Jump to content

Volvo Penta AQAD-41 200H, Olje lekasje!

Toftini

Recommended Posts

Hei

Har en Cabincruiser med Volvo Penta aqad-41 200 hester.

Etter å ha byttet enkelte filtere etc, så har jeg fått en olje lekasje i luft filteret til oljen. Satte på en ekstra O ring, det hjalp litt, men fortsatt for mye!!! Virker som det bare renner over.

Hadde en uheldig episode i fjord hvor lagrene i ampella huset var rustet og måtte bytte det, fikk da vann i motoren byttet olje 2 ganger for å være sikker.

Noen som kan ha en anelse på hvorfor det lekker olje hele tiden??? (Det lekker nederst på filteret)

Christian

Regner med at det er oljefilteret du mener.

Først og fremst, det skal være en O ring. Hjelper ikke å sette på flere.

Når du tok av det gamle filteret fikk du da også av den gamle O ringen?

Hvis du satt på nytt filter med ny O ring og ikke har tatt av den gamle O ringen som ligger inne i sporet. Er du garantert lekkasje.

Det kan også hende at O ringen ikke ligger helt inne i sporet sitt og at den derfor ligger i klem.

Reultat lekasje.

Hadde det selv på en motor en gang. Lakk ikke når jeg testet og inspiserte. Men du verden å det lakk når jeg ga gass. Resultat. Skjært motor.

Mitt råd. Tapp av olje, ta av oljefilteret, sjekk at O ring er der den skal være og sett sammen igjen.

Husk: Oljefilteret skal kun skrus på med håndkraft. Og da skal det være tett.

Dra ekstra til med en filteravtrekker, for liksom være på den sikkre siden? resultat O ring skvis og lekasje.

Lykke til videre.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Er det en 41A eller tidlig B med separat åndefilter du har? Er det et spin-on filter som sitter rett foran luftfilteret?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

(Det lekker nederst på filteret)

Så det lekker ikke ut av selve filteret - dvs åndehulla på selve filteret? - Hvis det gjør det er det nok noe litt mer alvorlig enn o-ring. Tenker på historien din om sjøvann i motoren - rust på stempelringer som setter seg med gjennomslag som resultat. Får håpe det lekker under filteret da :)

Redigert av dante (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...