Jump to content

Batterier fra Biltema


Dieselboy

Recommended Posts

Hvor langt ned synker spenningen (målt på batteriet), og når skjer dette, - altså etter hvor mange amperetimers forbruk på hvor stort batteri?

Lars H.

 

For blybatterier:

 

Utlading i % VS. spenning for vanlig bly/syre batteri:

 

1% = 12.91 Volt

10% = 12.8

20% = 12.66

30% = 12.52

40% = 12.38

50% = 12.22

60% = 12.06

70% = 11.90

80% = 11.70

90% = 11.42

100% = 10.50

 

Hvis du skal sjekke om batteriet er iorden så måles spenning etter at batteriet har 'hvilt' 4-6 timer etter lading.

Det er normalt at et brukt batteri ikke når helt opp til 99% (12,91Volt).

 

Batterier bør ikke lades ut mer enn 50% dette reduserer livslengden vesentlig. Batteribanker bør dimensjoneres deretter. Evt. bruke batterier som er spesielt laget for dyp utlading. Concorde lager for eksempel batterier som tåler dette.

Link to post

Hvor er denne skalaen hentet fra?

Jeg mener denne er ganske så feil.

 

Normalt er et vanlig batteri med flytende syre fulladet ved 12,75 volt og helt tomt ved 11,8 volt.

 

10,5 volt er nedre grense for spenning under belastning og helt urealistisk å forholde seg til med mindre man vet hva belastningen er. Alle batterier har en grense for "final voltage" pr. celle som har sammenheng med belastningen.

Link to post
Hvor er denne skalaen hentet fra?

Jeg mener denne er ganske så feil.

 

Normalt er et vanlig batteri med flytende syre fulladet ved 12,75 volt og helt tomt ved 11,8 volt.

 

10,5 volt er nedre grense for spenning under belastning og helt urealistisk å forholde seg til med mindre man vet hva belastningen er. Alle batterier har en grense for "final voltage" pr. celle som har sammenheng med belastningen.

 

Husker ikke hvor skalaen kommer fra. Det var en eller annen leverandør.

 

Tallene her bekrefter samme tabell Trinamic batteries

 

På skolen lærte vi at EN bly/syre celle er 2,15V, som gir 12,9V når man har 6 celler. En kjapp kikk på nett, så sier 2 forhandlere (Concorde, Exide) at fulladet batteri er 12,8-12,9V 4t etter frakobling av lader. Så jeg tror du opererer med en noe lav toppspenning.

 

Vedr. nedre spenning så er 100% definert som at videre utladning gir permanent skade på batteriet. Og igjen. man skal ikke bruke batteriet ned til mer enn 50% gjentatte ganger uten at det forkorter levetiden drastisk.

 

Jeg fant også denne tabellen hos Concorde som viser at utladningskurvene er forskjellige etter hvor hardt batteriet belastes:

 

Utladet i % 1 times utlading 20 timers utlading 100 timers utlading

10 12,51V 12,80V 13,16V

20 12,42V 12,66V 12,91V

30 12,32V 12,52V 12,75V

40 12,20V 12,38V 12,60V

50 12,06V 12,22V 12,43V

60 11,90V 12,06V 12,25V

70 11,75V 11,90V 12,03V

80 11,58V 11,70V 11,81V

90 11,31V 11,42V 11,52V

100 10,50V 10,50V 10,50V

Concorde påpeker at det er variasjoner fra denne tabellen selv for batterier fra samme serie, så dette blir ikke eksakt uansett hvordan man gjør det.

 

 

*Edit*

 

Det beste er kanskje å måle syrevekten i batteriet. Måleren koster 20-30kr på biltema.

Redigert av Galilee (see edit history)
Link to post
En må jo regne med litt forskjell på samme vare hos forskjellige forhandlere.....

 

Til sammenligning - Tine Lettmelk har forskjellig pris på REMA og OBS !

 

Var da bare ment til info at dette batteriet kunne fåes billigere hos maritim (dersom det er snakk om samme serie) Men nå har du jo fått prutet dette fra 1510,- til 1375,- så da er det jo ikke vits å betale 1249,- for (samme?) varen hos maritim :wink::easter:

Link to post

Kjøpte meg Biltema sitt sølv-kalsium 66 ah batteri til min Yamaha 130 hk når jeg startet sesongen 14. mars her i Tromsø.

Sølv-kalsium skal visstnok være bedre, ha større hellningsvinkel, tåle vibrasjoner bedre, og bedre på kaldstart enn vanlige vedlikeholdsfrie batterier.

Foreløpig så er jeg veldig fornøyd og motoren starter som et skudd selv om det er noen minus grader ute.

Link to post
Da fikk jeg vite fra importør at FULMEN ikke produserer fritidsbatterier. Så da er dem ute av "kampen".

 

Hei,

 

Dette har jo vært diskutert opp og ned her i mente, men forbruksmønster er også viktig. Om man bare lader vha båtens dynamo, og ikke kjører så mye,kan det være en ide og bruke startbatterier til forbruk også. Disse tåler ikke bare større strøm ved belastning, men de suger også til seg mer lading en forbruksbatterier.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...