Jump to content

Fersk småbåteier - utstyr og praktiske tips

andoyv

Recommended Posts

Hei !

Har akkurat blitt den lykkelige (?) eier av en Linder 400 sportsmann (14 fot alubåt). Bor ved Oslofjorden og har ikke båtplass (eller forhåpninger om å finne en med det første). Skal derfor bruke båten som hengerbåt og benytte meg av de rampene som finnes...

Har ikke eid båt før og mottar gjerne tips om gode nettsteder med artikler om praktisk båtliv, knuter som bør læres etc. Spesielt hadde det vært fint med tips/sjekklister/erfaringer fra andre som baserer båtlivet på bruk av henger...(tips til filmsnutter som viser "riktig" prosedyre ved sjøsetting hadde f.eks vært veldig fint)

Har gått til anskaffelse av litt basisutstyr som paraplydregg (3,2 kg - båten veier 180 m/motor), ankerline (40m), øsekar og årer + noe tauverk til fortøyning. I tillegg bør jeg vel skaffe noen kart for nærområdet og en redningsvest/flytevest. Er det noe jeg må ha som ikke er anskaffet ? Er spesielt på utkikk etter noe billig for å dekke til båten med (ala slike trekk man drar over bilen - finnes det for båt? og hvor får man evt. kjøpt det? ) Skal drive båtliv på "økonomiklassen" i starten ivertfall...derfor fint om evt. tips som passer i den kategorien...

Om noen vet av/har erfaring med båthavner som tilbyr "landplass" for båten med tilgang på rampe til en fornuftig pris mottar jeg gjerne også tips om det (bor i Follo)

Redigert av andoyv (see edit history)

Hei, og velkommen som båteier. Første bud: ikke èn redningsvest, men nok til alle du har tenkt å ha med (eller båten er registrert for). Ellers er det lurt å sette på brekket på bilen når du setter ut båten, har sett eksempler på de som har glemt det..... En enkel rundstrålelanterne kan være nyttig, det finnes varianter som går på lommelyktbatterier o.l.

Et sånt trekk du snakker om finnes, men de er relativt dyre. Svigerinnen min laget et selv til sin 14 foter, og det holder bra selv etter 5 år.

Hei

Returner den dreggen før du byrjar å bruka den. Dei er ubrukelege. Kva anker som helst er betre, med unntak av skålanker.

Kjøp òg årar, kompass, ein handhaldt GPS og ein handhalt VHF.

God tur.

Ask

Enig, har en sånn liten dregg til weslingen, men får den noen gang feste???? NEI, aldri. du e nødt til å fysisk grave den ned for å få den til å holde. Har kjøpt en liten sånn:

archive_product_images_25_large_251004_l.jpg og har håp om at den skal virke bedre.......ikke vet jeg har ikke prøvd den før. Ville tro at en må ha rimelig god vinkel for å få den til å ta..men tror at når denne først får tak, ja da får den skikkelig tak... :yesnod:

Er forøvrig en real fersking sjøl.

Litt avhengig av hvilken bil du har og hvordan rampen er vil jeg anbefale at du stopper motoren og lar bilen stå i første gear i tillegg til å bruke parkbremsen. Gjør et søk på youtube på "boatramp idiot" og du vil fort se at mange har sjøsatt bileni samme slengen som båten :lol:

Jeg bruker en 2.5 tonn Chevy til båtopptak -utsett og stoler såpass lite på parkbremsen at jeg bruker en svær hjulkile -type lastebil- bak det ene hjulet.. just in case.

Har du selvinnsikt nok til å innse at du vet lite om båtlivet og er lur nok til å søke tips og råd er det kanskje en ide å ta båtførerprøven også. Ikke minst for å forstå hva alle andre driver med rundt deg, Oslofjorden er jo et godt trafikkert område..

Velkommen til baatplassen skal du være, har du ting du lurer på er det bare å spørre - du får nesten alltid gode svar :smiley:

Redigert av Brynjar (see edit history)

.

.

bmhe

takk for mange og gode tips ! Skal sjekke ut trekkene på Clasohlson, og vurdere ny dregg...syntes bare at parplydreggen så praktisk ut da den tar liten plass når den ikke brukes, og at jeg ikke planlegger å bruke den til mer en kaffepauser og oppankring ved fiske (noe overnatting er jo uaktuelt i denne båten/jolla)...

Når det gjelder sjsøsettinga er jeg usikker på hvor langt hengeren må/skal ut i vannet. Har hørt at det ikke skal stå vann på felgene, men lurer på om ikke "droppet" blir veldig høyt da, og om det blir nok vann under båten. Kommer sikkert an på rampa som skal brukes, men høres litt vanskelg ut synes jeg.

Hvor lang tid bruker man på å få båten på vannet og opp igjen når man er "rutinert" ?

Paraplydreggen fungerer helt greit til ditt bruk! Og den er som du sier også lett å stue vekk, ikke uvesentlig i en liten båt! I tillegg til kart vil jeg anbefale deg å kjøpe et lite håndholdt kompass, det er alltid greit å ha med ombord!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Et lite tips til deg når det gjelder båtplass om du er ute etter det i Oslo. Det kan lønne seg å ta en ringerunde rundt til de forskjellige båthavnene. Et par kompiser av meg har ordnet båtplass på den måten og fikk faktisk plass.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Har gått til anskaffelse av litt basisutstyr som paraplydregg (3,2 kg - båten veier 180 m/motor), ankerline (40m), øsekar og årer + noe tauverk til fortøyning. I tillegg bør jeg vel skaffe noen kart for nærområdet og en redningsvest/flytevest.

Jeg synes du har begynt bra, jeg :-) Kanskje en ide med plastlaminerte kart siden båten din er relativt åpen? Og dreggen din er helt fin til ditt bruk. kanskje et stormkjøkken hadde vært noe? Hvis du kjøper "Trondhjems Erter kjøtt og Flesk" og varmer det har du en kongemiddag utpå der..

Skal drive båtliv på "økonomiklassen" i starten ivertfall

Dvs litt som de fleste av oss :-) jeg håper og tror du kommer til å like dette.

kos deg, vi sees på sjøen kanskje en gang!

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

takk igjen..skal ta en ringerunde og forhøre meg litt ! Føler fortsatt behov for litt mer tips om selve sjøsettinga av båten (se spm over). Lurer også litt på hvor trygt det er å kjøre etter båtkartene mht. undervannsskjær. kommer alt "farlig" fram av båtkartene? Hører og leser i div forum om folks som grunnstøter på skjær/grunner som ikke er merket i kart...

Litt avhengig av hvilken bil du har og hvordan rampen er vil jeg anbefale at du stopper motoren og lar bilen stå i første gear i tillegg til å bruke parkbremsen. Gjør et søk på youtube på "boatramp idiot" og du vil fort se at mange har sjøsatt bileni samme slengen som båten :lol:

Jeg bruker en 2.5 tonn Chevy til båtopptak -utsett og stoler såpass lite på parkbremsen at jeg bruker en svær hjulkile -type lastebil- bak det ene hjulet.. just in case.

Off topic men, har du L480E kasse i bilen din så har den en veldig kraftig låsebolt til park, og den holder :) Står bilen i tillegg med håndbrekket på ruller den aldri :)

Bilen min veier over 3000kg, i lavserie, park og håndbrekk.....Den står den :fishing:

Føkk deg...

Føler fortsatt behov for litt mer tips om selve sjøsettinga av båten (se spm over).

1ste gangen, ha med deg en kompis. ta ting veeeldig rolig. Om aksler og tromler kommer under vann, gjør ikke noe sålenge de ikke er glovarme og spyles MEGET grundig med ferskvann etterpå. Det elektriske er lite glad i vann, prøv å holde det over :-) Synd du ikke bor i Tønsberg, ellers kunne jeg blitt med :-)

Lurer også litt på hvor trygt det er å kjøre etter båtkartene mht. undervannsskjær. kommer alt "farlig" fram av båtkartene? Hører og leser i div forum om folks som grunnstøter på skjær/grunner som ikke er merket i kart...

Du kommer til å gå på grunn en gang. Sånn er det bare :-) Hvis kartet sier at det er 45 meter dypt, er det bare å peise på. hvis du ser at rundt i omerådet du er, er vannndybden f.eks 7,5 meter, 5 meter osv, må du ta det rolig. da kan det være udokumenterte skjær. Det er ikke udokumenterte skjær der hvor dybden er dyp (det var veldig bastant sagt, men jeg vet ikke m noe slikt :-).

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Når det gjelder sjsøsettinga er jeg usikker på hvor langt hengeren må/skal ut i vannet. Har hørt at det ikke skal stå vann på felgene, men lurer på om ikke "droppet" blir veldig høyt da, og om det blir nok vann under båten. Kommer sikkert an på rampa som skal brukes, men høres litt vanskelg ut synes jeg.
Om aksler og tromler kommer under vann, gjør ikke noe sålenge de ikke er glovarme og spyles MEGET grundig med ferskvann etterpå. Det elektriske er lite glad i vann, prøv å holde det over :-)

Nå kan det sikkert være noe forskjell på hvor godt ulike båthengere tåler å få dyppet hjulnav/lager, bremser etc ved sjøsetting/trekking av båt. Men det beste er vel å unngå det. Jeg har 3 båthengere (alle av ulike fabrikat) og har spurt 2 av forhandlerne/fabrikantene mht "dypping" av hjulene ved sjøsetting/trekking. Begge frarådet sterkt å kjøre så langt ut i vannet at bremsetromler og hjullager havnet i saltvann (vanskelig å få spylt ut alt i ettertid).

Lykke til med båt og båtlivet... Du kommer til og bli bitt av bassillen...

Kjempbra atdu spørr og undersøker..... tenk om alle hadde gjort det... da hadde båtlivet vært enda bedre for alle.. Men mindre for avsier å skrive om he he...

Ang anker som noen "kikket" litt på her.. så er en liten paraplydregg plenty til en liten åpen båt... men helt klart langt i fra det beste om båten skal ligge ankret en stund.. Det eneste du skal passe på medde paraplydreggene er at de holder dårlig om du snur båten en annen vei enn der du opprinnelig kastet ut dreggen.. altså ligge på svai eller snu på båten er ikke anbefalt da disse dreggene ikke holder mye annet i den rettning du først har kastet den

test av dregger... les litt mer omanrking og test av dregger her :-)

lykke til.. satser på supersommer i år også..

Mvh Kjetil

Bavaria 270 sport :-)

Ang anker som noen "kikket" litt på her.. så er en liten paraplydregg plenty til en liten åpen båt... men helt klart langt i fra det beste om båten skal ligge ankret en stund.. Det eneste du skal passe på medde paraplydreggene er at de holder dårlig om du snur båten en annen vei enn der du opprinnelig kastet ut dreggen.. altså ligge på svai eller snu på båten er ikke anbefalt da disse dreggene ikke holder mye annet i den rettning du først har kastet den

Enig i mye av det ksandal skriver. Men vær også obs på at spesielt på ren sandbund eller leire holder en paraplydregg så og si ingen ting i forhold til Bruce/Brucekopier etc selv på en liten åpen båt. Jeg for min del trodde på forhånd ikke på det som ble sagt og skrevet med hensyn på hvor utrolig lite feste paraplydreggen har på slike bunnforhold. Joda, jeg regnet med at de hadde dårligere feste, men ikke SÅÅÅ mye dårligere feste. Men det har jeg altså flere ganger de siste 10 år selv sett/erfart. Jeg har likevel fortsatt 3 paraplydregger for de fester jo bra på andre bunnforhold enn sandbunn og leire, men nå har jeg også 3 Brucekopier :yesnod:

Skummelt dette med båt. Når jeg kjøpte den første seilbåten for 7 år siden hadde ikke min samboer noengang satt sine ben i en fritidsbåt. Nå tre båter senere er det hun som vil ha enda større båt...

Med hensyn til dregg/anker. Praplydreggen er antagelig god nok, den blir vesentlig bedre om du legger inn 2-3 meter med kjetting mellom dreggen akerlinen. Vekten av kjettingen vil sørge for at dreggen legger seg og får tak. Bruce kopien som er avbildet lenger oppe er et mye bedre anker, men det er lite trolig at du egentlig har bruk for den ekstra holdekraften..

Kart er veldig nyttig, i en åpen båt ville jeg satset på KystKart, en bok med plastsider der kartene er trykket på. Er det indre oslofjord du skal færdes i er vel dette ideelt? Om du er typen som liker å bla litt i bøker, kan jeg anbefale båteierboka. Kan du alt som står i denne er du meget kunnskapsrik! Båtførerprøve er også lurt. Du får teoretisk påfyll, samtidig som du treffer andre båtintresserte.

Lykke til !

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...