Jump to content

Hva er forbruket på en Volvo 3,0L Alpha 3,0 GS

Ribtjenester

Recommended Posts

En bensinmotor gir grovt sett 2-3 hk/liter/time. Så må man vite hva som tas ut av motoren på marsj fart :smiley:. 6 liter i timen vil si 18 hester. Det høres veldig lite ut. Om jeg husker rett gir denne motoren ca 130 hester. Om vi tar det som utgangspunkt vil du påmaks kunne regne med et forbruk på ca 40-45 liter i timen. La oss si at du bruker 90-100 hester for å holde marsjfart (motoren jobber som regel ganske hard for å holde en båt i plan - jeg forutsetter da at motoren har en ganske linjær kraftutvikling ). Da kan du nok regne med ca 30 liter i timen.

Dette er veldig grovt - men det kan nok gi en indikasjon

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Jeg har samme motor, men i Mercruiser (Dette er en GM motor som brukes av både Volvo og Mercruiser). 3,0 liter, 135 Hk i en 20 fot Draco. Denne bruker ca 25 liter i mars fart. Da holder jeg ca 22 knop, 3200 omr på motoren. Vekt på båt inkl. motor ca 1500 kg.

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

Ny Flem.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...