Jump to content

Kaputt batteri?

steoye

Recommended Posts

Da mine kunnskaper om strøm og batteri er relativt dårlige håper jeg noen kan hjelpe. Var nede i båten i dag og sjekket blant annet spenningen på batteripakken. Ett av to forbruksbatterier samt startbatteriet holdt 12,6 V, mens det siste var nede i 11,6. Sistnevnte ble i tillegg ladet fullt opp for ca. 2 mnd. siden, mens de to andre har stått urørt siden i høst. Spørsmålet er derfor om batteriet er gåent eller om noe kan gjøres? Batteriene er av typen 115Ah Sønnak. Usikker på alder da jeg kun har hatt båten i ett år, men de ser forholdsvis nye ut...

Hei

Spenningen som du avleser forteller mest sannsynlig at en celle er gåen. Dette bør du kunne avlese på en syre måler. DVs en celle har mye lavere syrevekt.

Mine antagelser bygger på at batteriene er frakoblet alle kabler i båten og heller ikke er koblet sammen. Er batteriene koblet til kabler kan også målingen tyde på at ett batteri er tomt for strøm. Dvs kan ha blitt utladet via noe i båten.

Har laderen vært koblet til uten å stå i stikkontakten?

Hilsen Smaapala

Mine antagelser bygger på at batteriene er frakoblet alle kabler i båten og heller ikke er koblet sammen. Er batteriene koblet til kabler kan også målingen tyde på at ett batteri er tomt for strøm. Dvs kan ha blitt utladet via noe i båten.

Har laderen vært koblet til uten å stå i stikkontakten?

Hilsen Smaapala

Batteriene har vært frakoplet alle kabler i vinter ja. Og laderen stod i stikkontakten, men allikevel et godt forslag til en litt distre båteier :cool:

Får kjøpe meg en måler og se om jeg klarer å måle noe fornuftig. Ellers er turen til LA-SA, hvor batteriene er kjøpt, kort :smash:

Takker for svar!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...