Jump to content

findes der PC program som konverterer magnetisk kurs til sand kurs

motorbåd

Recommended Posts

Udstyret er som skrevet NASA Compass sensor NMEA, som udsender en heading message HDG. Denne indikerer overfor Radaren Koden 3400 at headingen er magnetisk ikke rettet for misvisning. Dette accepterer radaren ikke. Den vil have en heading sentence som indikerer sand visning nemlig HDT. Jeg ved godt at der findes en multiplexer, Miniplex, som kan omskrive sætningen, jeg vil bare gerne spare de to bådpenge til noget andet.

Hilsen Michael

For å få rettvisende kurs må du bruke den som kommer fra din GPS, eller fra din Fluxgate kompass. At magnetisk kurs ikke aksepteres har sikkert ikke med misvisning å gjøre, men med deviasjonen. Mens misvisning i våre farvann er maks 3 grader vestlig, er deviasjonen på noen kurser kanskje opp mot 20 grader på mange båter. Hvis du har et Fluxgate kompass så fanges deviasjonen opp ved kalibreringen. Raymarines Fluxgate tror jeg kompenserer deviasjon under 15 grader.

PS. Jeg er ikke fagmann på området, så det finnes sikkert flere som har en mer korrekt beskrivelse.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...