motorbåd Startet 24.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 24.Mars.2009 Jeg har en NASA NMEA kompassensor, som udsender sætningen HDG ( magnetisk kurs ). Min radar kræver en sand visning HDT, for at kunne vise nord op. Findes der et lille program, hvor man sender HDG ind, retter for den aktuelle misvisning og udsender sætningen HDT via en com port? Hilsen Michael Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 24.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2009 Hvis du forteller litt mer, hva utstyret heter, merke type, osv, så er det sikkert flere som har en god løsning. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
motorbåd Svart 24.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2009 Udstyret er som skrevet NASA Compass sensor NMEA, som udsender en heading message HDG. Denne indikerer overfor Radaren Koden 3400 at headingen er magnetisk ikke rettet for misvisning. Dette accepterer radaren ikke. Den vil have en heading sentence som indikerer sand visning nemlig HDT. Jeg ved godt at der findes en multiplexer, Miniplex, som kan omskrive sætningen, jeg vil bare gerne spare de to bådpenge til noget andet. Hilsen Michael Sitér dette innlegget Link to post
tool Svart 24.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2009 For å få rettvisende kurs må du bruke den som kommer fra din GPS, eller fra din Fluxgate kompass. At magnetisk kurs ikke aksepteres har sikkert ikke med misvisning å gjøre, men med deviasjonen. Mens misvisning i våre farvann er maks 3 grader vestlig, er deviasjonen på noen kurser kanskje opp mot 20 grader på mange båter. Hvis du har et Fluxgate kompass så fanges deviasjonen opp ved kalibreringen. Raymarines Fluxgate tror jeg kompenserer deviasjon under 15 grader. PS. Jeg er ikke fagmann på området, så det finnes sikkert flere som har en mer korrekt beskrivelse. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 24.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2009 Hvilken radar snakker du om? Er jo mulig du kan sette misvisningen manuellt. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 24.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2009 Radaren Koden 3400 Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.