Jump to content

Yanmar 3GM30F startvansker


Tranen2

Recommended Posts

Min ellers så gode Yanmar 3GM30F starter tregt når kald. Jeg må kinne 30 - 45 sek før den kommer. Og da går den fint. Om jeg da raskt stopper motoren mens den ennå er kald, for så og starte den igjen, kommer den TVERT! Samme også når den er varm, TVERT! Bare go'låt i motoren når den går og stopper ikke før jeg drar i stoppern.

 

Hva kan dette være?

 

Tranen

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post

Jeg har en mistanke om at det kan være en innvendig lekkasje i dieselpumpen eller lekkasje i fødepumpen slik at dieselen "trekker seg tilbake" slik at ved oppstart etter noen dager, så må dieselrørene luftes først...

 

Kan det være noe slikt?

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post

Har også 3GM30F og den har ingen glødeplugger derfor er den litt tregere å starte ned mot null grader. Jeg må også gjerne kinne en 15-20 sekunder eventuelt i to omganger før den starter. Tipset i motor manualen er å løfte opp kompresjonshendlene i kaldt vær. Da er den lett å kinne. Mens motoren kinnes slippes hendlene ned en etter en. Er det kaldt startes den med fullt gasspådrag. Skulle det være svært vanskelig er et triks hårføner inni luftinntak. Men jeg har foreløpig aldri hatt problemer med å starte den rundt null grader- tar bare litt lengere tid. Min motor er 16 år gammel og gått 7500 timer- uten noen form for overhaling ennå. Starter alltid, går hele tiden, ryker absolutt ingenting- derfor "never change out a winner." Har imidlertid tenkt å sjekke ventilklaringen nå i vår- er vel på tide!?

Link to post
ja.

 

Jeg hadde denne i en Joda 24 som også var noe seig under 0 grader. Erfaringen var å ta gassen litt frem og tilbake så kommer den seg litt raskere.Alternativt varmet jeg opp motorrommet.

Redigert av Polar 770 (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Starter alltid, går hele tiden, ryker absolutt ingenting- derfor "never change out a winner." Har imidlertid tenkt å sjekke ventilklaringen nå i vår- er vel på tide!?

 

Da har du den perfekte engangsmotor! Starter den med et smell, så kan du være nokså sikker på at ventilene er i orden. Jeg hadde ikke plukket med det hvis det hadde vært min motor. Vent til ting begynner å melde fra selv.

 

Ellers så kan nok dette med at små luftlekkasjer inn i dieselsystemet være en årsak til at lang stillstand og kjølig vær krever mer av starteren. Dieselsystemet mitt fikk en liten overhaling for et par måneder siden. Motoren var nesten uråd å få liv i når det var kjølig. Med kjølig menes i denne kontekst under fire plussgrader. For et par dager siden skulle Admiralen og jeg ha en liten prøvetur ut i skjæra for å mosjonere motoren. Aggeregatmotoren sleit fælt med å komme igang, den trenger nok litt omsorg. Fremdriftsmotoren startet momentant ved fire grader, og nå har den stått en måned.

Link to post

Ja, jeg får vel se over diesel-linja om det kan være noen ørsmå lekkasjer som spiller meg et puss. Skal jo bytte filtre snart, kanskje bytte litt dieselslanger og klemmer samtidig... Uansett lurt det!

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
kanskje bytte litt dieselslanger og klemmer samtidig... Uansett lurt det!

 

Og det bør ikke bare være 'kanskje' heller! En ting til: Der dieselslangen min var koblet til tanken, hadde en flik av slangens innerliner sluppet taket. Dette førte til at dieselstrømmen minsket og det ble ekstra undertrykk i hele systemet hver gang fliken fra innerlineren reduserte gjennomstrømmingen. Motoren svarte med å rakle, bråke og pendle på turtallet. Kunne ikke skjønne hva det var som forårsakte miseren.

 

Tidligere i livet, den gangen jeg mekket biler, var det ofte slik at en kunde kom drassende med en bil som var helt på knea. Så plukket jeg litt her og der, fikset det som så uggent ut, og vips så var motoren ikke til å kjenne igjen. Og uten unntak kom spørsmålet: 'Akkurat hva var det som forårsaket at motoren gikk så dårlig'? Umulig å svare på. Kun plugger, stifter og generell omsorg. Bytte et filter, skifte noen irra ledninger, bytte noen slanger....

Link to post

På denne motoren er det et fastmontert originalt dieselfilter med skrukopp/innsatsfilter mellom fødepumpen og dieselpumpen. Er dette standard eller spesial-Yanmar del? Fåes det på f.eks. Biltema?

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post

Har hatt samme motor på de to siste båtene mine. På den første hadde jeg ingen problem med start når motoren hadde stått stille en stund. På den jeg har nå har jeg samme symptomer som de andre nevner. Jeg er ganske sikker på at denne feilen ligger på lavtrykksiden. Jeg har ikke studert hvordan tilbakefallstoppen fungerer men mener nok at feilen ligger her. Ikke all verdens plagsomt, så jeg har ikke gjort noe med det.

 

En digresjon:

I fjor skiftet jeg registerdekselpakningen pga en liten oljelekkasje. Det kostet jo kun pakningen men du verden for en jobb. Dersom noen skulle finne på å demontere dieselpumpen, så legg merke til det lille skiltet (2x3 cm) på venstre side. Det er en inspeksjonsluke! Her må man til med tannlegespeil og hode lykt for å få styretappen til kammen på plass. Ikke noe problem egentlig, men man skal bare hvite at det lille skiltet skal fjernes.

Link to post
  • 2 måneder senere...

Nå når temperaturen er 10 grader + så starter den i løpet av 10-15 sek. Det er akseptabelt, men likevel litt irriterende da den starter tvert når den har startet 1. gang men fortsatt er kald.... likedan om den er varm også, kommer med en gang.

 

Jeg har feilsøk så langt det går an uten å plukke i stykker; dysene er testet ved å løsne på dieseltilførselen til de respektive dyser og turtallet faller, alle filtre er byttet, grundig lufting av hele systemet er utført.

 

Det hjalp litt med 2-taktsolje og Hammerdown i dieselen, ca 2%. Normal røyk fra eksosen og motoren maler som en katt, er kraftfull og turtallsvillig!

 

Kan ikke se at det er annet enn utette returventiler inne i dieselpumpen. Det får jeg leve med!

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post

Jeg vet om flere som med hell har montert inn en tilbakeslagsventil ved innløpet til innsprøytningspumpa, med godt resultat. Da holder dieselen seg på plass, og du slipper å kjøre fram ny diesel før start hver gang. Kanskje et forsøk verdt? En slik liten (1/4"?) tilbakeslagsventil koster uansett ikke så all verden...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
  • 4 uker senere...

Jeg har også hatt en del startproblemer med min 3gm30.

 

Etter at jeg flyttet grovfilteret og byttet fra kobberrør til slanger har jeg hatt masse luftproblemer. Motoren starter som regel med en gang, med litt gass. Så går den i 5-10 sekunder før den stopper. Da må jeg pumpe fram ny diesel og lufte, så starter den uten problemer. Tidvis har jeg også hatt problemer med luft etter at motoren har gått en stund, men jeg vet ikke om det er det samme problemet.

 

Jeg har byttet fødepumpa til motoren, uten at det har forandret saken. Jeg har også skiftet lufteskruene i tilfelle den skulle trekke litt luft gjennom dem. Da vi var på langtur monterte jeg en pumpe som man har på påhengeren, for å pumpe diesel mer effektivt gjennom motoren. Da er det bare et par pump, så starter motoren som bare det. Jeg har i tillegg gått over lufteslangen til tanken og jeg fant et sted der den lå i en kveil. Da kan det oppstå (etter sigene) et undertrykk i tanken som kan suge litt diesel tilbake fra systemet. Jeg har nå rettet ut slangen og lagt den med jevnt fall hele veien. Det samme gjelder de andre slangene.

 

Når det gjelder start i kaldt vær har jeg aldri hatt noen spesielle problemer, men det gikk en slange fra luftinntaket og over til det lille dielsefilteret som sitter på motoren. Jeg koblet det fra, fordi jeg antok at det hadde noe med luftproblemene mine å gjøre, men det hadde ingen ting å si. Jeg antar at den slangen er en slags kaldstartfunksjon, uten at jeg vet hvordan det fungerer.

 

En annen ting. Når man slår over kompresjonsspakene bør man være litt forsiktig. Jeg gjorde det for å trekke fram diesel, og resultatet var at impelleren sugde vann, fyllte opp eksosen, og plutselig kom det saltvann ut gjennom luftinntaket! Da hadde altså vannet rent gjennom eksosventilen inn i sylindern over stempelet og ut gjennom luftventilene. Krise! Løsningen var å skru av dysene og så vri på nøkkelen. Da sto vannet i taket, og motoren var helt ren for vann. Puh! Så vær forsiktig med kompresjonsspakene!

 

Hva slags tilbakeslagsventil blir brukt forresten? Link?

Redigert av EspenH (see edit history)
Link to post

Det er akkurat dette som bekymrer meg også; inndraging av sjøvann under for lang start-tid. Men jeg har aldri opplevd dette!

 

Men jeg har anskaffet en ny fødepumpe. Jeg har stor tro på at den løser problemet. Da jeg teste den fungerte den også i luft, dvs den sugde og pumpet lufttrykk. Det gjorde ikke gammelpumpen. Jeg måtte "hjelpe" gammelpumpen å suge fram diesel. Ingenting skjedde før den fikk tak i dieselen....mens nypumpen som sagt sugde og pumpet luft.

 

Det virket som om gammelpumpen er utett mht luft men virker tilfredsstillende når den har diesel forran og bak. Tilbakeslagsventilen er en del av pumpen. Det forklarer hvorfor jeg får tilbakesig av diesel når motor har stått i mere enne 1-2- dager - og motoren må "lufte seg" under oppstart.

 

Eureka...!!...? I morgen skal jeg bytte pumpe!

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
  • 3 år senere...

Har en liten sjark med samme motor og samme startvansker når det blir kjølig. Har nylig skiftet motor, men begge hadde/har de samme startvanskene. Ser ut til at dette er en svakhet på disse motorene. Fra Yanmar har jeg blitt bedt om å sjekke ventilklaringen og tykkelse på Cu pakningene på returrørne fra hver sylinder. Har ikke fått sjekket dette enda.

For meg høres det kanskje mere logisk ut med at det er luftproblemer i tilførselen av diesel. Ved at tanken ligger i bunnen av båten,

kan det bli en hevert-virkning tilbake til tanken?

Link to post
  • 3 måneder senere...
  • 12 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...