steoye Startet 24.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 24.Mars.2009 Da mine kunnskaper om strøm og batteri er relativt dårlige håper jeg noen kan hjelpe. Var nede i båten i dag og sjekket blant annet spenningen på batteripakken. Ett av to forbruksbatterier samt startbatteriet holdt 12,6 V, mens det siste var nede i 11,6. Sistnevnte ble i tillegg ladet fullt opp for ca. 2 mnd. siden, mens de to andre har stått urørt siden i høst. Spørsmålet er derfor om batteriet er gåent eller om noe kan gjøres? Batteriene er av typen 115Ah Sønnak. Usikker på alder da jeg kun har hatt båten i ett år, men de ser forholdsvis nye ut... Sitér dette innlegget Link to post
steoye Svart 24.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2009 Glemte å spørre om det nå vil være dumt å koble de to "friske" batteriene sammen med det "dårlige" for å få litt større forbruksbank? Og ja, skal da kjøpe nytt startbatteri Sitér dette innlegget Link to post
erlinghm Svart 24.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2009 Jeg hiver meg på den tråden her - da jeg er i samme kategori- Finnes det ikke en tråd med "Strørm ombord i båt for dummies". Jeg lader jo vær gang jeg er i havn, men dog. Hvordan beregner man forbruket osv. Hva skal man tenke på ved lading? Ja, det er mange spørsmål. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 24.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2009 Ikke koble sammen friske batterier med ødelagt batteri det er døden. Gjør et søk på sønnak eller slappe batterier her på forumet så finner du mye om batteriene dine Sitér dette innlegget Link to post
LykkelitenIV Svart 24.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2009 Her er litt info. http://www.sonnak.no/pdf/Batteriets%20oppb...aate%202005.pdf Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
Smaapala Svart 24.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2009 Hei Spenningen som du avleser forteller mest sannsynlig at en celle er gåen. Dette bør du kunne avlese på en syre måler. DVs en celle har mye lavere syrevekt. Mine antagelser bygger på at batteriene er frakoblet alle kabler i båten og heller ikke er koblet sammen. Er batteriene koblet til kabler kan også målingen tyde på at ett batteri er tomt for strøm. Dvs kan ha blitt utladet via noe i båten. Har laderen vært koblet til uten å stå i stikkontakten? Hilsen Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
steoye Svart 24.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2009 Mine antagelser bygger på at batteriene er frakoblet alle kabler i båten og heller ikke er koblet sammen. Er batteriene koblet til kabler kan også målingen tyde på at ett batteri er tomt for strøm. Dvs kan ha blitt utladet via noe i båten.Har laderen vært koblet til uten å stå i stikkontakten? Hilsen Smaapala Batteriene har vært frakoplet alle kabler i vinter ja. Og laderen stod i stikkontakten, men allikevel et godt forslag til en litt distre båteier Får kjøpe meg en måler og se om jeg klarer å måle noe fornuftig. Ellers er turen til LA-SA, hvor batteriene er kjøpt, kort Takker for svar! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.