Jump to content

Båtkjøp: Bayliner, Larson eller Glastron?

Joachim_82

Recommended Posts

Heisann!

Jeg planlegger å kjøpe meg ny båt, og kunne i den forbindelse tenke meg å høre noen synspunkter/erfaringer rundt de merkene jeg anser som aktuelle.

Jeg er på jakt etter en daycruiser på 25-27 fot med overnattingsmulighet for 4 personer. Badet må ha dusj, og ståhøyde i kabin og bad er et krav.

Til nå har jeg sett på følgende modeller:

Bayliner 245 / 265 / 275.

Glastron 269

Larson 260 / 274

Hvilke svake, evt. sterke sider finnes ved disse båtene?

Hva med Rinker, Maxum og Chaparral?

Noen anbefalinger fra lykkelige, evt. ulykkelige eiere av disse båtene?

MVH. Joachim.

Heisann!

Endelig en som ikke har blitt pumpet full av propaganda om Amerikanske båter.

Jeg har selv en Bayliner 275, og til den prisen som de koster, får du mye båt for penga.

Det er selvsagt ikke den finnish/kvalitet på materialvalg etc., som i de dyre merkene, men hvis den hadde vært en Windy f.eks. så ville den kostet det dobbelte, og hatt mindre plass.

Man må være oppmerksom på f.eks. vannintrenging ved fenderlist, da jeg fikk det i fjor.

Ellers så er det en båt som vi brukte hver eneste helg, fra midten av april, og langt ut i oktober i fjor.

Vi har ikke noe betenkeligheter med å anbefale denne båten ihvertfall, men vær litt obs på importbåtene, da de ofte har hatt en litt annen bruk enn det vi har her på berget.

Lykke til med båtjakten :flag:

Har vært innom flere Baylinere, Regal og et par andre amerikanske merker. Like godt som noe annet på markedet. De fikk et noe frynsete rykte spesielt på 80 tallet men båter fra midt på 90tallet og opp er helt på høyde.

Hadde jeg vært ute etter day/cabincruiser er det nok stor sjangse for at det hadde blitt USA-båt

Lykke til i søket

.

.

bmhe

Jeg kjøpte Glastron 269 i fjor høst. Har brukt den noen (15-20 timer)timer i vinter ingen problemer så langt. Den har lagt på sjøen i hele vinter og det har ikke vært problemer med vann inntregning. Den oppfører seg pent på sjøen også når det er litt grapsete vær.

Ønsker derimot å montere baugpropell da det er mye vindfang i denne type båt og det kan bli i overkant spennende og manøvrere i trange havner samtidig med vind. Er også fornøyd med støy nivået ombord.

Nå venter jeg bare på sommeren, slik at båten kan taes i bruk for alvor. Når sommeren er over tenker jeg å legge inn erfaringer med båten i erfaringsdatabasen. Lykke til med valg av båt og en fin båtsesong ønskes til alle.

Redigert av HAIK (see edit history)

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Jeg jobber endel med Bayliner da jeg har ettermarkedet for Bayliner, Meridian, Maxum og Trophy på østlandet, og mitt inntrykk er at dette er svært gode båter i forhold til prisen man betaler. Støpearbeidet er bra og komponentene som er brukt er generelt bra. 50% av alle feilene jeg reparerer består av lekkasjer, spesielt rundt fenderlist. Resterende 25% er instrumenter som ikke fungerer (stort sett alltid bagateller) og resten er bare små filleting. alt i alt synes jeg det har vært svært lite problemer med disse båtene sammenliknet med flere dyrere merker i samme størrelse som jeg også har hatt ettermarkedet for.

Hei ! Jeg har en Bayliner 245. Jeg kom i fra en Skibsplast 655 som ble litt for liten til vårt bruk. Vi ønsket oss en båt vi kunne overnatte i og ha alle fasiliteter ombord. Valget ble en 245.

Jeg følte og føler fremdeles at jeg har fått mye båt for pengene. Amerikanske båter har standardutstyr alt som man må betale ekstra for når man kjøper norsk båt. Kvaliteten på komponenter er bra og skrog er solid og sterkt. Jeg har ikke hatt noen nevneverdige problemer med båten, Kun småplukk som har blitt ordnet på garantien hos forhandler. (Men det er noe som jeg hører alle får uansett båttype.)

Jeg har ingen betenkeligheter med å anbefale Amerikanske båter. Bayliner produserer flere båter på en dag enn hva mange norske gjør på 1 år.Hvis kvaliteten hadde vært dårlig, så hadde de vært ute av markedet for mange år siden :)

Hei

Jeg var og såg på Bayliner før jeg kjøpte bår.

Flotte båter men følgende var for dårlig iforhold til mine forventninger:

Med mine 190cm tok hode opp i take på toalettet

Dessuten synes jeg stikkøya var for trang.

Men er man gjennomsnittlig på høyde burde dette gå bra. uansett en fin båt

• 7 år senere...

Her er en link til Boat test på you tube. De har testet Bayliner 245. Den er veldig informativ.

youtube

Jeg vurderer å gå fra 655 og litt opp i størrelse. Bayliner 265/275/285 eller glastron 269 og lingnende amerikanske båter. Er du fornøyd med valget? Skibsplasten er jo bra, men litt trangt å sover 3 stk der...

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...