Jump to content

Askeladden C6 bensin eller Diesel


jhaffner

Recommended Posts

Her på båtplassen er så mange meninger om mye og mangt.

Mitt spørsmål til jhaffner er som følger:

 

Har du fått den hjelp/veiledning i forbindelse med kjøp av båt som du etterspurte. Og så ville det vært spennende å høre hva du valgte.

 

Ha en fortreffelig dag

Redigert av HAIK (see edit history)

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post

Hei Haik, og alle andre som har bidratt til denne topic.

 

Først må jeg få takke for alle gode, saklige og informative innspill. Sakligheten og hjelpsomheten på "baatplassen" generelt er utrolig bra, og ganske unikt, slik jeg ser det.

 

Men tilbake til mitt valg.

Jeg har ikke kjøpt båt ennå, men med bakrunn i innspill som kommer her og tatt det inn i bruksmålet vi har, ser det ut til å lande på en 08 modell C6 med 1,7 TDI Diesel. Hadde det vært mulig å skaffe en 150HK Diesel (som 09 modellen har fått) hadde nok valget falt på den. Bensinalternativet på C6 er nå uaktuelt for oss med utgangspunkt i de tips jeg har fått her, opp mot vårt behov. Mesteparten av tiden blir vi 2 i båten, og kommer til å "tøffe" nedover kysten i behagelig ferie fart.. Til dette behovet føler jeg meg nå sikker på at 1,7l Diesel gjør jobben.

 

Vi tittet også litt på 605 Explorer med optimax 135 HK hengende etter. Dette er en rimligere båt, men noe dyrere i drift. Noen av argumentene for at vi ikke går for den, er støy, løsninger, forbruk og 2. håndsverdien. Fikk tips her på forumet om en test i Vi menn båt, som vi tittet på, og dermed evaluerte vi bort den muligheten. Er sikker på at dette er en kjempe fin båt, med et artig motorvalg, som ikke hadde blitt et feil valg. Men denne har da ikke de Q-løsningene som var noe av det vi falt for i C6. Også må jeg si at jeg er litt svak for inboard motor rent estetisk.

 

En annen faktor som har gjort at det er C6 Diesel som ser ut til å bli vår nye båt, er 2.håndsverdien. Det ser ut som at nordmenn fortsatt tenker driftsøkonomisk når en velger weekendcruisere, og at det dermed er enklest å få solg en slik type båt.

Noe av det som bekymret meg mest før jeg startet denne topicen, var om 1,7 l var "sterk" nok til å håndere 4 voksene personer på tur. Utifra de svar jeg har fått, ser det ikke ut til å være noe problem å komme greit opp i plan selv med 4 voksene ombord.

Har også fått info om at det er mulig å trekke opp en på vannski med denne løsningen. Nå er ikke det hovedformålet med båten, men en hyggelig bonus :)

 

Så valget blir C6 med 1,7 TDI. Dette er riktigst for oss og vårt behov, basert på alle de hyggelige innspill jeg har fått her.

 

Noen som syns dette er et helt feil valg, nå som jeg har prøvd å argumentere for hvorfor dett ble resultatet? Hvis så, så er det bare å rope ut :)

 

Igjen takk for alle innspill dere har kommet med...

Link to post

Kjenner en med en C6 med diesel og jeg er sikekr på at du aldri vil angre på det valget :-) Det er en superfin båt, masse fine løsninger og dekker dine behov.

Billig i drift.. ligge å loffe avgårde i 5 knop.. eller 25 knop... billig blir det uansett samenlignet med en bensiner. Askeladden er ganske flink med isolering av moptorstøy og ingen luker som ligger å slamrer.. :-)

Tror du har gjort det beste valget.

 

lykke til med en super båt og en flott sommer forhåpentligvis.. Gleder meg selv... kun 3 uker så skal båten ut..

Mvh Kjetil

Bavaria 270 sport :-)

Link to post

Du bør kanskje sjekke her om du forsatt kan få 150 HK diesel i C6 i fall du ikke allerede har bestilt.

 

http://www.fritidsbaat.no/www/index.php?As...den_konkurssalg

 

Utklipp fra annonsen:

Askeladden C6

med Mercruiser 150 hk. diesel, 2009 modell. Inkl. TopLine pakke+ Spyletoalett + Sterioanlegg + Kartplotter/Ekkolodd NorthStar 660

 

Kun kr. 475.000,-

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post

Støtter deg i valget, jhaffner. C6 er en meget fin båt, som jeg tror Dtien passer utmerket i. Og er helt enig at estetisk så er daycruisere penere (til og med langt penere) med innenbords enn utenbords. Og du kommer til å smile hver gang (en sjelden gang) du skal inn og fylle tanken..

 

Støyet (alt er relativt) er moderat. Men en Optimaxmotor i Explorern er ikke stille den heller, hadde merket betydelig forskjell mellom Dtien og firetakt utenbords - iallefall når du skal "tøffe" nedover kysten. I cruisingfart er nok ikke støyforskjellen på de ulike alternativene noe å legge særlig vekt på (les: ubetydelig)

Link to post
hvor mye mer veier en 150 hester enn en 120 hester? Vekten langt bak i en liten båt påvirker ganske mye

 

Vil anbefale deg å sette på trim flaps på nye båten.

 

Trimflaps er "alpha - omega".

 

Er det 120 hester, Bitteliten? Ser at man opererer med 116 hk og 120 hk på den motoren. Hva er rett? Er det en modellforskjell? På båten jeg har kjøpt sitter det en 08 Dti. Der står det 120 bhp på blokka. Når ble i så fall denne endringen gjort?

Link to post
Ser at man opererer med 116 hk og 120 hk på den motoren. Hva er rett? Er det en modellforskjell?

Lurer på det samme. Ser at nyere utgaver oppgis til 120 HK, mens f.eks. den jeg har, en 2002-modell oppgis til 116 HK. Men har lest et sted (husker ikke hvor) at 116 HK er målt på propell, 120 HK er målt på aksling(?).

 

Selv om de 4 HK neppe merkes særlig hadde det vært fint med en oppklaring fra noen som vet, er det bare en ulik definering, eller er siste årsmodeller faktisk "specet" litt opp fra de tidligste?

Link to post

Påstand: maritim diesel vil snart koste det samme som bensin

Fakta: en bensinmotor er lettere enn tilsvarende diesel

Fakta: diesel har bedre virkningsgrad enn bensin

Fakta: det er fler diesel- enn bensinpumer til maritime formål

Påstand: dette vil etterhver endre seg

Fakta: en besin utenbordsmotor er enklere å servicere enn en innenbords (bensin el diesel)

Fakta: en "påhenger" etterlater en del plass innenbords, som kan brukes til andre ting

Påstand: bensinere har et mer behagelig "støybilde" enn diesler

 

Hvilket leder frem til at denne karen er svak for innebords V maskin, fortrinnsvis 8'er,

med HØYT dreiemoment på lavt turtall, ergo moderat forbruk, og potensialet for høy toppfart,

men at min favoritt båt av denne "type" helt klart er en sånn :yesnod:

Link to post

Fakta: en av de viktigste årsaker til at mindre innenbords diesler er så populære er at det stjeles ganske så mange store påhengere

 

Din påstand om at diesel snart blir like dyr som bensin - det forslaget har til og med SV/AP/SP regjeringen gått bort fra

 

FAKTA: båter for påhengsmotor har betydelig dårligere badeplatform enn innenbordsmotor båter

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Hei !

Jeg har akkurat kjøpt meg en ny Askeladden C6 med 1.7 liter diesel på 116 hk. Er det noen her inne på forumet som har erfaring med denne båten?

 

Lurer litt på dieselforbruket pr. nautisk mil. Er det noen som har montert spyletoalett med septiktank i en C6?

Lurer og på hvor dere eventuelt har montert flaggstang, min blir montert foran pullerten på babord side.

 

Har og bestillt med en Northstar Explorer 650 med SmartCraft interface kabel, er det noen som har erfaring med dette utstyret?

 

For meg var det overhodet ikke aktuelt å vurdere bensin. Hadde ikke noe interesse av å irritere meg over høye bensinpriser og høyt forbruk gjennom hele sesongen.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...