Jump to content

Hvilken dørk på gummibåt

Larvik

Recommended Posts

Hei,

Jeg ble informert om denne siden, og lurer på om dere har noen erfaringer med gummibåt.

Skal kjøpe meg slepejolle, og lurer på hvilken dørk man velger.

Jeg ser at de aller fleste produsentene tilbyr oppblåsbare dørker eller bør man gå for tradisjonell plate(finer)dørk?

Prisen er ikke det viktigste, vil ha noe jeg blir fornøyd med

Takk

hei og velkommen til forumet :flag:

De fleste gummibåter idag har både oppblåsbar kjøl og finer dørk. De litt dyrere modellene har samme kombinasjon bare at finer dørk er byttet ut med alu. Begge typer er stive og fine

Så har du Rib modellene med støpt bunn.

Jeg har hatt Aquaquick jolle med oppblåsbar "kjøl" og finer dørk i 7 år.. ingen problemer med dette. Det som skjer med gummijollene er at sola tar de og de blir da råtne i gummien.. men en gummi til en 5000.- som varer i nesten 10 år synes jeg er billig :flag:

Tomt for Diesel nå igjen!!

mitt valg er helt klart oppblåsbar. Mer enn hardt nok - og gnisser ikke hull i bunnen som jeg noen ganger har opplevet på tidligere gummibåter med tre-dørk. Erfaringen kan dog skyldes kjiip gummibåt, selvom det var kjente merker. Også blir gummibåten så lett med oppblåsbar dørk.

Oppsummert: oppblåsbar dørk - eller gå rett på RIB (som jeg sikler på selv, men ikke har erfaring med)

Er på min tredje gummibåt nå. Et honda produkt som jeg stort sett er fornøyd med. med en 9,8 hk firetakter planer den greit med meg og ungene oppi, ca 150 kg. Har hatt finerdørk, har nå aludørk. Aludørk er bedre. Jolla brukes mye og fungerer egentlig fint, men : Jeg tror en tilsvarende RIB villle gått fortere. Uansett hvor mye jeg pumper opp båten, føler jeg at den er litt slarkete i 10 knop+. Jeg tror også at en RIB ville tatt sjøene noe bedre. Om jeg hadde hatt praktisk mulighet til det, ville jeg valgt meg en RIB, men jeg kan ikke la jolla ligge på vannet når båten ikke brukes, så den må opp.. Jeg tenker som følger:

Om jolla må opp og pakkes bort når "moderskipet" ligger inne, Velg en liten jolle uten noen form for dørkplater.

Om jolla heises opp men ikke pakkes vekk, velg gummibåt med dørkplater eller RIB.

Om Jolla ligger på vannet hele tiden, velg RIB.

REDIGERT: Jeg opplevde det en veldig forbedring når vi gikk opp til 310 i størrelse, tidligere var 290 og rundt 300. Det har nok også mye å si hvordan båten er laget. 20172A.jpg Den vi har nå er nesten helt firkantet, med forholdsmessig stor diameter på pontongene. Dette er en båt vi reiser på "oppdagelsestur" eller "istur" i alle fire. Det har vi ikke gjort tidligere.

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Det er vel ikke noen tvil om at en RIB er den mest stødige gummibåten. så har man ikke noe behov for å pakke sammen og stuve bort gummibåten innimellom ville jeg for min del valgt RIB. Jeg er imidlertid blant de som har behov for å pakke vekk gummibåten(e) og har den klare oppfatning at da er oppblåsbar kjøl og oppblåsbar dørk med høyt trykk å foretrekke. Spiledørk synes hele familien er elendige greier (har dessverre fremdeles en slik) og derfor er det i vår familie nesten alltid gummibåten med oppblåsbar dørk og kjøl som blir benyttet. Finerdørk eller aludørk er nok under bruk minst like bra som oppblåsbar dørk og kjøl, men jeg foretrekker klart sistnevnte når den skal pakkes sammen og stuves bort.

Hei, generellt så bør du kjøpe så stor gummi båt som mulig.

Egenskapene forbedres proposjonalt med lengden.

For familie på 4 er 310 minimum størrelse dersom alle skal være med og jolla skal plane.

Ha selv hatt 310 fra Quick Silver med aero dørk i 10 år. Riktig nok to stykk. Dette har fungert supert.

Lett å løfte ombord, behagelig å sitte rett på dørken.

Dersom vekt ikke spiller noen rolle vill jeg anbefale rib. Kjøpte i fjord en Zodiac 310 og denne er super.

Større stabilitet, bedre i sjø mm.

Har forresten en Quick silver 310 med aero dørk til salgs billig :wink:

Lykke til

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Hmm... moderskipet mitt er 285 bredt. Tenker at jeg maks kan ha samme lengde på gummibåten som moderskipets bredde. Allerhelst litt kortere fordi moderskipet smaler litt inn mot hekken (altså; ikke misforstå, det er ikke konemor jeg snakker om men moderskipet...).

Øhøm... til saken: "alle" har jo gummibåten på tvers. Ser det uanstendig teit ut å ha gummibåten på høykant (har aldri sett det)??? Det vil nok sperre noe utsikt akterover og det er i alle fall ikke bra, men kan det finnes en slik løsning?? I så fall kunne jeg ha lengre gummibåt i hekken.

Vennlig hilsen Capt'n.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...