HaHa Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 Så la oss innføre PYS= personlig LYS-tall. Samlet handicap på båt + skipper = PYS x LYS. Basert på siste Færderseilas ligger mitt PYS-tall rundt 0.88 hvis jeg regner PYStallet ut i fra at gjennomsnittlig seilt tid i min gruppe (korrigert for LYS) utgjør PYS = 1.00. Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 29.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2009 Et sånt system er jeg ikke enig i. Såvidt jeg skjønner ville dette bety at så lenge man seiler like elendig hver regatta, så vil man til slutt vinne? (ettersom handicapet kryper nedover og nedover). Kan ikke se at jeg ser den store moroa i det, eller at jeg ville sett en slik vinner som den moralske vinner. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Trond Aasvoll Svart 29.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2009 En må prøve å legge til grunn, at det er ikke så viktig å vinne men å delta. Fra Onsdagsseiling og over til noen av det større hotte seilasene. Er det rett og slett en seier når en klarer å gjennomføre hele seilasen. Det å klare å komme seg til Mål :-) En lærer utrulig mye nytt av disse seilasene. Etter noen år med deltagelse på de Hotte seilasene, har en lært seg å kjenne båten veldig godt, seg selv og mannskapet også. Da kan en begynne å tenke, Det hadde vært kjekt å vært på "10 på topp". Da kommer optimalisering på båten og seil inn, legge taktiske leg og drille mannskapet på båt handtering. Men denne delen koster enda mere tid og penger. Så kommer spørsmålet? Er det verdt dette. Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
bjoris Svart 1.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2009 (redigert) Kan jeg halse gennaker på spinnakerbom som kan brases?Dette er tillat bare hvis du har det i målebrevet, og da gir det et tillegg på 0,01 i forhold til spinnaker, forutsatt at gennakeren er innenfor reglenes mål. Sitatet over er hentet fra LYS info på seiling.org. Hmmm. Jeg har fått motstridende info ang dette. Jeg har fått beskjed om at jeg ville få tillegg på 0.01 dersom jeg hadde bommen ombord og gennaker. Uansett om jeg brukte den på gennaker eller ikke. For meg ser det ut til at jeg kan velge om jeg vil seile med bommen på gennaker eller ikke, men dersom jeg måler inn dette får jeg ett tillegg på 0.02 (forutsatt at gennakeren ikke er for stor)! Det er jammen mye. Her må vi nok ut å testseile før vi bestemmer oss for om det er verdt så stor straff... Jeg forstår det slik at Norsk Lys std. Tabell er et utg.pkt for standardbåter, er det inkl. spinnaker og foldepropell? Forstod det slik at nå var tallene her oppgitt med genoa 1 uansett hva båtene leveres med som standard. Noen som vet hvorfor noen båter kommer på denne listen, men langt fra alle (370 er ikke med enda det er solgt og målt mange flere av denne pt)? Ser at min båt er med med hhv 1,24 og 1,23 ved kort kjøl. Vi får virkelig håpe det er med det meste... Redigert 1.April.2009 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Trond Aasvoll Svart 2.April.2009 Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 Når du har målt inn seilene med Genaker med utstyrskode "Asym.CL", har du lov til å ha spinnakerbommen med uten tillegg i LYS. Hva kan du bruke den til uten å få tillegg? En kan bruke den til å brase en større Genoaen opp i lo. Det er et alternative når det blåser for hardt til å seile Genakeren. Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
NovaMalin Svart 3.April.2009 Link til dette innlegget Svart 3.April.2009 Novan fick höjt LYS till 1.15 med fock i Sverige i år Men jag tror att man seglar upp till det också. Skulle lätt välja en Nova om man skulle segla scratch mot en Sun Fast 32i. Men jag kanske inte är helt objektiv... Er det din skyld det Blur? Du har seilt alt for fort! LYS-tallet for Nova har blitt justert opp i Norge også i år. Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post
blur Svart 3.April.2009 Link til dette innlegget Svart 3.April.2009 Er det din skyld det Blur? Du har seilt alt for fort! LYS-tallet for Nova har blitt justert opp i Norge også i år. Jag kan nog inte ta åt mig hela äran. Även min segelmakare, Pär Lindforss på Quantum, vann massor av race med sin Nova i Stockholm och det finns 3-4 båtar till som gått bra. Men som sagt, jag tror inte det är något problem att segla upp till det nya LYS-talet Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 21.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2009 (redigert) Trond Aasvoll: Når du har målt inn seilene med Genaker med utstyrskode "Asym.CL", har du lov til å ha spinnakerbommen med uten tillegg i LYS... Trond Aasvoll: Vet du hvilket tilllegg jeg vil få med gennaker på bommen? Forutsatt at jeg måler inn under Asym. CL som jeg antar er det som gir 0,01 fradrag ifht spinnaker. Mener jeg har lest at gennaker på bom gir tillegg på 0,01 ifht spinnaker så jeg er redd tillegget mitt for å bruke bom på gennakeren vil bli på 0,02 og det tror jeg blir vanskelig å tjene inn. Hvis det blir tillegg på 0,02 har jeg lyst til å måle den inn uten å så prøve på tirsdagsseilasene å se om det kan svare seg å seile med den på bom. Der kan vi bare avtale at jeg seiler med tillegg de gangene jeg prøver meg på dette... Redigert 21.April.2009 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Trond Aasvoll Svart 21.April.2009 Link til dette innlegget Svart 21.April.2009 Det ble forandring i år på dette, med halse Genakeren på bommen (Utstyrskode AP), samme Lys som spinnaker ble det i år (Utstyrskode SS). 1 hundredel mere en utstyrskode AC, som er Genaker halset i SL på baugspydet. Vel og merke med standar mål på spinnaker og gennakeren. Det er lov å ha spinnaker og gennaker over standarmål i år. Og dette kommer av Code zero seilet, som ble tillatt i år. Men får hundredeler pluss for disse seilene ut over standarmålene. Regel 6.4 f) 2) halses på spinnakerbom som kan brases ut fra båtens senterplan. Spinnakerbommens lengde er da begrenset til SWPL i LYS-målebrevet. Under forutsetning av at den asymmetriske spinnakeren oppfyller kravene i 6.5.b-6.5.c gir dette samme LYS som standard spinnaker Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
bjoris Svart 21.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2009 Bra, da håper jeg på at det blir 1,23 inkl. brasing av gennaker på bommen... Irriterende at Gran er forsinket med leveringen av nyseilet til ut i mai... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
chrisso Svart 22.April.2009 Link til dette innlegget Svart 22.April.2009 Jeg ønsket å være med på et par regattaer og ringte en måler for å måle seil. Han snakket om diverse formler, teip i toppen av masta, respitt måletall, måling av rigg og båt i tillegg til seil. Hva i all verden er poenget med dette? jeg har en standard båt med oppgitte mål på båt og rigg. Båttypen er målt titallsganger og har et standard lystall. Jeg kan skjønne at man må måle seilene. jeg tenkte at da sier det seg selv hvor lang masta og bommen er, men neida det må måles bredder og høyder og dybder på div ++++. Jeg har ihvertfall gitt opp. Hadde tenkt å begynne å seile litt regatta men dette systemet var innviklet og målingen ble dyr. Lite inkluderende! Jeg nøyer meg med turseiling. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 22.April.2009 Link til dette innlegget Svart 22.April.2009 Det er ikke så stress som det høres ut. Og alt gjøres på en time mens båten ligger på sjøen. Men trenger man virkelig måle riggen hvis seilene er innenfor standard? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Mulligan Svart 22.April.2009 Link til dette innlegget Svart 22.April.2009 Lite inkluderende! Jeg er så enig. Jeg har kutta ut regatta av de grunner. Jeg er sjanseløs mot spesialmålte båter før starten går, selv om jeg seiler over evne. Det gidder jeg ikke bruke tid på. Seiler meg heller en tur. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 22.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2009 (redigert) Husk at du kan seile i div TUR-klasser hvis du bare vil være med, uten målebrev. Ikke så moro selvsagt, men en får prøvd seg. Nei, jeg er enig, det er mye styr med dette. Min båt skal måles i dg kl. 1700, forstår vi må opp i masta for å måle toppmerket etc... Skal ikke være så mye arbeid... Redigert 22.April.2009 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Mulligan Svart 22.April.2009 Link til dette innlegget Svart 22.April.2009 Joda, det vet jeg. Men da slenger Hysterical Yard Stick gjengen på en hundredel på LYStallet som straff. Og tar jeg med 150%eren, som jeg bør ha med for å utnytte båtens gode bitt på kryss, så slenger de på en hundredel til for å være helt sikker på at jeg fremdeles er sjanseløs mot de brede, flatbunnede båtene som regelverket er tilpasset til. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 22.April.2009 Link til dette innlegget Svart 22.April.2009 Nå tuller du. Comfortina 32 har et lys-tall som fungerer svært godt så lenge man holder seg innenfor standardmålene. At du ikke orker å bruke en time på å måle inn båten forteller meg kun at du ikke er spesielt interessert i å seile regatta. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Trond Aasvoll Svart 22.April.2009 Link til dette innlegget Svart 22.April.2009 Jeg har kutta ut regatta av de grunner. Jeg er sjanseløs mot spesialmålte båter før starten går, selv om jeg seiler over evne. Spesialmålte båter, den var ny Lurer på hvordan en gjør det. Jeg holder meg til Klasseregelen, når jeg måler. Og holder meg innenfor regelverket på seil og båt. Enklere kan det ikke bli Er en ut etter gunstig LYS på båten. Gi fanken i Standar LYS. Gjør forandringer på båten, så den går innenfor regelverket (senk standar målene). Mål så båten og seil, inn som LYS "denne båt" Og så får en LYS tall etter det Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
jappen Svart 22.April.2009 Link til dette innlegget Svart 22.April.2009 Jeg begynner å bli litt forbanna på hele LYS systemet etter hvert. Da jeg kjøpte båten min ny i 2004, en Bavaria 32, så var den levert med en genua som hadde JLP på 5 ,95 m. Dette førte til at jeg fikk en straff på +0,01 og dermed 1,15 isteden for 1,14 som er standard på denne båten. På den tiden lå Norlys tilgrunn at JLP skulle være max 5,4 m. I 2007 kjøpte jeg meg nye seil med en genua som målte inn til JLP 5,4 m. og jeg fikk da 1,14 som mål tall. I år har idiotene klart å komme fram til at max JLP skal være 5,24 m. og derfor gitt meg straff igjen på +0,01. Mener de virkelig at jeg skal måtte kjøpe meg nye seil igjen for å unngå å få + 0,01 (altså 1,15 istede for 1,14). Det finnes ingen forusigbarhet i dette systemet og jeg vurderer å slutte med regatta seiling. Hilsen Jappen Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 22.April.2009 Link til dette innlegget Svart 22.April.2009 Skjønner at du er forbanna... Hvor kommer målene fra og hvordan dokumenteres og begrunnes dette? 1.15 høres for mye ut på en bav 32. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
jappen Svart 22.April.2009 Link til dette innlegget Svart 22.April.2009 Ser ut som om dette har skjedd: Standard J mål var tidligere 3,6 m. En 150% genua kan da ha JLP på 5,4 m. (3,6 x 1,5=5,4) Dette J målet er nå endret til 3,49 m. Det har muligens noe med felles systemet i Skandinavia å gjøre. Uansett, 3,49 x 1,5= 5,235. Ut i fra dette så har de satt JLP til max 5,24 m. Jeg oppdaget det i går da jeg skulle betale avgiften i år for LYS beviset mitt. Det merkelige er at ingen informasjon er sendt ut med forklaring på endringen. Tallene finnes på Norsk LYS Standard på seiling org. En annen ting er at SWPL, som er max lengde på spinnaker bommen, framdeles er 3,6 m. I de fleste tilfeller, pleier J mål og SWPL mål å være like. Hilsen Jappen Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 23.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2009 (redigert) Jappen, dette er jo sprøtt, men det er J-målet på din båt som betyr noe! Men det er kanskje mer krevende å ikke ta utg.pkt i Std.lys tabellen, men du KAN måle båten uavhengig av std. LYS har jeg skjønt. Målte min i går, målene var ganske så nøyaktig det som stod fra produsent, men J-målet var 3 cm lengre enn oppgitt... Håper ikke det betyr noe. Vi målte en Bav 36 også, men der var det ingenting som stemte så vi må se om måleren hadde notert feil mål... Artig å måle syns jeg, og spennende å være i toppen av to rigger, har egentlig litt høydeskrek, men det gikk over all forventning... Redigert 23.April.2009 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Sun Flyer Svart 23.April.2009 Link til dette innlegget Svart 23.April.2009 Ser ut som flere opplever feil nå. Les også kommentarene. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
bjoris Svart 23.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2009 Da har jeg fått målebrev, 1,24! Men det riktige skal være 1,23. Det er ført opp karbonmast:) Det var nok ikke med i prisen nei...;) 1,23 er inkl. mulighet for å seile gennakeren på bom så dette er greit nok, jeg kan velge 1,22 om jeg måler inn som Trond Aasvoll sier, Asym CL, dvs at jeg halser gennakeren i senterlinje... Vel, målingen var moro den og dette gikk jo utrolig fort, måling i går og målebrev i dg:) Da er det bare å vente på nyseilet og få tid til mest mulig testseiling... Det er j... langt ned, her oppe i Bav 36en som vi også målte... Ingenting å si på utsikten ENDELIG fikk jeg både tid og rett vær til å teste gennaker på bom, det var veldig lovende og jeg er ikke i tvil om at jeg skal prøve på dette, tillegget på 0.01 tror jeg vi lett tjener inn igjen, om ikke annet så gjennom mindre frustrasjon over en gennaker som bare faller sammen når en prøver å seile så lavt som mulig... Gennaker på bom må jo være et bra kompromiss, her på ca 60 grader og utrolig bra fart, båten har ikke vært på land, men likevel 5,6 knop for bare gennaker på 60 grader og ca 3,5 m/s... Se så flat og fin gennakeren blir nede når den strammes... Nydelig kveldssol over Bømlo, vest i havet... toppen til venstre for sola er Siggjo... Dette var bare en sinnsyk kveld på sjøen, at 2 timer på sjøen fra kl 20 til 22 kan være så givende er bare fantastisk... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.