kito Startet 19.Mai.2004 Link til dette innlegget Startet 19.Mai.2004 Hei, Har gått til det skritt å selge min trofaste Nimbus, og har kjøpt en Fairline 37. Det som fyller meg med litt skrekkblandet fryd er at den ligger i Rørvik og skal ferges hjem til Oslo, med start neste helg. Ser utrolig fram til turen og planlegger med å bruke to langhelger på å få den hjem. Det jeg ønsker forumets medlemmer til å hjelpe meg med er gode tips for ferden, og ikke minst råd ifm kryssingen av Stadthavet i litt ruskete vær. Har aldri seilt strekningen før og har derfor sikret meg gode kart. MVH Kito Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 19.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2004 Søk på M/B Dreggen, han har tatt turen.. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
El Alferez Svart 19.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2004 Hei, Har vært litt opp og ned langs norskekysten, og synes kanskje ikke at Stadt er det aller skumleste på denne ruten. Selvfølgelig kan det være ruskete der, og Kråkenes fyr er vel det stedet i Norge med flest orkandøgn i året. Men: Farvannet er ryddig og greit, så tar du den i dagslys, så du kan dra av for bølger, osv. bør det gå greit. Personlig synes jeg i grunnen at Hustadvika er vel så vrien. Avhengig av om du tar ytre eller indre lei, kan du få vinden til Stadt, sammen med en mengde gufne skjær. Studer kartet nøye, FØR du kommer dit. Kjipt å måtte finmyse i kartet når det står i kok rundt deg, og du har liten klaring til det undervannskjæret du ikke finner på kartet. Mye gode råd i Den Norske Los, den burde alle gode båtfolk ha ombord! Her finner du alt fra strømsetting og lumske skjær, til hvor det er ferskvann og butikk. Såvidt jeg husker er distansen din beskrevet i bind 2A+2B+3+4. Dette er bøker du vil ha glede av, hvis du ferdes i området! Videre nedover kommer jo Stadfjorden, som kan være rufsen, samt Sletta, Jæren og Lista, som er åpne områder med fare for bølger, avhengig av vindretning. Ikke noe hokuspokus med dette, bølgene tar seg opp hvis du går på grunt vann, osv. I Nord-Trøndelag er det en del fin natur, og lenger sør kan det være flott å ta indre lei på nordsiden av Hitra. Etter å kommet inn i Hordaland, får du en fin tur hvis du går gjennom Straumane, og tar deg tid til å nyte utsikten. Hva som venter på sørlandet er helt sikkert diskutert tidligere på dette forumet. Det ble mye annet enn Stadt, håper du ikke synes det var altfor "O.T" Du får ha en flott tur, jeg skulle gjerne blitt med som navigatør! Sitér dette innlegget Link to post
kito Svart 19.Mai.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2004 Det ble mye annet enn Stadt, håper du ikke synes det var altfor "O.T" Du får ha en flott tur, jeg skulle gjerne blitt med som navigatør! Dette var på ingen måte "O.T", som jeg skrev så er jeg interessert i alle tips. Har brukt litt tid på kartet og ser vel muligheten for å gå "innaskjers" både Hustadvika og Folda hvis været er dårlig, og satser på å nå Kristiansund første dag. Grunnen til at jeg gruer meg litt for Stadt er vel at man har hørt mye om området og at bølger og strøm er ukjent. Lønner det seg å holde godt fra land? Ellers så blir det en stor opplevelse (trur eg) og som navigatør har jeg fått med svigerfar som er pensjonert kystfisker fra Vesterålen. Hvis det er av interesse så kan jeg prøve å dokumentere turen på forumet. Mvh Kito Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 19.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2004 Hvis det er av interesse så kan jeg prøve å dokumentere turen på forumet.Det hadde jo vært glimrende. Kanskje vi burde ha en egen tråd med reiseskildringer litt utenom det vanlige? Husk i alle fall på å gi reiseskildringen et fornuftig emne slik at det er greit å finne i kategorioversikten. Jeg hadde meg en tur Karmøy-Ålesund tur-retur og den er kort beskrevet her: https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...4146776;start=8 Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
kito Svart 19.Mai.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2004 Hei Svein, Da skal jeg prøve på det ved å ta med meg PC og kamera. Jeg møter svigerfrar på Værnes på Lørdag 29 om morgenen før vi flyr til Rørvik. Håper at vi er på vei i 14 tia og hvis alt går vel ankrer vi opp på Tustna på kvelden. Målet vårt første del er Stavanger mandag kveld. Går ikke det så får vi improvisere. Legger ved et bilde av stoltheten som har: Kartplotter, Radar og Autopilot. PS! Trenger fortsatt flere tips og råd. Kito Sitér dette innlegget Link to post
pinnebaat Svart 19.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2004 Hei. Du veit vel kanskje at met.no har eige varsel for stadt? Gunstig å sjekke dette før du går over. Du får eit greitt haldepunkt der kvar det er greitt å gå. Sitér dette innlegget Link to post
sirius Svart 19.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2004 Gratulerer med ny båt. Når du er på vei sørover så har du to fine plasser å stoppe på for å vente på evt. vær til å runde stadten. Du kan stoppe i Fosnavåg med flotte gjestebrygger eller du kan stoppe på Sandsøy. Dette er plasser som ligger helt nede ved stadt, ofte benyttet som ventehavner begge to for båter som er på vei sørover. Ellers så har du eskortetjenesten fra kystpatruljen som går fra Sandsøy hver man, onsd, og fredager. Denne går til Måløy, men jeg vet ikke når dette starter, det er vel kanskje litt senere i sesongen. Uansett så vil du få en herlig tur i mellom. Mvh Sirius Sitér dette innlegget Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55 Link to post
kito Svart 19.Mai.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2004 Takk til både pinnebaat og sirius. Met.no har jeg sett, men hva bør jeg sette som max bølgehøyde for overfarten? Havnetips er topp, får jeg tanket begge steder? MVH Kito Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 19.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2004 Absolutt siste stopp før Sletta er Bømlahavn. Du finner den ikke uten å se på kartet...... Grei innseiling og lun havn. Jeg bruker den av og til for å kunne starte på Sletta grytidlig før været tar seg opp. Der er bunkringsanlegg men jeg vet ikke hvor oppegående det er. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
alf Svart 19.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2004 Gratulerer med båten, dette er en av mine drømmebåter. Med hensyn til reiseruta, har du her en båt du godt kan gå via Shetland på hjemturen, det blir ikke så langvarig dårlig vær på denne årstida at ikke båten klarer det! Sitér dette innlegget Link to post
kito Svart 19.Mai.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2004 Gratulerer med båten, dette er en av mine drømmebåter. Med hensyn til reiseruta, har du her en båt du godt kan gå via Shetland på hjemturen, det blir ikke så langvarig dårlig vær på denne årstida at ikke båten klarer det!He, he Shetland var en god ide hvis bryggeristreiken varer Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 19.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2004 Gratulerer med ny båt. Har passert Stadt, Jæren og Lindesnes en del ganger i Handelsflåten og Marinen. Her var det som oftes dersom du hadde god tid å gå langt til havs for å få mindre bølger. Som oftes hadde vi ikke god tid................. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
El Alferez Svart 19.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2004 Hva angår havneinfo, må jeg bare få påpeke fortreffeligheten av "losen"; bøkene jeg anbefalte i forrige innlegg. Jeg får ikke prosenter av salget, hvis noen tror det , du kan jo spørre rundt om noen har til låns. Ellers er bind 1, den røde, mer almenngyldig, sammen med "Fiskaralmanakken", som på tross av et litt uspennende navn har utrolige mengder nyttig info. Bølgehøyder gir ikke noe entydig svar, siden det spørs hvorvidt det er dønninger eller krapp sjø det er snakk om, men i alle tilfeller hjelper det godt på dersom en trekker ned på farten. Ved krappe bølger over 3-4 meter, (målt i maksimal) ville jeg vært skeptisk til å gå ut, hvis de glassrutene er så store som de ser ut til på bildet. Sitér dette innlegget Link to post
sirius Svart 20.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2004 Vedr. tanking så får du tanket både det ene og det andre både på Sandsøy og i Fosnavåg. Om du går til Sandsøya så er dette den nærmeste ventehavna før Stadten. Sirius Sitér dette innlegget Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55 Link to post
Arild Iversen Svart 20.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2004 Innerleia på Hustadvika er grei, men trang. Den er godt merket men bør håndteres med moderat fart på de trangeste delene fra Stoplane og sørover et stykke. Ellers er ytterleia helt fin sørover mot Kolbjørnsflu lysbøye og deretter inn fjorden sør for Bjørnsund Stadt er også helt kurant med en slik båt du har kjøpt. Vær litt obs på Stålrevet N for Stadtlandet, her er det grundt noe som kan lage litt krappsjø. Kan lønne seg å gå i ytterkanten av det. Er godt merket på kartet. Nå som vestaværet har stådt på en stund, kan det bli en del "retursjø" fra land, dvs bølgene treffer fjellveggen og kommer utover igjen. Dette kan skape rotesjø hvis du går innafor Bukketjuvane, kanskje like greit å gå utafor...ikke lange omveien det. Vær obs på grunne NW for Buholmen lykt og mellom Buholmen og Gamla lysbøye. Disse er ikke merket med staker, men lett å finne på kartet og peile. ( har ikke kart her jeg er nå, så dette blir litt omtrentelig ) Har du fint vær ut fra Rørvik går du ut til Gjeslingan fyr og så strake veien sørover Folla utafor Grunnane og inn på blanksektoren fra Buholmråsa fyr. Dette er leia hurtigruta benytter. Dette blir kjempetur det !! :flag: God reise Arild Sitér dette innlegget Link to post
Solo Svart 20.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2004 Her er en som dro andre veien(endel av den) : https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=2652 ://https://baatplassen.no/i/YaBB.php?bo...num=1067529261 ://https://baatplassen.no/i/YaBB.php?bo...num=1067529261 ://https://baatplassen.no/i/YaBB.php?bo...num=1067529261 ://https://baatplassen.no/i/YaBB.php?bo...num=1067529261 ://https://baatplassen.no/i/YaBB.php?bo...num=1067529261 ://https://baatplassen.no/i/YaBB.php?bo...num=1067529261 ://https://baatplassen.no/i/YaBB.php?bo...num=1067529261 ://https://baatplassen.no/i/YaBB.php?bo...num=1067529261 Redningskøytas eskortetjeneste rundt Stadt begynner i midten av juni. SOLO Sitér dette innlegget Link to post
kito Svart 20.Mai.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2004 Tusen takk for gode tips og råd, nå får jeg bare håpe at været blir bedre neste helg enn det varselet som er for denne helga. MVH Kito Sitér dette innlegget Link to post
fredriksen Svart 21.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2004 Hei Kito! Jeg gikk fra Bømlo til Oslo siste helg i Oktober i fjor høst i forbindelse med kjøp av ny (for meg..) båt. Turen gikk greitt, med både maksvær og stiv kuling midt imot med snø, is etc.., men turen sett under ett var alle tiders! Antar at du er rimelig godt kjent langs kysten, men da du holder til i Oslo og jeg på Strømmen, kan du få låne mine planleggingskart med min valgte led (og havner..) inntegnet. Det er 22 A4-ark tilsammen... Jeg var forøvrig så heldig at en av mine gode venner ble med på turen. Han er ex-navigatør fra marinen. Jeg har aldri hatt bedre hjelp og det var vel den egentlige grunn for at vi visste hvor vi var & skulle når alt var hvitt, grønt og isete vekselsvis!! Erfaringen var vel den at det er meget god hjelp å være to på en slik tur: En til å gå med båten, holde utkikk etc, og en til å ha ansvaret for navigasjonen. Ved såpass mange timer i planingsfart krever det en person for å holde rede hvor man er og hvor man skal. :-) fredriksen Sitér dette innlegget Link to post
kito Svart 21.Mai.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2004 Hei Kito! Antar at du er rimelig godt kjent langs kysten, men da du holder til i Oslo og jeg på Strømmen, kan du få låne mine planleggingskart med min valgte led (og havner..) inntegnet. Det er 22 A4-ark tilsammen... :-) fredriksen Tusen takk det hadde vært helt topp. Jeg tar kontakt med deg på IM slik at vi kan snakkes direkte. Når det gjelder min kjennskap til denne kyststrekningen så er den svært begrenset. MVH Kito Sitér dette innlegget Link to post
Stavanger_Seil_AS Svart 22.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2004 ang. bølgehøyde: alfa omega er om bølgene kommer i mot eller akter og om om vinden er økende eller minkende. frisk bris i mot kan være ubehagelig selv i en flott Fairline utaskjærs! ellers er det vel på sin plass å være forberedt på tette dieselfilter om du kjøper en lite og fint brukt båt som nå skal ristes i åpent farvann. Atle Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.