Jump to content

Yamaha vmax 150 med twin propeller, info?


Scand_550

Recommended Posts

Ønsker informasjon om Yamaha vmax 150  med twin propeller.

Leter på nett men lite å finne..

Er det kanskje noen her som har noen erfaringer som de vil dele

så er jeg takknemlig for det.

Kan tenke meg en slik til skjergårdsjeepen , men ikke lett å finne brukt her til lands. finnes i utlandet men gruer for å kanskje dumme meg ut der.

 

Hint og tips mottas med takk  :lol:

Link to post

Kan ikke gi deg noen tips om den motoren, men vet at John_kr har en slik motor og han skryter virkelig av den. Han er veldig imponert og fornøyd med den og han vil sikkert gi deg noen tips når han ser spørsmålet ditt.

Mvh jorhei

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post

Heisann Jon_kr.

 

må si jeg misunner deg motoren din..

Har hatt min scand 550 i fire år og føler for å bytte ut motoren..

Johnson 115 94 mod. motoren har vært super den men har veeldig lyst på en yamaha å spesielt da en vmax.

 

har sett 150 vmax med duo prop å fikk stor tro på det..

 

http://www.hardcoremarine.com/DSC01489.JPG

 

noen spørsmål om din vmax jon_kr.

 

støyer den veldig?

Ryker det mye når du kjører lenge i sakte fart?                                                                            ( dorger litt med min gamle johnson å det liker den dårlig..)

Kan du si noe om drivstoff forbruk?

Er det stor prisforskjell på vmax vs standard hpdi.?

Jeg regner med du er kjempefornøyd med motoren din

ihvertfall har jeg stor tro på yamaha når det gjelder motorer.

Rett meg gjerne....

 

Takker for svar   :sailing:

Link to post

Heisann Jon_kr.

 

må si jeg misunner deg motoren din..

Har hatt min scand 550 i fire år og føler for å bytte ut motoren..

Johnson 115 94 mod. motoren har vært super den men har veeldig lyst på en yamaha å spesielt da en vmax.

 

har sett 150 vmax med duo prop å fikk stor tro på det..

 

http://www.hardcoremarine.com/DSC01489.JPG

 

noen spørsmål om din vmax jon_kr.

 

støyer den veldig?

Ryker det mye når du kjører lenge i sakte fart?                                                                            ( dorger litt med min gamle johnson å det liker den dårlig..)

Kan du si noe om drivstoff forbruk?

Er det stor prisforskjell på vmax vs standard hpdi.?

Jeg regner med du er kjempefornøyd med motoren din

ihvertfall har jeg stor tro på yamaha når det gjelder motorer.

Rett meg gjerne....

 

Takker for svar   :sailing:

Hei Scand_550

Jeg takker for din interesser.....

 

Min tidligere motor var en Johnson 115Hk fra 1998, så det er denne motoren jeg må sammenligne VMax'n med.

 

Vi var 2 stk som kjøpte samme båt og motor på båtmessa i Lillestrøm og båtene fikk vi levert nå den 7.mai. Desverre har ikke været vært på vår side så vi har ennå ikke opparbeidet oss noe voldsom erfaringer.

 

Men når det er sagt så har vi greid å kjøre ca 8 driftstimer på hver av båtene.

 

På min tidligere båt Hansvik 560Sport (veier 560 kg +  motor) så hadde jeg et snitt forbruk på ca 1,1 liter pr nm. På denne Vmax'n så ligger forbruket på ca 0.9 med en båt som veier 1050 kg + motor og 140 liter bensin. Så bensinforbruket vil jeg påstå er en revulusjon bedre en min gamle 98 mod Johnson.

 

Støy - nå er dette en 2,6 liter V6'er - her må jeg bare konstatere at lyden er bare nydelig ved akselerasjon og vanlig gange. Den støyer nok "litt" mere en en 4-takter, men vesentlig mindre en min 98 Johnson.

 

Røyk, her bir du overrasket over så godt som røykfri. Nå må jeg legge til at jeg bruker utsøkt olje kvalitet - Silkolene AQUA Comp. Ingen røk - og etter 8 timers drift så er propelleren bling i eksosutløpet. Finn en annen 2-takter som er det :-))).

 

Prisforskjellen er jeg egentlig ikke sikker på, men hvis jeg tenker etter så koster Vmax motoren 8.000,- mere en 4-takteren eller var det HPDI'n --- husker ikke helt. Men denne motoren koster litt mere en de andre.

 

Dette er en sprek og villig motor. Når du skal starte den så er det bare å sette inn nøkkelen og vri om, det er ingen chock eller pumping av bensin. Vri om nøkkelen og kjør.

 

Dette ble raskt skrevet og ingen korrekturlesing, håper du forstår hva jeg skriver. Kort sakt kjempefornøyd, kunne overhode ikke tenkt meg en 4-takter i bytte. Husk at de nye 2-takterne har tatt igjen 4-takterne på både bensinforbruk og støy og når det gjelder serviceutgifter ligger 2-takterne et hav forran.

 

Yamaha Vmax --  :drink:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Heisann Jon_kr.

 

må si jeg misunner deg motoren din..

Har hatt min scand 550 i fire år og føler for å bytte ut motoren..

Johnson 115 94 mod. motoren har vært super den men har veeldig lyst på en yamaha å spesielt da en vmax.

 

har sett 150 vmax med duo prop å fikk stor tro på det..

 

http://www.hardcoremarine.com/DSC01489.JPG

 

noen spørsmål om din vmax jon_kr.

 

støyer den veldig?

Ryker det mye når du kjører lenge i sakte fart?                                                                            ( dorger litt med min gamle johnson å det liker den dårlig..)

Kan du si noe om drivstoff forbruk?

Er det stor prisforskjell på vmax vs standard hpdi.?

Jeg regner med du er kjempefornøyd med motoren din

ihvertfall har jeg stor tro på yamaha når det gjelder motorer.

Rett meg gjerne....

 

Takker for svar   :sailing:

Hei Igjen

Når jeg studere bildet ditt så trur jeg dette er en av de første Vmax motorene. Denne utgaven er en forgasserutgave og ikke HPDI som jeg har. Dvs dette er et gammelt bilde og utgått modell.

 

Skal ikke garantere dette, men jeg trur det.

 

Scan_550 - Jeg har sendt deg en Intern Melding (IM).

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

takker for opplysninger.

når du sier det så finner jeg ikke vmax som duo prop på nettsidene til yamaha i år.. så den er vel sansynligvis utgått.

kanhende var det ikke så effektivt som det ser ut.

ser jo ganske rått ut synes nå jeg da...

 

var med å monterte en 2001 yahama 115 firetakt på båten til kompisen min forrige helg.

Nydelig motor. men er vel som du sier endel mere service kostnader knyttet til en firetakt.

 

synes for min del at en 6 sylindra totakt er herlig å høre på..

Lyden er nesten halve opplevelsen.

Har vel vært stor utvikling på totakt fronten også de senere år med tanke på miljø og bensinforbruk.

 

Får vel bare drømme videre    :sailing:

 

Lykke til med ny båt og motor

Link to post

hadde selv vmax med duoprop for noen år siden. (et forholdsvis lite tillegg i pris)

båten (yamarin 6110) ble etter egen vurdering for liten til å føle komfort på tur i og for stor til vannski og småturer på svaberg. Alikevel en interessant og fartsfyllt sesong med bla. noen dyre og bråkete turer til vågen i stavanger for å hente pizza.

Link to post

Husk at de nye 2-takterne har tatt igjen 4-takterne på både bensinforbruk og støy ...  :cool:

Å nei, dette stemmer nok ikke når det gjelder støy, i alle fall ikke på tomgang og kosefart! En tur på fjorden med en Suzuki 4-takt, uansett motorstørrelse, er en nytelse sammenlignet med enhver totakter hittil produsert.
Link to post

Å nei, dette stemmer nok ikke når det gjelder støy, i alle fall ikke på tomgang og kosefart! En tur på fjorden med en Suzuki 4-takt, uansett motorstørrelse, er en nytelse sammenlignet med enhver totakter hittil produsert.

Som du sikkert har lest av mine tidligere innlegg så sier jeg følgende:

 

- de nye 2-takterne har tatt igjen 4-takterne på bensinøkonomi og kommet en god bit når det gjelder støy.  4-takterne er fortsatt hakket bedre på støy, men når det er sagt så har de nye V6 motorene en nydelig gange. De synger i mine ører.

 

- når det gjelder service vennlighet og kostnader så er 2-takteren et hav forran 4-takteren. En 4-takter MÅ på verksted for service, en 2-takter kan fortsatt service foregå i båtnaustet. På en 4-takter så må du ha spesial kvalifisert personell og utstyr for å gjøre jobben.

 

Så til mitt påeng.

Når du legger sammen alle fordeler og ulemper på begge motortypene så er det ikke helt klart lengere hvilken motortype du skal velge, dette var helt klart for 3-4 år siden. Da var 4-takterne langt fremme når det gjalt utvikling på støy og brenseløkonomi, men dette er tatt igjen i dag av 2-takterne med innsprøytningssytemer.

 

Jeg vil påstå at min Yamaha 150 Hk Vmax HPDI motor er like økonomisk som en tilsvarende 4-takter.

 

Når det gjelder Suzuki så har de satset fult og helt på 4-takt, deres 2-taktere tilhører en gammel generasjon og støyer noe fryktelig.

 

Mercury (Optimax Salt Water serien) sine 2-taktere er de verste motorene på støy, ref

 

http://www.vimenn.com/?article_id=18830&th..._phrase=Yamarin

 

Så jeg er ikke enig med deg at jeg tar feil, jeg er inne på noe vesentlig. Husk at det er 2 "leirer" når det gjelder meninger om dette tema.

Noen liker D og noen liker M og noen tar begge deler.   :cool:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Helt greie presiseringer dette. Tror ikke vi er uenig om noe egentlig.  :yesnod:

 

Bare en liten kommentar når det gjelder dette med service. De nye totakterne er mye mer avansert og komplisert teknologisk enn de gamle, dermed må du kanskje regne med å måtte bruke autorisert personell til å skru på dem også etter hvert, - det er vel ikke bare for amatøren i naustet å stikke skrutrekkeren inn i en HPDI eller E-Tec og vri rundt?  :cool:

Link to post

- når det gjelder service vennlighet og kostnader så er 2-takteren et hav forran 4-takteren. En 4-takter MÅ på verksted for service, en 2-takter kan fortsatt service foregå i båtnaustet. På en 4-takter så må du ha spesial kvalifisert personell og utstyr for å gjøre jobben.

Klart at en 4-takter er noe mer komplisert enn en tradisjonell forgasser-totakter.

Men det er vel de nye innsprøytnings 2-takterne vi snakker om her? Da tror jeg bildet blir motsatt.

 

En annen ting er levetid.

Alle total-havarier jeg har opplevd med 2-taktere (og det begynner å bli en del) har vært forårsaket av vann-inntrenging i bunnen av veiva.

Dette vil neppe kunne skje på en 4-takter.

Link to post

Hei Karer

Det er som jeg antydet - det er 2 "leirer" når det gjelder 2-takter kontra 4-takter.

 

Det viser seg at de 4-takterne som ble solgt i 99-01 begynner nå å få diverse tekniske problemer. Å tru at en 4-takter skal gå problemfritt i 10-tall av år uten problemer er å tru litt på nissen. Å "bikke" en bilmotor på høykant og sende sjøvann gjennom den og tru at den skal vare evig - :cool:

 

Jeg er enig at en HPDI eller en E-tec motor er vesentlig mere avansert enn en 2-takter forgasser motor, så jeg trekker litt tilbake denne svart / hvitt påstanden.

 

Uansett trur jeg ikke vi blir enige når det gjelder dette tema, så jeg skal ikke "fyre opp" stemningen mere når det gjelder dette tema.

 

Jeg tar bare til etteretning at vi ikke er enige.

 

Så får vi bare nyte den tiden var har til rådighet på sjøen i sommer og gi blaffen i om vi har en 2-takter eller en 4-takter bak på hekken.

 

Ha fortsatt en hyggelig helg.

 

 :yesnod:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Hei Karer

Det viser seg at de 4-takterne som ble solgt i 99-01 begynner nå å få diverse tekniske problemer. Å tru at en 4-takter skal gå problemfritt i 10-tall av år uten problemer er å tru litt på nissen. Å "bikke" en bilmotor på høykant og sende sjøvann gjennom den og tru at den skal vare evig - :lol:

Kan du dokumentere hvilke motorer, og hvilke problemer?

 

At en moderne 4-takter generelt skal være mindre driftssikker enn en moderne 2-takter, tror jeg ikke noe på. Det er vel stort sett kjølesystemet og undervannshuset som tar knekken på en påhenger, og dette er vel stort sett likt?  :lol:

 

For at det er dette noe kompliserte drivstoffsystemet ang. ventilene/kammene etc på en 4-takter som skaper problemer, tror jeg ikke noe på. Tilsvarende motor i en bil går glatt 2-300.000 km, har du tenkt på hvor mange timer du skal være på sjøen for å komme i tilnærmelses samme slitasje situasjon  :lol:

 

Kos deg med din totakter, som sikkert er kjempebra  :lol:. Du har nok en akselerasjon som river godt, bra toppfart og styrke m.m. :wink:

 

Så koser jeg meg i min Skibsplast 655 med 4-takter Suzuki DF140 (veldig lik din 'konfigurasjon' forresten  :wink:). Jeg kan kjøre i 5 knops fart med utrolig lun og hviskende motorlyd - du tror det ikke før du har hørt det - med et forbruk på kun 0.5 l/nm. Det er i dette fartsområdet jeg stort sett går  :lol: :lol: Kan du matche det med vmaxen  :sailing:

 

Og så kan jeg som deg koste på når det trengs - vi var 8 velvoksne i båten i helga (snittvekt ca. 90 kg  :lol:) - og det gikk likevel unna i 32 GPS knop. Winrace stålpropell ruler  :lol:

 

Men framtidige reparasjoner og driftsproblemer - det tror jeg vi får i likt monn - 2 eller 4 takter.

Link to post

Hei Andy

 

Trur ikke jeg skal øke tempen på denne diskusjonen, jeg bare kontstaterer at det er 2 leirer/meninger om dette tema.

 

Jeg har desverre ikke noe dokumentasjon på dette, men i den fasen jeg var i når jeg skulle velge 2-rakter eller 4-takter så var jeg i kontakt med "masse" såkalte fagpersonell. Der kom det frem mange argumenter for og mot.

 

Jeg har ikke påstått at 4-takterne er dårlige motorer, på langt nær. Det jeg påstår er at 2-takterne har tatt igjen det store forspranget som 4-takterne hadde for noen år siden. Da med tanke på fuel forbruk, støy osv. Det er jo bare å lese alle de tester som båtbladene har gjennomført i den senere tid.

 

Det jeg vil formiddle er at 2-takteren er IKKE død.

 

Jeg bruker min motor stort sett til transport mellom a-b. Dvs marshastighet på 25-30 knop. Drar litt vannski. Som det ser ut så langt (kjørt kun 8 timer) så bruker motoren relativt lite bensin i forhold til min tidligere Johnson 115Hk 98 mod. Jeg kommer med mere fakte utover sommeren når jeg får lagt inn antall NM, fylte antall liter og antall driftstimer.

 

Når det gjelder din Propeller Winrace, hvilken type propeller bruker du?  Jeg bruker Turbo 1 propelleren (rustfri stål) som er kjøpt hos Winrace. Dimensjon er 14 1/4 x 19. Gjør 42 knop på maks turtall (5400 omdr).

 

Beklager at jeg ikke ønsker en utvidet diskusjon på¨temaet 2- kontra 4-takter.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Vi er stort sett enige - moderne motorer er flotte greier, uavhengig av takter - og så får bruksområdet avgjøre hva man velger   :sailing:

 

Hei Andy

Når det gjelder din Propeller Winrace, hvilken type propeller bruker du?  Jeg bruker Turbo 1 propelleren (rustfri stål) som er kjøpt hos Winrace. Dimensjon er 14 1/4 x 19. Gjør 42 knop på maks turtall (5400 omdr).

Tror jeg har 14x20, men er usikker på type, tror den kostet en 4-5000 kr. Sannsynligvis Turbo 1 (originalemballasjon var en brun pappeske med kun dimensjonen påtrykt. Var det samme på din?) Forrige eier monterte den - han kjører rally, og er norgesmester i gocart, og forsket en del på forskjellige propellertyper før han ble fornøyd  :wink:

 

Jeg er ellers meget godt fornøyd  :lol: med propelleren - tillater at motoren kan heves uten at det blir kavitasjon, rolig og vibrasjonsfri gange, meget bra aks og drakraft. Du tar meg dog på toppfarten - klarer nok ikke helt 40 gpsknop (ca. 39 ved 6400 omdr) - dette hovedsakelig grunnet skrogformen til 655'en, og propelleren er optimalisert for kraft framfor toppfart. Men 32 gpsknop med stinn båt lar seg høre!

 

Ha en fin sommer i den flotte nye båten din  :wink:

Link to post

Heisan John_Kr og Andy!  :cool:

Dette er da ikke noen opphetet diskusjon, at en foretrekker en motor, og andre en annen motor, er ikke noe problem! Vi krangler da ikke her, det er tvert i mot flott å få frem ulike erfaringer og synspunkter! Så skriv i veg John_Kr også!

 

Et av momentene som var nevnt om 4-taktere, at dette er bilmotorer som er "snudd på høykant", og som (derfor) før eller siden må få problemer, er noe jeg har hørt flere steder. På Båtmagasinets Båtplass var det en gang et par innlegg om noen som hadde "hørt" at det nå var blitt store problemer med Yamahas 4-taktere, var det sjøvann i oljen, mon tro? Men ingen har kunnet dokumentere noe mer om dette. Dette var jeg litt opptatt av da jeg skulle velge båt og motor sist. Nevnte det bl.a. til et merkeverksted lokalt som fører Yamaha, og har hatt service på dem i årevis. Han hadde aldri hørt om slike problemer, og heller aldri fått inn 4-taktere som nå hadde begynt å takke for seg. Så hvis dette virkelig var et aktuelt problem, som noen kanskje ynder å fremstille det som, så burde kanskje verkstedene ha merket noe til dem?

 

Når det gjelder å snu en "bilmotor på høykant", så er det å si at Honda i sin tid hadde bilmotoren i Honda Civic som utgangspunkt for sin outboard. Likevel har vel denne "Civicmotoren" nå putret på båter i 20 - 25 år eller deromkring? Honda var 4-taktspioneren for påhengere, men rent bortsett fra at Honda-motorene blir hevdet å være litt trege i aksellerasjon, så har jeg ikke hørt noe spesielt dårlig om dem! Men Suzuki og Yamaha har senere bygget sine marinemotorer opp med båtbruk som siktemål, og jeg kan aldri tenke meg at disse motorene skulle ha spesielle svakheter bare fordi de i utgangspunktet bygger på motorteknologi for bil. 2-taktsmotoren var jo også en gang utviklet for bil (jeg husker de gamle Saab'ene med totaktsmotor, dvs. jeg erindrer lukta av dem ... :cool:) Også de fleste moderne dieselmotorer har vel sitt utgangspunkt i bilmotorer? Å si at motorene er dårlige ene og alene av den grunn blir vel å dra det litt vel langt ...  :puke:

 

Tilbake til disse problemene som enkelte hevder nå vil dukke opp med 4-taktere fremover.  Dette får vi bare avvente og se om noen år, men i mellomtiden, ikke for å fornærme noen, vil jeg hevde at dette kanskje er fjøra som er blitt til 10 høns, muligens et løst rykte satt ut en gang av en lidenskapelig 2-taktsfanatiker?  :sleep:  :wink:  :wink:

 

For øvrig slutter jeg meg til Andys ord, om at dette er flotte motorer både 4-takterne og de nyeste 2-takterne. Jeg var selv ute for to kvelder siden med en kamerat som har kjøpt den nye Evinrude E-Tec, det var en 90 hester, og selv om den hørtes, så var det behagelig gromlyd, ikke mye som minnet om 2-takterne fra 80- og 90-tallet. Lite eksos, lite støy, og lite forbruk av både bensin og olje. Ifølge reklamen skal den innvendige oljetanken i E-Tec (ikke mange litrene) vanligvis holde en hel sesong for en vanlig bruker. Utrolig, men vi har nok mer i vente i årene som kommer, både for 4-taktere og 2-takter. Vi glær oss!

Link to post

Hallo alle sammen.

 

Mange meninger som kommer frem her.

er vel derfor vi har dette forumet.

 

har vært innteresang lesning.    :sleep:

 

Hadde jeg hatt pengene til en ny motor så hadde jeg nok

valgt to takteren.. men det går bare på magefølelsen pluss at

lyden fra en hissig sekser fryder mitt øre..

 

Men men smaken er som baken...  

 

Kom med flere meninger alle sammen     :puke:

Link to post

Vi er stort sett enige - moderne motorer er flotte greier, uavhengig av takter - og så får bruksområdet avgjøre hva man velger   :cool:

 

Tror jeg har 14x20, men er usikker på type, tror den kostet en 4-5000 kr. Sannsynligvis Turbo 1 (originalemballasjon var en brun pappeske med kun dimensjonen påtrykt. Var det samme på din?) Forrige eier monterte den - han kjører rally, og er norgesmester i gocart, og forsket en del på forskjellige propellertyper før han ble fornøyd  :wink:

 

Jeg er ellers meget godt fornøyd  :wink: med propelleren - tillater at motoren kan heves uten at det blir kavitasjon, rolig og vibrasjonsfri gange, meget bra aks og drakraft. Du tar meg dog på toppfarten - klarer nok ikke helt 40 gpsknop (ca. 39 ved 6400 omdr) - dette hovedsakelig grunnet skrogformen til 655'en, og propelleren er optimalisert for kraft framfor toppfart. Men 32 gpsknop med stinn båt lar seg høre!

 

Ha en fin sommer i den flotte nye båten din  :cool:

Jeg har hørt at propellene fra balistik skal være bra stemmer dette ? eller hva tror dere at jeg bør velge til min honda 115  montert på en finnmaster 6100 ca (1000 kg+motor  ).

Link to post

Jeg har hørt at propellene fra balistik skal være bra stemmer dette ? eller hva tror dere at jeg bør velge til min honda 115  montert på en finnmaster 6100 ca (1000 kg+motor  ).

Jeg kjenner ikke dette merket spesielt, men Winrace i Arendal kan anbefale propeller til aktuell kombinasjon båt - motor - lommebok  :cool:

 

Olle Terjesen sies å være en av verdens 3 ledende på propellere - eksempelvis kan nevnes hans båter/propellere har flere verdensrekorder. Og han jobber som konsulent for Mercury USA innimellom når han tar oppdrag for glade amatører som oss...

 

Kan kontaktes på winrace@online.no

Link to post

Det var en bekjent som hadde sin 1 eller 2 år gamle 100 hk yamaha 4 takt på verksted i Grenland. 16 uker tok den reperasjonen og når han fikk den tilbake gikk det galt etter 2 uker igjen. Sjøvann i olja var porblemet begge ganger.

Nei takk, jeg tror jeg ville valgt en 2 takter.

For en logikk! Feil på EN motor medfører en slik konklusjon? Sammenlignet med tusenvis av andre eiere av samme merke som ALDRI opplever problem? Så hvis naboens Mercedes streiker, så er Mercedes drittbiler, bedre å kjøpe en Lada? Vel, vel, refleksjonene gir seg selv, og envher er salig i sin tro ...  :wink:

 

Mvh. Skvulpen,

som i fjor brukte 13.000 kroner i reparasjoner på sin 2-takter, men nå lever sorgløst med ny Suzuki 4-takter ...

Link to post

For en logikk! Feil på EN motor medfører en slik konklusjon? Sammenlignet med tusenvis av andre eiere av samme merke som ALDRI opplever problem? Så hvis naboens Mercedes streiker, så er Mercedes drittbiler, bedre å kjøpe en Lada? Vel, vel, refleksjonene gir seg selv, og envher er salig i sin tro ...  :wink:

 

Mvh. Skvulpen,

som i fjor brukte 13.000 kroner i reparasjoner på sin 2-takter, men nå lever sorgløst med ny Suzuki 4-takter ...

Hei Svulpen

 

Jeg synes du motsier deg selv her, 13.000,- reparasjon på din 2-takter så er alle 2-taktere noe dårlige greier.

 

Skal dere fortsette denne diskusjonen så prøv å være noenlunde seriøs i påstandene.

Jeg antydet at denne diskusjonen kunne bli noe useriøs dersom man fortsettet å øke tempen.

 

Så mine båtvenner - henstiller til en seriøs og god videre diskusjon.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Hei Svulpen

Jeg synes du motsier deg selv her, 13.000,- reparasjon på din 2-takter så er alle 2-taktere noe dårlige greier.

Hallo! Hvor sier jeg at "alle 2-taktere er dårlige greier"? Overhodet ingen motsigelse i det jeg skriver! Nevner mine reparasjoner for å BALANSERE de negative argumentene om 4-taktere. Les lenger opp hva jeg skriver, - jeg skryter av de nye 2-takterne, bl.a. Evinrude E-Tec som jeg selv har prøvd!

 

Mitt poeng med siste posting er at det kan oppstå problemer med såvel 2-taktere som 4-taktere, men man kan ikke felle noen dom over hele segmentet p.g.a. enkeltstående tilfeller av motorer som havarerer. Det finnes "mandagsbiler" av såvel Mercedes som Toyota, antagelig også tilsvarende "mandagsmotorer" av både 2-takts og 4-takts outboard.

 

"Hver mann sin høne", sa landbruksminister Sponheim, - jeg får vel lage en vri og si "Hver mann sin motor!"  :cheers:

Link to post

Hei!

 

Ja dette var nyttig lesning! Har selv en Uttern 5500DC med 4-takter Mariner 90 hk. Fordelene/ulempene på 2-t og 4-t vurderte jeg når jeg kjøpte motoren for tre år siden:

 

nye 2-t: Best akselerasjon, litt mer lyd på tomgang

4-t: Litt dårligere akselerasjon, omtrent lydløs fra 2 000 rpm og nedover.

 

For meg ble det 4-t. Rett og slett fordi jeg fant ut at jeg 90 % av tiden kjører i 5-6 kn. Og når jeg er ute med gutta klarer jeg ca 30 kn.

 

Må imidlertid si at jeg blir litt blek om nebbet når jeg ser Optimaxer og Vmaxer akselerere fra meg - da har jeg ikke nubbesjanse...

 

Og all maset om lyden på disse motorene - Jeg synes lyden fra de nye totakterne er nyyydelig og potent...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...