mulighetene for tilgang til et slikt diagnosesystem? Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 27.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 En utrolig hyggelig kar her på BP har kontaktet meg. Han har en uoriginal sak som han skulle sende til meg slik at jeg kunne prøve. Det takket jeg selvfølgelig ja til og skal holde oppdatert med status Har funnet ut litt mer, og ser at man kan lese ut blant annet følgende data: -Operational data (start, hour meter, year of construction etc.) -Controller information, trend diagram, minutes announcement -Error memory (shows to whether defectively is present and which exactly) -Control (one can turn all components on separately and tests) -CO2 alignment -Errors delete (if e.g. the heating switched to disturbance) -Lline filling -Overview announcement for tension, blower in %,… eige for tension, blower in %,… Sitér dette innlegget Link to post
Per T Kålin Svart 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 Oj, oj, oj.......Dette får fart på en elektronikksiklende båtmann..Denne må jeg ha hvis ikke det er noen her som har "hacket" interfacet. Det ligger vel bare en spenningsregulator og en interfacekrets ( MAX 232 el.) inni den boksen tenker jeg. Koster bare noen kroner å bygge selv.. Må jo ha egen PC også dette anlegget. Per Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 ...de kan brenne kontinuerlig time etter time, dag etter dag, uke etter uke og måned etter måned - så lenge det er behov for varme Jeg har hatt problemer med Webasto luftvarmere levert i 2008. Dem har hatt stor differanse i stop og oppstart. Målt ved tempføler er opp til 8 varmegrade differanse og de er for meget til komfort om bord. Marineavdelingen hos KCL nektet for feil i produktene men etter informasjon fra Holland tok bilavdelingen i Oslo tak i den saken og jeg fikk byttet elektronikk i to varmere og venter resulatat fra den operasjonen. Hvis flere som har tilgang til varmere levert i 2008 kan teste differansen ønsker jeg tilbakemeldinger om de. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Popeye83 Svart 28.November.2009 Link til dette innlegget Svart 28.November.2009 Jeg har akkurat montert en thermo top C som gir ifra seg en høyfrekvent pipelyd når den går. Er det noen som har vært borti dette på sine varmere. Finnes det en buzzer/alarm på varmeren som kan lage denne lyden. Den har en konstant frekvens, så jeg har utelukket forbrenningsluftviften som varierer i turtallet. Har også prøvd å koble ifra sirkulasjonspumpa men lyden er der uansett. Noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
Aquarius Svart 28.November.2009 Link til dette innlegget Svart 28.November.2009 Her vises en av modellene. Jeg forstod det slik at brennkammerene var ganske like på flere modeller. Representanten nevnte at de kan brenne kontinuerlig time etter time, dag etter dag, uke etter uke og måned etter måned - så lenge det er behov for varme. Dette er definitivt IKKE hva de sier på KCL serviceavd. på Ensjø. Har hatt service på en Airtop 5000 to ganger i år, og ved siste reparasjon ble jeg spurt om den satt i en bobåt. Den form for drift er de ikke beregnet på. Avsporing kanskje, men hva brukes av varmeapparater i mindre yrkesfartøyer som er i drift hele året? Sitér dette innlegget Mvh Aquarius Link to post
Nautofil Svart 28.November.2009 Link til dette innlegget Svart 28.November.2009 Er kjent med driftproblemer med vann og luftvarmere i lastebil. De blir selvfølgelig ikke brukt om sommeren i lastebil. Dette fører til at forbrenningsvifte som trekker inn forbreningsluft setter seg litt og går for sakte,men resultat av at det sprøytes inn formye diesel og da begyner de og sote/kokse,dette legger seg i brennkammer,på flammevakt og glødeplugg samt i eksos og blokerer denne på sikt. Dette medfører at de ikke starter når varmer har stått en stund. Dieselpumpa skal gå men stopper om flammevakta ikke registrerer flamme i brennkammer. (sikkert tegn på feil er hvit røyk,da det er uforbrent diesel/parafin) Det kan være lurt å ta en service på varmer, det er servicesats til de fleste varmere som består av brennkammer,dyse,flammevakt og glødeplugg samt pakninger og trykkutgjevner. I tilegg bør forbrenningsvifte kontroleres og eksosrør og eventuelt potte rengjøres. Bruk varmeren lenge og ofte, da fungerer de som regel problemfritt lenge. Lykke til. Sitér dette innlegget "Noen ganger må en kommunisere på mottakers premisser.... evnen til å oppfatte!" Link to post
Larspo Svart 29.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2009 Jeg har akkurat montert en thermo top C som gir ifra seg en høyfrekvent pipelyd når den går. Er det noen som har vært borti dette på sine varmere. Finnes det en buzzer/alarm på varmeren som kan lage denne lyden. Er det en modell for bensin eller diesel du har? I tilfelle det er bensin, så kan det være en høyfrekvent signal til coilen (som lager gnister til pluggen) for å antenne bensindampen. Er usikker selv, har kun kjennskap til diesel varianten. Men det er ingen form for buzzer på kontrollkortet (meg bekjent i hvertfall). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.