Draco24styling Svart 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 Mulig jeg er litt overforsiktig, men dette argumentet kommer i tillegg til bensinmotorens høye forbruk av avgiftsbelagt bensin. Det er du Diesel på en varm turbo er ikke akkurat gull det heller Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Bitteliten Svart 29.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2009 Greit nok det - det meste brenner når temperaturen er høy. Men bensin har nå større eksplosjonsfare etterom bensin går til gassform ved svært lav temperatur. At en diesel båt også kan brenne er greit. Men den smeller ikke i lufta pga et litet gnist slik en bensinmotorbåt kan gjøre Sitér dette innlegget Link to post
Onkel Donald Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Selfølgelig skal du velge 4.3 MPI med 220HK.. Denne har jeg satt inn i min båt, og angrer ikke på det. 1.6 har gått ut på dato... /O.D. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 og det har ikke 4,3MPI? : Sitér dette innlegget Link to post
ksandal Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Selfølgelig skal du velge 4.3 MPI med 220HK.. Denne har jeg satt inn i min båt, og angrer ikke på det. 1.6 har gått ut på dato... /O.D. Hvorfor en 4,3 ? når den nye Mercruiser 2,8 ES gir 230hk med mindre vekt? Det er i allefall den jeg har i nye Z7 :-) Sitér dette innlegget Mvh Kjetil Bavaria 270 sport :-) Link to post
KARILLA Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 (redigert) Her på båtplassen er så mange meninger om mye og mangt. Mitt spørsmål til jhaffner er som følger: Har du fått den hjelp/veiledning i forbindelse med kjøp av båt som du etterspurte. Og så ville det vært spennende å høre hva du valgte. Ha en fortreffelig dag Redigert 30.Mars.2009 av HAIK (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
jhaffner Svart 31.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 Hei Haik, og alle andre som har bidratt til denne topic. Først må jeg få takke for alle gode, saklige og informative innspill. Sakligheten og hjelpsomheten på "baatplassen" generelt er utrolig bra, og ganske unikt, slik jeg ser det. Men tilbake til mitt valg. Jeg har ikke kjøpt båt ennå, men med bakrunn i innspill som kommer her og tatt det inn i bruksmålet vi har, ser det ut til å lande på en 08 modell C6 med 1,7 TDI Diesel. Hadde det vært mulig å skaffe en 150HK Diesel (som 09 modellen har fått) hadde nok valget falt på den. Bensinalternativet på C6 er nå uaktuelt for oss med utgangspunkt i de tips jeg har fått her, opp mot vårt behov. Mesteparten av tiden blir vi 2 i båten, og kommer til å "tøffe" nedover kysten i behagelig ferie fart.. Til dette behovet føler jeg meg nå sikker på at 1,7l Diesel gjør jobben. Vi tittet også litt på 605 Explorer med optimax 135 HK hengende etter. Dette er en rimligere båt, men noe dyrere i drift. Noen av argumentene for at vi ikke går for den, er støy, løsninger, forbruk og 2. håndsverdien. Fikk tips her på forumet om en test i Vi menn båt, som vi tittet på, og dermed evaluerte vi bort den muligheten. Er sikker på at dette er en kjempe fin båt, med et artig motorvalg, som ikke hadde blitt et feil valg. Men denne har da ikke de Q-løsningene som var noe av det vi falt for i C6. Også må jeg si at jeg er litt svak for inboard motor rent estetisk. En annen faktor som har gjort at det er C6 Diesel som ser ut til å bli vår nye båt, er 2.håndsverdien. Det ser ut som at nordmenn fortsatt tenker driftsøkonomisk når en velger weekendcruisere, og at det dermed er enklest å få solg en slik type båt. Noe av det som bekymret meg mest før jeg startet denne topicen, var om 1,7 l var "sterk" nok til å håndere 4 voksene personer på tur. Utifra de svar jeg har fått, ser det ikke ut til å være noe problem å komme greit opp i plan selv med 4 voksene ombord. Har også fått info om at det er mulig å trekke opp en på vannski med denne løsningen. Nå er ikke det hovedformålet med båten, men en hyggelig bonus :) Så valget blir C6 med 1,7 TDI. Dette er riktigst for oss og vårt behov, basert på alle de hyggelige innspill jeg har fått her. Noen som syns dette er et helt feil valg, nå som jeg har prøvd å argumentere for hvorfor dett ble resultatet? Hvis så, så er det bare å rope ut :) Igjen takk for alle innspill dere har kommet med... Sitér dette innlegget Link to post
ksandal Svart 31.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 Kjenner en med en C6 med diesel og jeg er sikekr på at du aldri vil angre på det valget :-) Det er en superfin båt, masse fine løsninger og dekker dine behov. Billig i drift.. ligge å loffe avgårde i 5 knop.. eller 25 knop... billig blir det uansett samenlignet med en bensiner. Askeladden er ganske flink med isolering av moptorstøy og ingen luker som ligger å slamrer.. :-) Tror du har gjort det beste valget. lykke til med en super båt og en flott sommer forhåpentligvis.. Gleder meg selv... kun 3 uker så skal båten ut.. Sitér dette innlegget Mvh Kjetil Bavaria 270 sport :-) Link to post
KARILLA Svart 31.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 (redigert) Lykke til med ny båt. Da gjenstår det bare å få en flott sommer. Ha en fin dag. Redigert 31.Mars.2009 av HAIK (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
kristian Svart 31.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 Godt valget er gjort, men støy tror jeg du skal stryke som pluss på Merc 1,7, hadde en slik i noen år på Nidelv 610, og en av fordelene med å bytte til påhenger er nettopp støy og vibrasjon. Men alle kan leve med det, og den går billig og greit nok med denne motoren. Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 31.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 Du bør kanskje sjekke her om du forsatt kan få 150 HK diesel i C6 i fall du ikke allerede har bestilt. http://www.fritidsbaat.no/www/index.php?As...den_konkurssalg Utklipp fra annonsen: Askeladden C6 med Mercruiser 150 hk. diesel, 2009 modell. Inkl. TopLine pakke+ Spyletoalett + Sterioanlegg + Kartplotter/Ekkolodd NorthStar 660 Kun kr. 475.000,- Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
jhaffner Svart 31.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 Takk for tipset, har sjekke med dem, men de har kun en C6 bensin igjen. Diesel klarer ikke de heller å skaffe. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 31.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 hvor mye mer veier en 150 hester enn en 120 hester? Vekten langt bak i en liten båt påvirker ganske mye Vil anbefale deg å sette på trim flaps på nye båten. Sitér dette innlegget Link to post
Dannyboy11 Svart 31.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 Støtter deg i valget, jhaffner. C6 er en meget fin båt, som jeg tror Dtien passer utmerket i. Og er helt enig at estetisk så er daycruisere penere (til og med langt penere) med innenbords enn utenbords. Og du kommer til å smile hver gang (en sjelden gang) du skal inn og fylle tanken.. Støyet (alt er relativt) er moderat. Men en Optimaxmotor i Explorern er ikke stille den heller, hadde merket betydelig forskjell mellom Dtien og firetakt utenbords - iallefall når du skal "tøffe" nedover kysten. I cruisingfart er nok ikke støyforskjellen på de ulike alternativene noe å legge særlig vekt på (les: ubetydelig) Sitér dette innlegget Link to post
Dannyboy11 Svart 31.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 hvor mye mer veier en 150 hester enn en 120 hester? Vekten langt bak i en liten båt påvirker ganske mye Vil anbefale deg å sette på trim flaps på nye båten. Trimflaps er "alpha - omega". Er det 120 hester, Bitteliten? Ser at man opererer med 116 hk og 120 hk på den motoren. Hva er rett? Er det en modellforskjell? På båten jeg har kjøpt sitter det en 08 Dti. Der står det 120 bhp på blokka. Når ble i så fall denne endringen gjort? Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 31.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 Ser at man opererer med 116 hk og 120 hk på den motoren. Hva er rett? Er det en modellforskjell? Lurer på det samme. Ser at nyere utgaver oppgis til 120 HK, mens f.eks. den jeg har, en 2002-modell oppgis til 116 HK. Men har lest et sted (husker ikke hvor) at 116 HK er målt på propell, 120 HK er målt på aksling(?). Selv om de 4 HK neppe merkes særlig hadde det vært fint med en oppklaring fra noen som vet, er det bare en ulik definering, eller er siste årsmodeller faktisk "specet" litt opp fra de tidligste? Sitér dette innlegget Link to post
theppan07 Svart 31.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 1,7 DTI gir 120HK på svinghjulet, mens propelleffekten er 116HK grunnet effekt tap i drivverk frem til propell. Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 31.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 Så da kan jeg si at jeg har en 120 HK motor jeg også, ikke sant? 116 blir liksom så urundt og rart tall. Gjør seg jo bedre i salgsannonsen (hvis / når(?) den tid kommer ) Sitér dette innlegget Link to post
BjA Svart 31.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 Påstand: maritim diesel vil snart koste det samme som bensin Fakta: en bensinmotor er lettere enn tilsvarende diesel Fakta: diesel har bedre virkningsgrad enn bensin Fakta: det er fler diesel- enn bensinpumer til maritime formål Påstand: dette vil etterhver endre seg Fakta: en besin utenbordsmotor er enklere å servicere enn en innenbords (bensin el diesel) Fakta: en "påhenger" etterlater en del plass innenbords, som kan brukes til andre ting Påstand: bensinere har et mer behagelig "støybilde" enn diesler Hvilket leder frem til at denne karen er svak for innebords V maskin, fortrinnsvis 8'er, med HØYT dreiemoment på lavt turtall, ergo moderat forbruk, og potensialet for høy toppfart, men at min favoritt båt av denne "type" helt klart er en sånn Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 31.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 (redigert) Fakta: en av de viktigste årsaker til at mindre innenbords diesler er så populære er at det stjeles ganske så mange store påhengere Din påstand om at diesel snart blir like dyr som bensin - det forslaget har til og med SV/AP/SP regjeringen gått bort fra FAKTA: båter for påhengsmotor har betydelig dårligere badeplatform enn innenbordsmotor båter Redigert 31.Mars.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BjA Svart 31.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 (redigert) Din påstand om at diesel snart blir like dyr som bensin - det forslaget har til og med SV/AP/SP regjeringen gått bort fra Ingenting skulle glede mitt hjerte mer, enn om jeg tar feil. :-) Redigert 31.Mars.2009 av BjA (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
monica Svart 5.April.2009 Link til dette innlegget Svart 5.April.2009 Hei ! Jeg har akkurat kjøpt meg en ny Askeladden C6 med 1.7 liter diesel på 116 hk. Er det noen her inne på forumet som har erfaring med denne båten? Lurer litt på dieselforbruket pr. nautisk mil. Er det noen som har montert spyletoalett med septiktank i en C6? Lurer og på hvor dere eventuelt har montert flaggstang, min blir montert foran pullerten på babord side. Har og bestillt med en Northstar Explorer 650 med SmartCraft interface kabel, er det noen som har erfaring med dette utstyret? For meg var det overhodet ikke aktuelt å vurdere bensin. Hadde ikke noe interesse av å irritere meg over høye bensinpriser og høyt forbruk gjennom hele sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
havørn Svart 5.April.2009 Link til dette innlegget Svart 5.April.2009 FAKTA: båter for påhengsmotor har betydelig dårligere badeplatform enn innenbordsmotor båter Sitér dette innlegget Link to post
theppan07 Svart 5.April.2009 Link til dette innlegget Svart 5.April.2009 monicap: jeg tror ikke du får benyttet smartcraft funksjonaliteten på denne motoren, da den ikke har støtte for smartcraft. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 5.April.2009 Link til dette innlegget Svart 5.April.2009 Vil anta at denne motoren bruker ca 25 liter i timen på full guffe (toppfart 30 knop = 0,83 liter/n.mil), og at du like i planefart vil kunne ligge på ett forbruk på 0,5-0,6 liter per n.mil... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.