Jump to content

hvor går dieselslanger på summer family...?

Sjeldenutpå

Recommended Posts

Heisann!

Har lyst å skifte dieselslangen som går mellom fra tankene på Summeren, og den som går fra ene tanken og til motor. Det er jo en tank på kvar side i båten, og slangene forsvinner igjennom isolasjonen i motorrommet...

Så - er det noen som veit om det er tilkomst dersom eg tar bort isolasjonen. Eller må eg i verstefall opp med begge tankene? :confused:

Tenkte lage til en krane på laveste punkt på utjevningsslangen for å kunne drenere også :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Har en Nordan Family. Den har imidlertid bare en tank så jeg kan ikke hjelpe deg med hvordan slangene går, men jeg kan fortelle at bak isolasjonen er en støpt vegg, og da er vel spørsmålet om du kommer til slangeklemmene den veien. På min må jeg løfte opp dørken for å komme til tanker og det som ligger under på hver side av motorrommet.

...kanskje det er plass å stikke armen ned på sida av tanken om det er veien å gå?

eller

så kan eg får skjære bort isolasjonen forsiktig å sjå bak den. Kanskje eg kan lage evt hull i skottet mellom motor og tank litt større slik at eg får inn verktøy. Prøve forsiktig med multimaster- og håpe tanken ligger litt ifra... :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Har septiken liggende på styrbord side og der gjorde jeg som du beskriver, laget et større hull for å komme til med en fleksibel trekker for slangeklemmer for å få byttet slangen. Alternativet var en en utrolig lang trekker. Jeg fikk ikke plass til hånda mellom skottveggen og tanken der. Jeg har sett under dørken på maken til din, men husker ikke hvordan det så ut.

Kanskje eg kan lage evt hull i skottet mellom motor og tank litt større slik at eg får inn verktøy.

Det er vel ikke så stor jobb å demontere innredningen over og at du deretter kan løfte opp dørkplatene? Det er vel bedre å gjøre jobben skikkelig enn å ødelegge skott og andre ting for en liten snarvei.....

Det er vel ikke så stor jobb å demontere innredningen over og at du deretter kan løfte opp dørkplatene?

Har utav allt på barbord side nå.

Slangen til motor og retur er lett å komme til, de går oppå toppen av tanken til ei insp.luke der :smiley:

Men det er bare 2cm klaring mellom tanken og skottet.....og tanken er skummet fast. Så det ser ut som det blir vanskelig med utjevningsslangen mellom tankene..... Skal fjerne isolasjon og deler av skummet og sjå i løpet av nokre dager, kanskje eg kan snike ned noko verktøy slik at eg får laus evt klemme.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

• 3 uker senere...

Må vel fullføre tråden :smiley:

Har skifta paralell-slangen mellom tankene og nå. Det var 19mm slange som forsvann igjennom isolasjon i motorromm.

Eg kutta forsiktig bort ein stor nok del av isolasjon til å kunne komme til med evt verktøy....

I skotet på begge sider av motor er det ca 60mm hull som stuss fra dieseltankene kjem igjennom. Ganske lange stusser slik at det var lett å komme til med flexi-slangeklemme :cheers:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...