bjoris Startet 24.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 24.Mars.2009 Jeg sliter med å se logikken i en del LYS-tall. Er det bare faktiske forhold og formler som brukes eller er det også andre ting som er med å avgjør. Ser f.eks at det er store forskjeller i LYS på båter som kan se ganske så like ut. Nå tenker jeg på standard båter, ikke de som er optimalisert ifht regelverket. Bakgrunnen er mest fordi jeg syns Hanse båtene får altfor høye LYS-tall. Selvsagt ligger en del av forklaringen i at det ikke gis fradrag for selvslående fokk kontra 110%, mens dette i praksis skal være stor forskjell på, men jeg kan egentlig ikke se at f.eks en Hanse 370e skal ha 0.04 høyere lys enn en Sun Fast 37... Forskjellene blir jo mye større en ser på Bavaria og ikke minst Jeanneau mot Hanse... Jeg seiler mot en Jeanneau 40,3 som har LYS 1,18 nå med foldepropell genoa 1 og gennaker... tallet virker lavt... Selvsagt er også skipperen og mannskapet gode så all honør til dem, poenget med tråden er ikke å bortforklare egen udugelighet, men det snakkes om at båtene som ikke seiles så mye i regatta får lavere LYS, men Hansene får høyt LYS med en gang de blir målt, selv uten at de har seilt en eneste regatta... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Fetter Klodrik Svart 24.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2009 Det er i all hovedsak statestikk fra seilaser som bestemmer lys tallet på en påtype. Dersom det ikke finnes statestikk grunnlag benyttes det hemlige formler samt at man nok kikker på andre måltallsystemer for å bestemme LYS tallet. Det er en tendens til at lys tallet på nye båter settes noe høyt for å være på den sikre siden og at det heller justeres ned når man har ett bedre statistisk grunnlag. 99% av alle seiler synes de har for høyt lystall så du er en av mange. Gode seilere har en tendens til å gjøre det bra i LYS også Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 24.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2009 Båten din er for ny. Når jeg hadde so 35 brukte vi 1,19. Nå har den 1,15. Sf 37 startet på 1,27 men kom ned til 1,24 ganske raskt da 1,27 viste seg å være urealistisk. Min forrige båt en sf 40 startet på 1,32 men har nå 1,29. Eldre hanse båter har realistiske tall. F.eks hanse 411 med 1,29 er realistisk og fungerer. Så bare fortsett og seil "dårlig" så kommer det nok ned. Det er også tydelig at noen importører engasjerer seg i arbeidet med å få konkurransedyktige lys-tall (f.eks X og beneteau). Mens andre syns at høye lys-tall er et salgsargument og ser gjerne at tallet kommer så høyt som mulig.... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 24.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2009 ..og for at dine plasseringer skal telle med i statistikken må du purre på regattakomiteen sånn at de faktisk sender in LYS statistikk fra regattaserien som du er med i til NORLYS. (sier jeg som faktisk har noen svin på skogen når det gjelder manglende statistikk de siste par årene.........skal ta tak i det. Lover!) Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Enzo Svart 24.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2009 (redigert) Det er også tydelig at noen importører engasjerer seg i arbeidet med å få konkurransedyktige lys-tall (f.eks X og beneteau). Mens andre syns at høye lys-tall er et salgsargument og ser gjerne at tallet kommer så høyt som mulig.... Hva innebærer dette da ? betyr det at de engasjerer seg i prosessen med ny båt før den får sitt første lystall eller jobber de aktivt med å få det ned etter at tallet er tilfeldig satt ? Er det noen som vet hva f.eks X-332 hadde da den kom kontra dagens 1,24 , hva med 31.7 og 40.7 har de samme lystall som ved introduksjon av modellen ? Redigert 24.Mars.2009 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 24.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2009 Statistikken er visst viktig, men hvis jeg husker rett er utgangspunktet for lys = 1.00 en båt som seiler en 5 nautiske mil lang rund bane (seiler alle kurser) på en time i 5m/s vindstyrke. -Og ut ifra dette finner jeg at mange lystall er helt på jordet. Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Fetter Klodrik Svart 24.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2009 X-332 har altid hatt 1,24, First 40.7 har alltid seil med 1,34. Kjenner ikke til om det har vært justeringer på 31.7. Stort sett har LYS komiteen ved Nils Nordenstrøm vært gode til å sette "riktig" tall på nye båter. Sitér dette innlegget Link to post
ulysses Svart 24.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2009 X-332 har altid hatt 1,24 Det er vel ikke helt korrekt. I 2003 seilte de med 1.23 og så kom det en heving i 2005/2006 tror jeg til dagens 1.24. Sport-versjonen har ligget noe høyere. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 24.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2009 Jeg har ikke fått LYS-tall enda så kanskje jeg blir positivt overrasket. Disse regattaresultatene som skal sendes inn har jeg hørt om. Gjelder det helt ned på tirsdagsregattaer? Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Sun Flyer Svart 24.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2009 Hva innebærer dette da ? betyr det at de engasjerer seg i prosessen med ny båt før den får sitt første lystall eller jobber de aktivt med å få det ned etter at tallet er tilfeldig satt ? Begge deler, antar jeg. Det kan selvfølgelig virke litt halvkorrupt (og kanskje er det dèt). Det må jo være en grunn til at X og beneteau first treffer nesten hver gang, mens f.eks hanse, jeanneau og bavaria oftest blir justert ned etter noen år. Personlig vet jeg at Heitmann engasjerte seg litt for å få tallet på sun fast 37 justert ned fra 1,27 til 1,24. Det ble jo umulig å selge båten med et urealistisk handicap. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Careka Svart 24.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2009 Noen båter seiler lett opp til sitt LYS tall mens andre klarer det ikke, First 27.7 er et eksempel på en båt som sliter veldig med sitt LYS tall. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
baatsman Svart 24.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2009 Hanse er vel en av båtene som har slitt og seile opp mot sitt LYS. Om det skyldes båt eller eier og mannskap skal jeg ikke si. Bav har ligget på den andre siden. Har hatt en enklere oppgave og seile opp mot LYS. Men anntall mannskap spiller også inn. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
blur Svart 25.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2009 LYS-talen varierar mycket. Beror på segelgarderob? NOR 11535 Fus Hanse 370E 2005 1,27 NOR 11584 Luna Hanse 370E 2006 1,26 NOR 11985 My Way Hanse 370E 2006 1,27 NOR 12036 Ubi Bene Hanse 370E 2006 1,28 NOR 12158 Motvind II Hanse 370E 2007 1,31 NOR 12239 AETAM Hanse 370E 2007 1,28 NOR 12296 Fri Flyt Hanse 370E 2006 1,26 NOR 12408 Pedro Hanse 370E 2007 1,27 NOR 12415 Kornelia HANSE 370e 2007 1,24 NOR 12522 Anitra Hanse 370E 2007 1,26 NOR 12525 TeRa Hanse 370E 2007 1,30 NOR 12779 Gaia Hanse 370E 2008 1,25 NOR 13399 Tuuli Hanse 370E 2007 1,26 NOR 13451 NN Hanse 370E 2007 1,24 NOR 13520 Naomi II Hanse 370E 2008 1,28 NOR 13560 NN Hanse 370E 2008 1,25 Sitér dette innlegget Link to post
Trond Aasvoll Svart 25.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2009 (redigert) Det er riktig, seilgarderoben har alt å si om hvilket tall båten din får. Putter du på en f.eks. en genoa (overlappende) i stede for en fokk på en J båt, sprenger en tallet med en gang til ulønnsomt. Og slik er det desverre med mange andre båter også. Bavaria,en jeg seiler, er satt opp med seil som tvinger tallet ned. Og det lønner seg å studere regelverket på seil, for å få et mest mulig gunstig LYStall eller andre handycap. Og jeg har hatt mange runder med LYSkomiteen opp igjennom årene for å dokumentere. Det ligger mye arbeid bak for å få til det jeg har fått til med min modell. Når en har mange regattaer og sammenlignings grunnlaget ligger der med flere båter med samme tall, blir det enklere å dokumentere. Men forutsetning er at båtene er satt opp med samme seilgarderobe. Redigert 25.Mars.2009 av Trond Aasvoll (see edit history) Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Sun Flyer Svart 25.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2009 First 27.7 er et eksempel på en båt som sliter veldig med sitt LYS tall. Den båten egner seg ikke for lys-seiling. Den burde ha flere tall; et for kryss, et for slør og et for lens. Så måtte man funnet ut hvor mange % det er av hver vindretning og brukt dette i utregning. Det samme gjelder for minitransat 6,50 som heller ikke fungerer i lys. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Trond Aasvoll Svart 25.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2009 (redigert) Litt om LYS Målebrev. LYS Standar blir satt som et utgangspunkt på modellen, og skulle vært målt inn største seil etter regelverket. Men så er det noen Glupinger som har funnet ut at, vist en måler inn båten med for langt spinnakerbom, større spinnaker, storseil, etc. en det regelverket sier. Så får en veldig høyt LYS "Standar" på båtmodellen, og noen få har intresse av dette høye tallet. Dette blir hengende i mange år på LYS beviset før noen tar tak i dette, på modellen. Og begynner å legge inn dokumentasjon på at dette er uriktig. Det skulle ha vært slik på LYS "Standar", "innmålt utstyr,største tillatte seil etter regelverket til LYS" og ikke "innmålt utstyr,og største seil som er innmålt på modellen til nå" Når en da begynner å måle inn seil på egen båt LYS "denne båt" i LYS målebevise, blir utgangspunkte for LYS, oftest være fra LYS "standar". Og blir trekt fra eller plusset på til LYS "Denne båt". Og da blir dette helt feil? En må rett og slett begynne med å dokumentere at noen har målt inn for store seil etter regelverket på "Standar" slik jeg gjorde. For jeg har mistanke om at Lyskomiteen har ikke kapasitet til å sjekke at alle måler inn seilene etter største tillatte seil i regelverket.Eller legger disse båtene på egen liste. Super viktig. Og nå når det er tillatt med større spinakker og Code 0 i 2009, kommer Lys "Standar" til å sprette i været på mange modeller. Tvert når noen måler inn disse seilene på båt modellen. Redigert 25.Mars.2009 av Trond Aasvoll (see edit history) Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Sjeldenutpå Svart 25.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2009 Har aldri vert i seilbåt eg Kan de ikkje seiles i mørke ?! hehe Kan noen kjapt forklare kva LYS-tall er ? Nyskjerrig.... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Trond Aasvoll Svart 25.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2009 Et regelverk på Handy cap på hver enkelt seilbåt. http://www.norlys.org/doc/NORLYS_Klassereg...ringer_2009.pdf Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
fem@il Svart 25.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2009 Et regelverk på Handy cap på hver enkelt seilbåt. Har komentert dette flere ganger før,og gjør det gjerne om igjen: Hvorfor i all verden bør LYS gjøres såmye mer koplisert enn det var før,hvor båtene hadde LYS ut fra standard Genua-spinn.-foldepropell,og man fikk "fratrekk 0.01 -0,02-0.03 hvis man ikke hadde genua(kun kryssfokk)-fast propell-ikke brukte spinnaker på seilasen osv. Ekesepler er standardbåter som Albin Nova/Maxi 999/ 1.15 Scanmar 33/Comfortina32/1.13. Jeg tror dette kompliserte LYS systemet gjør at mange ikke "gidder" starte i regattaer,fodi det er blitt forkomplisert i forhold til det var før,og i høyeste grad mer "urettferdig " enn det var før.Dette er nåbare min mening. mvh fem@il Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 25.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2009 Har komentert dette flere ganger før,og gjør det gjerne om igjen:Hvorfor i all verden bør LYS gjøres såmye mer koplisert enn det var før,hvor båtene hadde LYS ut fra standard Genua-spinn.-foldepropell,og man fikk "fratrekk 0.01 -0,02-0.03 hvis man ikke hadde genua(kun kryssfokk)-fast propell-ikke brukte spinnaker på seilasen osv. det har jeg oxo luret på...... våre tisd/kvells regatter kjör vi på den modellen..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sun Flyer Svart 25.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2009 Er i grunnen enig. Når vi ser på deltagelsen på færderen, er omtrent den samme som på tidlig 80-tall når det bare fantes halvparten så mange båter. Grunnen til å gjøre det komplisert er for at systemet skal også fungere for de som "sikter oppover". Hver gang jeg skifter båt merkes det at systemet er mere ressurskrevende enn før da det blir ganske mye pes å måle seil. Og Bjoris har jo virkelig fått smake det det siden han er den første som måler inn en hanse 350. Da må jo båten veies og greier... Er det noen her som syns lys-regelen er mer rettferdig nå enn før? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
periss Svart 25.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2009 Synes Lys utvikler seg feil vei. Tillater Code 0 og økt antall seil i båten. Dette fører til økt utstyrsjag og terskelen for å delta i reggatta øker. Tidligere kunne du stille med standard turgarderobe og hevde deg, hvordan dette nå blir gjennstår å se. Sitér dette innlegget Link to post
Trond Aasvoll Svart 25.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2009 (redigert) Ja, det er mere rettferdig. Men det er forferdelig komplisert og kan være vanskelig å forstå hvordan en skal gå fram, og hvordan en skal oppnå ønsket LYStall på sin egen båt. Og hvilken seil og størrelsen på disse burde være? Det har nå blitt slik at en vanlig seiler som ønsker å ha sånn noen lunde konkuranse dyktig LYS, må ha ekspert hjelp til dette. Det burde ikke være så komplisert regelverket? Det gjør utslag i frustrasjon på det fleste seilerene, og det dropper LYS (konkurranse). Og dem måler ikke inn seilene. periss, Oppfatningen om hva standar turgarderobe er, har blitt at vi har fått dette regelverket. Seilerene har forskjelig meninger hva en standar er? Redigert 25.Mars.2009 av Trond Aasvoll (see edit history) Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Mulligan Svart 25.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2009 Klippet fra NORLYS: Rettferdig? Sitér dette innlegget Link to post
periss Svart 25.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2009 Til Trond Standar seilgarderobe kan vi sikkert diskutere til vi blir blå. Mener å huske at LYS reglene kom på banen for å lage et enkelt ovesiktlig system som gjorde at vi kunne konkurrere mot hverandre med standar tur båter. LYS vil etter min mening aldri bli rettferdig. Det som nå skjer er at systemet blir mer og mer uforståelig for hvermansen. Tabellen til Blur viser dette, og det du selv sier bygger jo oppunder dette. Jeg er redd dette vil skremme bort en del fra og delta. De som ønsker mere rettferdige konkuranser kan jo seile entype eller IRC. Eventuelt kunne jo LYS ha en egen klasse for de som ønsker et mere retferdig måle system? Så kunne vi "gammel kara" seilt etter gamle LYS regler. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.