Jump to content

Fersk småbåteier - utstyr og praktiske tips

andoyv

Recommended Posts

Takker nok en gang for gode tips og innspill. Gleder meg til å få testet båten, selv om jeg fortsatt er litt spent på hvordan opplegget med "hengerbåt" kommer til å fungere...Ser jo at det er flere som driver med dette, så da regner jeg med at det ordner seg for meg også etter litt prøving og feiling...

Skal kjøpe kart og båteierboka...

Velkommen til båtplassen !

Ved sjøsetting av båten fra henger på rampe, gjør jeg følgende.

-Rygg så langt at man kan gå bak båten først.

-Ta av ramme med lys og skilt på hengeren. Pass på at kontakten ikke henger slik at du kjører over den når du rygger videre.

Koble gjerne fra kontakten mot bilen også.

-Løsne eventuelle stropper over båten. La stroppen til vinsjen sitte på.

-Fest et fortøyningstau i båten, slik at du får tak i den.

-Rygg bilen så bakover til vannet står opp på dekkene til hengeren. Ikke opp på felgene eller hjullager. Avhenger om man har bremser eller ei.

-Vinsj båten ut. Krok av vinsjen og du er klar til å dra (husk å parkere bilen og hengeren først....).

Selvfølgelig må man huske å stoppe motoren på bilen, sette den i 1.gir og dra til parkeringsbremsen (da har man både belte og bukseseler).

Med en såpass lett båt som du har, går det bra bare man husker det. Man kan lett være litt ivrig i starten.

Kjøpte en slik plastboks med lokk til tau, dregg og annet som kan være greit å ha med i båten. Lemper denne oppi båten såsnart den er på vannet. Der har en det man trenger. I tillegg kan det være greit med et par fendere og slike båtputer. Det kan bli litt hard å sitte på glassfiber eller tretofter hele dagen.

Lykke til !

Redigert av Båtnovisen (see edit history)

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Vi begynte med en 14 foter, nå sitter vi med en 29 foter.. så pass deg for 3-fot-syken :-)

Advarsel: Båtliv er MEGET vanedannende! :D

Noen går også en runde nedover igjen til der trådstarter er, -som er et utrolig behagelig båtliv på henger - uten risiko for angst og helsefare for hvert utsett i bratte ramper... En fornøyelse i vektklassen til trådstarter må den subjektive konklusjonen bli. -Allikevel, når bilen blir skiftet ut med en som har elektronisk parkeringsbrems - hvordan stole helt og fult på den? Stoppklossene for bakhjulene til biltema blir fast innretning :yesnod:

Med hensyn til dregg/anker. Praplydreggen er antagelig god nok, den blir vesentlig bedre om du legger inn 2-3 meter med kjetting mellom dreggen akerlinen. Vekten av kjettingen vil sørge for at dreggen legger seg og får tak.

Enig i at dreggen sikkert vil være bra nok i de fleste situasjonene. Men min erfaring er at selv med noen meter kjetting foran dreggen så får den så og si ikke feste i det hele tatt på sandbunn utenfor favorittbadestranda vår. Selv den lette 14 fots SunWin'en vår drev avgårde. Så kjøpte jeg en bitteliten Brucekopi på bare 2 kg på Biltema - satte på den samme kjettingen (som jeg hadde brukt på dreggen) mellom tau og anker og dermed satt ankeret dønn fast på sandbunnen - mer enn nok feste til den lette SunWin'en selv med så lite og lett anker (ser nesten ut som et "lekeanker"). Dreggen var dobbelt så tung og fikk ikke bra nok feste.

-Ta av ramme med lys og skilt på hengeren. Pass på at kontakten ikke henger slik at du kjører over den når du rygger videre.

...og pass på at den nå løse kontakten bak på hengeren ikke henger ned slik at den kan komme ned i vannet. (bare en liten detalj)

selv om jeg fortsatt er litt spent på hvordan opplegget med "hengerbåt" kommer til å fungere...Ser jo at det er flere som driver med dette, så da regner jeg med at det ordner seg for meg også etter litt prøving og feiling...

I UK og andre stadar der båtplassar er svært dyre så er det blitt vanleg med båt på hengar. Trailbare seglbåtar er òg populært. Konseptet er bra og me vurderer det når me ein gang ønskjer oss ein mindre båt. (Etter å ha segla i Stillehavet...)

Eg har gjort same testen med dregg på 5 kg mot brucekopi på to kg. Brucekopien er mange mange gangar betre.

Ask

Linder_400_Sportsman_m_Suz.jpg

Gratulere...søkte på nettet og det ser da ut til å være en fin båt !

For å si som Nike-reklamen: "Just do it !" Ingen grunn til å problematisere båtlivets gleder.

Oppskriften er enkel: dra i gang påhengern og styr....så er du i gang..god tur !

Når det er sagt kan jeg komme med noen salte kjerringråd når du likevel venter på at isen skal gå.

1. Skaff deg båtplass. Hengerløsning fungerer ikke i praksis fordi det blir for høy terskel for å komme seg utpå. En bekjent fikk 2-3 turer i 2008 med tilsvarnde hengerløsning. Når du får båtplass bør mest mulig ligge fast i båten slik at du impulsivt kan ta båtturer uten for mye styr.

I en båtfotrening/marina kan du ha flaks å få sesongplass på 2 meter bredde (eller hva du nå trenger (?)) selv om det er manko på bredere plasser.

2. Ikke kryss Oslofjorden. Åpne joller kan kantre så tenk deg om før du legger kursen mot Åsgårstrand /Horten selv om det ikke er langt. heller ikke undervurder den værharde Hurumkysten (fra Tofte og vestover.)

3. Frisk bris (ca 10 meter pr sekund) fikser båten greit, men regn med å bli klissvåt. Store dønninger fra sydvest er bare koselig...mer uforutsigbare er hekkbølgene fra baatplassen-venner på vei til Sverige. Ikke gi passsjarer båtskrekk....kunden har alltid rett...selv om du som kaptein vet at alt er under kontroll.

4. Hvis urent farvann så senk farten og send en matros til baugen, da blir eventuell skader uansett begrenset om man skulle dulte litt ned i bunnen.

5. Bærbar GPS med sjøkart (som også kan brukes på fjelleturen) er kjekt og ha.

6. Årer er viktigere enn medlemskap i Redningselskapet. Ved motorstopp er det med din båttype som regel bare å ta årene fatt, men det kan også være greit å kunne slenge ut dreggen og som medlem i Kystpatruljen (Redningsselskapet) kunne få gratis-hjelp

7. Men viktigste er altså å kaste loss og satse på "learning by doing".

Redigert av salt (see edit history)
Når det gjelder sjsøsettinga er jeg usikker på hvor langt hengeren må/skal ut i vannet.

Jeg setter ut båten i ferskvann og rygger til bakhjula på bilen er nesten i vannet og båten flyter pent av hengern :lol: .

Når du skal ut i saltvann bør du nok være litt mere forsiktig med hengern, det er helt utrolig hvor fort hjullager og bremser ruster istykker etter et dypp i havet. En grundig spyling med hageslangen etter sjøsetting er nok lurt.

.

.

bmhe

Er imponert over responsen og over gode og velmendende tips på dette forumet. Tydeligvis en fin måte å forberede sesongen på ! Er forøvrig enig i at det fortrinnsvis hadde vært best med fast båtplass, men dette er jo også en avveining av hva som faktisk er mulig å få til (tilgang på båtplasser) og litt økonomi for en som inntil videre driver på lavbudsjett...har også vurdert å betale for å ha båten stående på land i en marina i nærområdet. Om jeg velger det koster det meg ca. 1300 inkl fri tilgang til rampe og ferskvann for spyling. Synes delv at det er en ok pris og vurderer det sterkt. Regner med at terskelen blir litt lavere da, og at jeg med litt trening klarer å sjøsette båten og ta opp båten i løpet av et kvarters tid...da er det til å leve med tror jeg. Ellers ser jeg jo også muligheten for å være litt mer mobil med henger, og kanskje ta en tur opp i noen innsjøer og dorge litt ørret også...v får se hva det blir til. Gleder meg uansett og håper at det blir mer enn et par turer...

Planlegger ikke å krysse Oslofjorden daglig, men tenkte kanskje å driste meg over en finværsdag, men det bør kanskje revurderes ???

Planlegger ikke å krysse Oslofjorden daglig, men tenkte kanskje å driste meg over en finværsdag, men det bør kanskje revurderes ???

Det var ikke ment å være et ufravikelig tips, men du skal antagelig ikke bare suse frem og tilbake over fjorden, men stoppe i land også og da kan solgangsbrisen bli en guffen oplevelse i åpningen mellom Bastå og Jeløya eller langs Hurumkysten. Da er det bedre å utfordre naturkreften Moss -Larkollen...hvor det er kortere svømmetur til land..og hvor du kan søke ly i en havn og ta taxi hjem å påvente av bedre vær...

Redigert av salt (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...