Jump to content

Driftsproblemer med Webasto Thermo Top C

Larspo

Recommended Posts

Er det en modell for bensin eller diesel du har?

Det er dieselutgaven jeg har. Varmeren fungerer ellers som den skal.

Pipelyden kommer i det øyeblikket varmeren startes, og er konstant helt til den blir slått av, bortsett fra de tre sekundene hvor brenneren tenner i oppstartsfasen. Dette klaffer jo da med periodene hvor forbrenningsluftviften går, men tror ikke det er selve viften som lager lyden for da ville den jo ha variert i frekvens med turtallet på vifta.

Har vært i kontakt med teknisk support på KCL og de sa det kunne være edet kom fra elektronikken og at det ikke var noe å gjøre noe med.

Den høres godt i akterlugar og på brygga aktenfor båten.

Ingen andre som har vært borti dette på sin thermo top C?

har hatt termo topp c i mange år (bobåt), i kalde perioder går den nesten uavbrutt, hittil uten problemer.

Men den piper - fra start til stopp.

Den er montert dypt nede i motorrommet, og da plager lyden ikke meg...

har du filter på innlufta til forbrenningslufta.

Ja, jeg har lyddermper på forbrenningslufta. Og siden pipelyden har en fast frekvens/tone kan det vel ikke være selve vifta siden den varierer ganske mye i turtall under oppstart.

Det er kanskje som du sier Sjøleik, at den bare er sånn?

For å nullstille varmeren ,slik jeg har gjort på noen (ikke så nye) og fått høre av folk som bør kunne dette .Men dem vil gjerne ikke innrømme dette .da dem vil ha jobben selv . Du starter varmeren på vanlig måte og rett før den kommer igang så kutter du strømmen, du må ta ut kontakta /stikket .Slå av varmeren igjen på panelet , sett isammen kontaktene igjen å start opp .Det HOLDER IKKE å bare ta sikkringen ,da tar du bare strømmen .Poenget her er å nulle hele elektronikken , har jeg fått forklart .Dette har jeg gjort på både Webasto og Eber å det har funka , koster nada å prøve da.

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

• 1 måned senere...

Tine IV

Du starter varmeren på vanlig måte og rett før den kommer igang så kutter du strømmen.

Dette fekk eg bruk for i dag på en 6 måneder gammel Webasto Airtop evo 5500 med panel MC 04/05.

Det fungerte helt fint for å få fjerna feilkodene og resett varmeren.

Det starta med noen flammeavbrudd (F 02) da eg kjørte varmeren ganske hardt for å tine opp noen

frosne gjennomføringer ifra dekk og ut skutside.(hadde glemmt å åpne skapene på akterlugarene så dei

hadde frosset nesten igjenn)

Fekk første natta alarmen F02 "flame failure at least 3>"

Andre natta alarmen F12 "Heater unit lock-out"

Virka greit det lille eg testa i dag, men får prøve å kjøre den litt meir nå når det røyner på med

lav utetemperatur. Den har jo virka upåklagelig i 6 måneder, men siden garantien er intakt enno

så får eg prøve å provosere den litt i helga.

Men pumpa blir ikke startet. Den skal starte 30 sekunder etter at varmeren har startet, men så langt kommer prosedyren aldri. Når jeg kobler direkte 12V på pumpa, så kommer det diesel ut i mengder (eller små "derter" hver gang jeg lager en puls). Hvorfor gir ikke brenneren dette pulset?

Jeg hadde nøyaktig samme problem på en dieselvarmer jeg hadde. Pumpa gikk ikke i oppstartsekvensen for varmeren, men funka fint når jeg testa den på batteri. Det viste seg at det var dårlig kontakt der ledningen for dieselpumpa gikk inn på "støpselet" til brenneren. Fikk lodda det, og etterpå har den funket 100%.

• 6 år senere...

Har kjøpt båt av 2007 årgang med en Thermo Top C installert. Sliter med ustabil drift. Med fulle batterier eller motor i gang starter den lett og uproblematisk. Prøver jeg å starte den med litt under full batteribank fyrer aldri dieselpumpen i gang og den avslutter. Om jeg så starter motoren og deretter webastoen starter den. Kan så stoppe motor igjen. Disse skal jo kunne gå lenge i strekk. Hos oss går den et par timer og stopper (muligens pga en tempsensor som sier det er varmt nok?). Kommer aldri igang igjen av seg selv.

Siden den starter fint med fulle batterier eller motor i gang har jeg utelukket dieseltilførselen. Mistenker for mye spenningsfall over ledninger eller noe sånt, men det er sinnsykt mye pjesk å trekke nye, så om noen har forslag på andre ting som bør prøves først er jeg lutter øre.

Høres ut som problemet er for lav spenning fremme ved varmeren ja.  Termo Top'en trekker oppunder 20A når den starter, og det er da den er mest følsom for dårlige/tynne/irrede ledninger og kontakter, som igjen kan gi stort spenningsfall.  Har hatt lignende symptomer med Termo Top C.  Det første du bør gjøre, er å måle med et multimeter så du er sikker på at det er dette som er problemet.  Hvis du finner pluss- og minus for hovedstrøm ute ved varmeren så sjekk spenningen når varmeren starter opp.  Termo Top C starter ikke om spenningen faller under 10,5V.

Du sier den starter med "fulle" batterier, men har du sjekket spenningen på batteriene?  Hvis ikke så er det jo en mulighet for at batteriene er dårlige uten at du er klar over det. 

Er det kablene som er problemet, så er det vel ikke så mye annet å gjøre enn å bytte de.  Kanskje du kan bruke gamle ledninger som trekketråd for nye?

Det første brenneren gjør når du slår den på er og kjøre en selvtest på komponentene. Finner den noe feil så vil den ikke starte puls pumpen (Drivstoff pumpen)

Merk at jeg skrev PULS pumpe. Det står ikke spenning på hele tiden men kommer i pulser som får pumpen til og slå. 

Det enkleste er og lese av feil kodene for og se hvor du skal feilsøke. Det som er vanlig på Termo top / TTC er brennkammer og glødestift.

Det er riktig at du sletter feil kodene ved og trekke ut BEGGE sikringene til brenneren og du lar den stå 1 min uten strøm Det er ikke nødvendig og pelle ut kontaktene

på brenneren.

Hvis brenneren har for lav spenning sier den ifra ved en feil kode som blinker.

Hvis du ønsker kan du få rep manual til den aktuelle brenneren fra meg eller du kan kontakte Webasto Norge  Teknisk avd og spørre pent etter den.

Hf ulyd..... dette kan komme av flere ting dårlige lager på viften ,viften i ubalanse, "noe" i luftstømmen  mm...

Redigert av Moyja (see edit history)
  • 1 år senere...

Tar opp igjen denne.

Etter å ha dratt nye og MYE tykkere kabler fra bryterpanel til varmer er problemet over helt løst.

Nå har varmeren gått mye de siste par årene (tidvis døgnkontinuerlig). Synes etterhvert den gir mindre varme. Pr nå kan jeg legge hånden på den mens den går. Riktignok bare kort, men i starten smeltet eksosslangen et par meter unna en fender, og der er vi definitivt ikke nå. Antar den bare trenger en skikkelig service siden det neppe er gjort noen gang. Noen som har en grei arbeidsbeskrivelse og liste over deler som sannsynligvis må byttes?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...