Jump to content

LYS-tall - hva legges til grunn?

bjoris

Recommended Posts

...Bjoris har jo virkelig fått smake det det siden han er den første som måler inn en hanse 350. Da må jo båten veies og greier...

Ja, vi begynner nå. Det blir spennende, henter seilene ferdig målt hos Seilmakeren i dg (da får jeg hørt litt på Karl Otto sin tur også, kl. 1800). SÅ blir det spennende å se hva som skjer, måleren min vil veie, men jeg har protestert og han har lovet å prøve uten, men da trodde vi det var en målt en i Sverige, men det ser ikke slik ut når en sjekker LYS-registeret selv om jeg har sett flere 350 med oppgitt LYS tall. Antakelig er det bare tall tatt ut av luften...

Noen som vet hva som skjer om jeg ikke leverer målebrevet til Doublehanded innen fristen 30.4? Tipper vi kan få det travelt, er det noen form for disp for slike som meg kanskje?

NOR 12158 Motvind II Hanse 370E 2007 1,31

Mer treffende navn på båt skal du lete lenge etter... Er det mulig? Denne må jo være ribbet for innredning+++

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Klippet fra NORLYS:

lysbav38.jpg

lyscom32.jpg

Rettferdig?

Ja så absolutt.

Det viser jo hvor uviten eierene på Comfortina båtene er, når dem får denne kommentaren i tillegg:

P,E over standard +0,01 20052008 Hermod SL over standard +0,01 20052008 Hermod

Dem gidder rett og slett ikke ta tak i å rette opp målene på båt og seilene. Så kritiserer dem systeme fordi dem ikke skjønner bæra.

LYS på Comfortina 32 er normalt på LYS 1.13-1,14, da er forholde en helt annen plutselig :smiley:

Mellom Bavaria og Comfortina er det stor forskjell på å dra på vekt i forhold til seilareal. Bavaria har mye vekt og lite seilareal.

Min anbefaling til dem som føler seg urettferdig behandlet av LYS. Ta kontakt med en Måler, og gå igjennom alle målene. Ta vekk så først det en får straff med kommentar på Beviset. Så må en måle inn mere riktige seil som båten går fort på i det respektive vindrettningene.

Jeg forstår frustrasjonen på seilerene så godt, det skal ikke være lett.

Mulligan, du prøver jo å fyre opp her. Du har tatt LYS målebrev på Comfortina og LYS Shorthanded på Bavaria målebrev. Der er det jo hundredel i forskjell :smiley:

Den ene bavaria,en har jo ikke noe seil? Genua <1.4*J og et bitte lite storseil, med negativt akterlik.2 stk seil? Den andre har ikke godkjent målebrev.

En må lære seg å bruke "Seilfaktoren" i LYS målebrevet mere når en vurderer båtene seg i mellom. Den forteller ganske mye om båten.

Redigert av Trond Aasvoll (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Til Trond

Jeg er redd dette vil skremme bort en del fra og delta.

De som ønsker mere rettferdige konkuranser kan jo seile entype eller IRC. Eventuelt kunne jo LYS ha en egen klasse for de som ønsker et mere retferdig måle system? Så kunne vi "gammel kara" seilt etter gamle LYS regler.

Entyper er så. Jeg er en av få som har målt in Bavaria og konkurert i IRC. Dette er akkurat det samme som LYS, fikk en hundredel mere i IRC pga stor genoa (omregnet over til LYS).

periss, si at vi to stiller med hver vår Scanner 38 , med samme LYStall og med så kalt standarmål på seilene.

Men jeg stiller med superlette Carbon seil og du med gamle tunge Dacron seil, og det er en lett bris eller kuling, distanse 100 nm? Hva sier du da? Er ikke dette god gammeldags LYSseiling?.Hva trur du utfalle blir av denne seilasen? :smiley:

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Det samme Mulligan :smiley:

Mange som har gått fem på der, mot en ringrev.

Det er forutsettningen at vi er like gode til å seile. Vist en skal blande inn Ringrever mot en nybegynner med utstyrshysteri, da kommer en aldri i land. Og vil aldri bli rettferdig.

I dag får en ikke større LYS på Carbon, men det er som dag og natt i forskjell å seile med. Vekten på seilet har også stor betydning når det blåser mye.

Så det kommer kanskje en regel mot dette også, skulle ikke forundre meg.

Det er forutsettningen at vi er like gode til å seile. Vist en skal blande inn Ringrever mot en nybegynner med utstyrshysteri, da kommer en aldri i land. Og vil aldri bli rettferdig.

Det er jeg helt enig i,men hvordan i anstendighetens navn kan det forsvares at din Bavaria 38 har 1.17 eller vardet 1.18,mens min 38 fra 2004 har1.23 uten spinnaker?? :crazy: Og Helgesen sin Csita har 1.24??Ser du at uansett hvor bra jeg måtte være til å seile,så har jeg aldrig sjanse i havet mot din båt?Jeg har atpåtill rullestorseil(riktignok såkalt hightech).Dette er etter min ringe oppfatting "borti hampen".

mvh

fem@il

Dette er etter min ringe oppfatting "borti hampen".

Jeg vil ta hardere i, og si "høl i hue".

Det er fullstendig meningsløst at jeg skal fly til en måler for å justere målene på båten min. Den har alltid sett slik ut. File litt her og spikke litt der så går LYS tallet ned uten at båten har dårligere potensiale.

LYS har blitt totalt ødelagt som handicapregel for folk som bare seiler rundt stolpene på Onsdagskvelden.

Og det var meningen med LYS. Billig og effektivt.

Hemmelige kommiteer og hemmelige formler meg midt i ryggen.

Jeg skal ikke ødsle noe tid av tid eller penger på måling.

Seiler meg heller en tur.

Det er jeg helt enig i,men hvordan i anstendighetens navn kan det forsvares at din Bavaria 38 har 1.17 eller vardet 1.18,mens min 38 fra 2004 har1.23 uten spinnaker?? :crazy: Og Helgesen sin Csita har 1.24??Ser du at uansett hvor bra jeg måtte være til å seile,så har jeg aldrig sjanse i havet mot din båt?Jeg har atpåtill rullestorseil(riktignok såkalt hightech).Dette er etter min ringe oppfatting "borti hampen".

mvh

fem@il

Det er riktig at båtene heter Bavaria 38 begge, men det er vidt forskjellige modeller. Modellen deres ble ikke med i dragsuget da jeg holdt på med dokumentasjonen på min modell. Målene er også forskjellige, dere får plass for større seil på deres modell en det jeg gjør på min, og er målt inn større også. SL på spinnakeren er over 2 meter større og Genoaen til Casita er kjempesvær: JLU 14.215 JLP6.595 , nesten Code 0 :smiley:

Dette blir det mange m2 seil av?

Jeg selv mener også at Standar LYS på deres modell er satt for høyt likevel. Men dette må dere ta tak i selv. Det ble satt ned i fjor av komiteen på alle i deres modell.

Jeg oppdaget i dag at Sun Fast 32i har lys på 1.16, mens en Albin Nova med genoa har 1.15 (1.14 med fokk). Det synes jeg er snodig! Fakta:

Data

Sun Fast 32i

Lengde 9,6 m

Skrogl. 9,45 m

Bredde 3,3 m

Dybde 2 m

Ballast 1,1 t

Vekt 4,3 t

Storseil 25,1 kvm

Fokk 22 kvm

Spinnaker 86 kvm

Albin Nova:

Längd överallt: 9.87 m

Längd i vattenlinjen: 8 m

Bredd: 3.15 m

Djupgående: 1.69 m

Min. djupgående: -

Deplacement: 4.4 ton

Fenköl (Järn): 1.8 ton

Storsegel: 28 kvm

Genua I: 30 kvm

Genua II: 21 kvm

Självslående fock: 16 kvm

Spinnaker: 64 kvm

Redigert av SuperNova (see edit history)

Pappa, jeg vil sove i båten!

Sun Fasten burde da ha et mye mer moderne og lettdrevet skrog, pluss at spinnakeren er mye større!

Novaen har vesentlig tyngre kjøl og er nok hakket bedre på en tøff kryss. Novaens skrog er veldig bra og båten surfter avgårde på unnavind også. Se blur.se for tips på nova.

Redigert av Sun Flyer (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Ser nå at den første 350en har fått målebrev så jeg ble ikke først... fint. Problemet er at denne har fått 1,22 uten gennaker/spinnaker, men med 140% forseil... Er det da så enkelt at jeg kan ta bort 0,01 for at jeg ikke har genoa 1 eller 2 og så legge til 0,02 pga gennaker og 0,01 pga spinnakerbom? Isåfall får jeg 1,24 som sikkert er altfor høyt:)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Den har oppført Genua<1.4*J som på en standard båt. Du får m.a.o. ikke noe fratrekk. Men stemmer det at du skal ha tillegg på tilsammen 0.03 for gennaker med bom?

Har forstått det slik at sålenge jeg ikke gikk over 1,1 * J, dvs 110% så fikk jeg 0,01 lavere LYS enn om jeg gikk for en 140%, ser at denne 350en har en 135%er... Usikker på dette med gennakeren, men har fått opplyst at jeg vil få 0,01 tillegg for bommen som opprinnelig var tenkt til turseiling og mulighet for å spri fokka noe som ikke ville gi tillegg, men så er det visst slik (forståelig) at hvis en først har bom ombord OG gennaker så går det ikke ann å si at den ikke skal brukes på gennakeren og dermed tillegg... Ikke så lett på bli klok på, antar jeg ikke får ett så veldig fornuftig tall i starten, men, men. Noe må jeg ha å skylde på. At 350en seiler opp til 1,24 tviler jeg vel på. Mer fornuftig med 1,20 -1,22 med mitt oppsett... Båten er 6,4 tonn og er turutrustet med skjøte på hyttetaket etc... slikt teller dessverre ikke med

Jeg har begynt å interessere meg for Golf og der er det ogå et handikapp system på samme måte som i seiling men det er litt interessant å sammenligne disse 2 typene handikap.

Om jeg spiller mye denne sommeren og har normalt utstyr så vil jeg i teorien faktisk ha en mulighet til å slå Tiger i en golfturnering med golfens handikappsystem.

Kjøper jeg meg en Landmark 43 og stiller i en regatta mot en skikkelig hotshot seiler som seiler en maxi 77 så er jeg sjanseløs med dagens handikappsystem , i seiling avhenger handikappet av hva du seiler og ikke hvordan du seiler og dermed så er uerfarne regattaseilere sjanseløse , dette er litt synd da det ikke akkurat fremmer seilinteressen hos menigmann.

Da jeg seilte regatta for første gang for et partre år siden så snakket jeg med og satt på et par runder med Mr 1plass på fjærholmen og vi kom til å snakke om diverse.

Han sa rett ut at dette er en sport der erfaring og samkjøring av mannskap er det som gir resultater og at vi måtte regne med å bli sist de første partre årene , altså ikke at vi ikke kunne regne med å hevde oss fra midten av resultatlisten og opp om noen år men komme sist. Det ga meg vel ikke akkurat så overveldende inspirasjon å høre det men han har jo rett , sålenge du stiller opp i et miljø der det er mye samkjørte lag som har seilt en stund så spiller det null rolle hva du stiller opp med , du føler du har vunnet de gangene du ikke kommer sist.

Hadde handikapet vært knyttet noe opp mot seileren og ikke bare båten så hadde det vært morsomere men det er nok utopi å tro at det noen gang blir slik

Enzo; veldig enig. Før da jeg bodde på østlandet seilte jeg litt onsdagsseilas på Steilene. Der hadde de et system der taperen fikk 0,01 i fratrekk og vinneren 0,01 i tillegg, for hver regatta. Ble du siste gang etter gang så ble LYS til slutt så lavt at du ikke ble siste, det syns jeg var et interessant påfunn. Har tenkt å foreslå det hos oss, men de spørs vel om de beste syns det er noe god idè, litt prestisje er det jo å vinne denne sammenlagt for sesongen...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...