Ribtjenester Startet 24.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 24.Mars.2009 (redigert) Ha er forbruket på en 18 fot båt men denne motoren? Kan 6 liter i timen stemme? på Marsj fart. Redigert 24.Mars.2009 av Bavaria.Morten (see edit history) Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Bitteliten Svart 24.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2009 (redigert) En bensinmotor gir grovt sett 2-3 hk/liter/time. Så må man vite hva som tas ut av motoren på marsj fart . 6 liter i timen vil si 18 hester. Det høres veldig lite ut. Om jeg husker rett gir denne motoren ca 130 hester. Om vi tar det som utgangspunkt vil du påmaks kunne regne med et forbruk på ca 40-45 liter i timen. La oss si at du bruker 90-100 hester for å holde marsjfart (motoren jobber som regel ganske hard for å holde en båt i plan - jeg forutsetter da at motoren har en ganske linjær kraftutvikling ). Da kan du nok regne med ca 30 liter i timen. Dette er veldig grovt - men det kan nok gi en indikasjon Redigert 24.Mars.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 24.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2009 Leverandøren sier 6 liter i timen syntes dette hørtes lite ut. Er litt mer på nivået du prater om jeg også Bitteliten. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Hebbe Svart 24.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2009 Leverandøren sier 6 liter i timen syntes dette hørtes lite ut.Er litt mer på nivået du prater om jeg også Bitteliten. Riktig det leverandøren sier også.... men da i 5 knops fart. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Ribtjenester Svart 24.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2009 Han sier det er i mars fart. Kansje han trur marsj fart er gang fart Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Ribtjenester Svart 25.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2009 noen som har noen flere tips, Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
HomerSimpson Svart 26.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2009 Jeg har samme motor, men i Mercruiser (Dette er en GM motor som brukes av både Volvo og Mercruiser). 3,0 liter, 135 Hk i en 20 fot Draco. Denne bruker ca 25 liter i mars fart. Da holder jeg ca 22 knop, 3200 omr på motoren. Vekt på båt inkl. motor ca 1500 kg. Sitér dette innlegget Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro??? Link to post
Brynjar Svart 26.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2009 Det stemmer ganske godt med forbruket i min båt og. Samme 3.0 som Volvoen, drar ca 20-25 l/t på marsjfart rundt 20knop. Min båt er veier vel omtrent det samme som Oboj sin Draco med full bensintank.. 6l/t må jeg nok ned under planfart for å få.. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.