Popeye83 Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 Er det en modell for bensin eller diesel du har? Det er dieselutgaven jeg har. Varmeren fungerer ellers som den skal. Pipelyden kommer i det øyeblikket varmeren startes, og er konstant helt til den blir slått av, bortsett fra de tre sekundene hvor brenneren tenner i oppstartsfasen. Dette klaffer jo da med periodene hvor forbrenningsluftviften går, men tror ikke det er selve viften som lager lyden for da ville den jo ha variert i frekvens med turtallet på vifta. Har vært i kontakt med teknisk support på KCL og de sa det kunne være edet kom fra elektronikken og at det ikke var noe å gjøre noe med. Den høres godt i akterlugar og på brygga aktenfor båten. Ingen andre som har vært borti dette på sin thermo top C? Sitér dette innlegget Link to post
sjøleik Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 har hatt termo topp c i mange år (bobåt), i kalde perioder går den nesten uavbrutt, hittil uten problemer. Men den piper - fra start til stopp. Den er montert dypt nede i motorrommet, og da plager lyden ikke meg... Sitér dette innlegget Sjøleik 70 år - blogg <script type="text/javascript" src="http://download.skype.com/share/skypebuttons/js/skypeCheck.js"></script>http://mystatus.skype.com/smallclassic/Sjøleik Link to post
Sjøga Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 har du filter på innlufta til forbrenningslufta. det må du ha ellers kommer det sån pipelyd. gjorde det på min mikuni værtfall. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye83 Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 har du filter på innlufta til forbrenningslufta. Ja, jeg har lyddermper på forbrenningslufta. Og siden pipelyden har en fast frekvens/tone kan det vel ikke være selve vifta siden den varierer ganske mye i turtall under oppstart. Det er kanskje som du sier Sjøleik, at den bare er sånn? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 kansje dumt å spørre om men det er ikke lyd demper på eksosen du mener. for jeg tenker på lufta som suges inn i forbrenningkammeret. det pleier å være ett filter. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye83 Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 Nei da, jeg har lyddemper begge plasser så det skal ikke være problemet. Sitér dette innlegget Link to post
sjøleik Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 det er ialfall en elektronisk lyd med fast frekvens. får også inn noe støy i HF'en når varmeren går. kanskje det er en slags omformer til el. tenning? Sitér dette innlegget Sjøleik 70 år - blogg <script type="text/javascript" src="http://download.skype.com/share/skypebuttons/js/skypeCheck.js"></script>http://mystatus.skype.com/smallclassic/Sjøleik Link to post
Tine IV Svart 1.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2009 For å nullstille varmeren ,slik jeg har gjort på noen (ikke så nye) og fått høre av folk som bør kunne dette .Men dem vil gjerne ikke innrømme dette .da dem vil ha jobben selv . Du starter varmeren på vanlig måte og rett før den kommer igang så kutter du strømmen, du må ta ut kontakta /stikket .Slå av varmeren igjen på panelet , sett isammen kontaktene igjen å start opp .Det HOLDER IKKE å bare ta sikkringen ,da tar du bare strømmen .Poenget her er å nulle hele elektronikken , har jeg fått forklart .Dette har jeg gjort på både Webasto og Eber å det har funka , koster nada å prøve da. Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
volfro Svart 12.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2010 Tine IV Du starter varmeren på vanlig måte og rett før den kommer igang så kutter du strømmen. Dette fekk eg bruk for i dag på en 6 måneder gammel Webasto Airtop evo 5500 med panel MC 04/05. Det fungerte helt fint for å få fjerna feilkodene og resett varmeren. Det starta med noen flammeavbrudd (F 02) da eg kjørte varmeren ganske hardt for å tine opp noen frosne gjennomføringer ifra dekk og ut skutside.(hadde glemmt å åpne skapene på akterlugarene så dei hadde frosset nesten igjenn) Fekk første natta alarmen F02 "flame failure at least 3>" Andre natta alarmen F12 "Heater unit lock-out" Virka greit det lille eg testa i dag, men får prøve å kjøre den litt meir nå når det røyner på med lav utetemperatur. Den har jo virka upåklagelig i 6 måneder, men siden garantien er intakt enno så får eg prøve å provosere den litt i helga. Sitér dette innlegget Link to post
bm 850 Svart 12.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2010 Men pumpa blir ikke startet. Den skal starte 30 sekunder etter at varmeren har startet, men så langt kommer prosedyren aldri. Når jeg kobler direkte 12V på pumpa, så kommer det diesel ut i mengder (eller små "derter" hver gang jeg lager en puls). Hvorfor gir ikke brenneren dette pulset? Jeg hadde nøyaktig samme problem på en dieselvarmer jeg hadde. Pumpa gikk ikke i oppstartsekvensen for varmeren, men funka fint når jeg testa den på batteri. Det viste seg at det var dårlig kontakt der ledningen for dieselpumpa gikk inn på "støpselet" til brenneren. Fikk lodda det, og etterpå har den funket 100%. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 12.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2010 min termo 90 oppførte seg på akkurat samme måte. Startet oppstartprodsedyrn som normalt, men dieselpumpa startet aldri. Der var det kretskortet og glødepluggen som hadde røket, selv om varmeren var kun en måned gammel. Sitér dette innlegget Link to post
Tabaqui Svart 15.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2016 Har kjøpt båt av 2007 årgang med en Thermo Top C installert. Sliter med ustabil drift. Med fulle batterier eller motor i gang starter den lett og uproblematisk. Prøver jeg å starte den med litt under full batteribank fyrer aldri dieselpumpen i gang og den avslutter. Om jeg så starter motoren og deretter webastoen starter den. Kan så stoppe motor igjen. Disse skal jo kunne gå lenge i strekk. Hos oss går den et par timer og stopper (muligens pga en tempsensor som sier det er varmt nok?). Kommer aldri igang igjen av seg selv. Siden den starter fint med fulle batterier eller motor i gang har jeg utelukket dieseltilførselen. Mistenker for mye spenningsfall over ledninger eller noe sånt, men det er sinnsykt mye pjesk å trekke nye, så om noen har forslag på andre ting som bør prøves først er jeg lutter øre. Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 15.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2016 Høres ut som problemet er for lav spenning fremme ved varmeren ja. Termo Top'en trekker oppunder 20A når den starter, og det er da den er mest følsom for dårlige/tynne/irrede ledninger og kontakter, som igjen kan gi stort spenningsfall. Har hatt lignende symptomer med Termo Top C. Det første du bør gjøre, er å måle med et multimeter så du er sikker på at det er dette som er problemet. Hvis du finner pluss- og minus for hovedstrøm ute ved varmeren så sjekk spenningen når varmeren starter opp. Termo Top C starter ikke om spenningen faller under 10,5V. Du sier den starter med "fulle" batterier, men har du sjekket spenningen på batteriene? Hvis ikke så er det jo en mulighet for at batteriene er dårlige uten at du er klar over det. Er det kablene som er problemet, så er det vel ikke så mye annet å gjøre enn å bytte de. Kanskje du kan bruke gamle ledninger som trekketråd for nye? Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 17.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2016 (redigert) Det første brenneren gjør når du slår den på er og kjøre en selvtest på komponentene. Finner den noe feil så vil den ikke starte puls pumpen (Drivstoff pumpen) Merk at jeg skrev PULS pumpe. Det står ikke spenning på hele tiden men kommer i pulser som får pumpen til og slå. Det enkleste er og lese av feil kodene for og se hvor du skal feilsøke. Det som er vanlig på Termo top / TTC er brennkammer og glødestift. Det er riktig at du sletter feil kodene ved og trekke ut BEGGE sikringene til brenneren og du lar den stå 1 min uten strøm Det er ikke nødvendig og pelle ut kontaktene på brenneren. Hvis brenneren har for lav spenning sier den ifra ved en feil kode som blinker. Hvis du ønsker kan du få rep manual til den aktuelle brenneren fra meg eller du kan kontakte Webasto Norge Teknisk avd og spørre pent etter den. Hf ulyd..... dette kan komme av flere ting dårlige lager på viften ,viften i ubalanse, "noe" i luftstømmen mm... Redigert 17.Oktober.2016 av Moyja (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tabaqui Svart 22.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2018 Tar opp igjen denne. Etter å ha dratt nye og MYE tykkere kabler fra bryterpanel til varmer er problemet over helt løst. Nå har varmeren gått mye de siste par årene (tidvis døgnkontinuerlig). Synes etterhvert den gir mindre varme. Pr nå kan jeg legge hånden på den mens den går. Riktignok bare kort, men i starten smeltet eksosslangen et par meter unna en fender, og der er vi definitivt ikke nå. Antar den bare trenger en skikkelig service siden det neppe er gjort noen gang. Noen som har en grei arbeidsbeskrivelse og liste over deler som sannsynligvis må byttes? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.