Jump to content

Muligheten for vanlig storseil på Rullemast?

SuperGnisten

Recommended Posts

En tanke som slo meg: Det er sikkert noen med tilsvarende båt som ønsker seg rullemast. Hva med å sette en annonse på Finn der du skriver at du bytter rigg mot rigg, inkludert storseil, forutsatt at motparten betaler for profesjonell omrigging?

Jeg gjorde en gang et lignende stunt med et eksosanlegg til motorsykkel (litt annen prisklasse enn en rigg, selvsagt...). Jeg hadde et bråkete, men svindyrt titan-anlegg. Jeg trengte i stedet et originalanlegg, for å få lov til å kjøre på bane (støyrestriksjoner). Satte inn en annonse på internett, og fikk 3 henvendelser første timen. Han jeg endte opp med å bytte med, løp rett ut i garasjen, skrudde av originalanlegget og kjørte 20 mil for å bytte...

tidligere tråder her inne har fremhevet fordelene en har med et lavere tyngdepunkt med klassisk seil kontra rullestor. Jeg er selv interessert i å bytte rigg med noen som kunne tenke seg å få rullestor. Tross alt er også min båt av en type som gjerne velges av de med mer fokus på hytteegenskaper enn seilegenskaper. Jeg har derfor meldt min interesse til Bluepeter i tilfelle de kommer over noen som heller vil ha rullestor, og jeg har ved et par anledninger sendt e-post til de som legger ut sin båt for salg på Finn, i tilfelle gammel eller ny eier kan ha interesse av dette. Så får framtia vise om dette kan gi noen muligheter.

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Hvis det er Seldenmast du har, så har jeg sett på en Bavaria 37 at det var en renne i masten til vanlig storseil. Det står også i beskrivelsen på Selden sine sider. Se på pdf instruksjon for rullemaster. Der står det også hvilke sleider du må ha. http://www.seldenmast.com/frameset.cfm?id=...ndnum=180705860. Du må bla litt nedover for å finne det.

Ps. den båten som jeg så det på var omtrent på alder med din, så det ville være rart om ikke din også har det.

Istedenfor riggbytte som koster mye, vil jeg heller sett på ny garderobe. De fleste seilmakere har idag en serie med seil som er lette, og en trenger ikke gjennomgående spiler. Spiler i topp og nedover noen meter, positivt akerlik med med + mange % større seil(forskjellig). Dette vil gi en lettelse på de dc dukene som ofte er brukt idag.

Dette vil redusere vekten en god del og gi mer fart.

Ellers skifte fall og winscher for å minimalisere "busen" som en ofte får på rullestor.

Mer fart.

Og optimalisere en cruiser for å oppnå performance-egenskaper er vanskelig. Da må en skifte dekksutstyr så det holder. Så ofte bør en gå en runde med seg selv om en

egentlig har riktig båt. :wink:

Vi sees!

eg tror nok eg har denne skinnen, har sett på denn, men blir det noe bra, i og med at denne ikke er sentrert i masten.. ??

Riggbytte er noe eg har tenkt på, en kompis av meg har nettop fått kondemnert båten sin, hen helt lik, men med vanlig seil. skal kontakte gjensidige om denne, regner med at de ikke

er veldig intereserte i å sitte på dette utstyret..

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Tviler på om det spiller noen rolle at seilet ikke er helt sentrert på masten.

På båter med tradisjonell mast - dvs ikke vingemast - får man uansett ikke laminær vindflyt over storseilet de første 30-40 cm bak masten. Der er det turbulens uansett. Hvorvidt denne turbulensen er bittelitt skjevfordelt mellom styrbord og babord halser kan jeg ikke tenke meg spiller noen rolle.

For mer om dette, les 'High Perfoemance Sailing' av Frank Bethwaite. Beste seileboka jeg har (om enn noe tunglest om man prøver å ta inn hele boka i ett stykke)

S/Y Surprise

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...