Jump to content

Hvilken Koaksialkabel for TV-antenne?

shaukaas

Recommended Posts

Vanlig hvit tv kabel ja, på 50ohm :)

Plugger og kabel har dem på Elkjøp og Lefdal og slike butikker. Prisene varierer litt. 6-10kr pr meter eller så.

Hadde du bodd nærmere kunne du fått en kveil eller to av meg, har plenty :)

Om senterlederen er flertrådet eller hel har ikke all verden å si, bortsett fra at kabelen blir stivere med hel senter.

Redigert av Brodern (see edit history)

Føkk deg...

Antennekabel for TV/FM mottak er 75 ohm, anbefaler deg å bruke en sort RG 6 kabel.

Den er UV bestandig og har lavere dempning, Vanlig hvit antennekabel RG59 er ikke UV dyktig har høyere dempning.

De finnes F konektorene som er vantette (RG6 komp /RG59 Komp) men krever spesialtang. Men vanlige F konektorer (twist-on) duger det også men bruk krympetape over.

Både RG6 og RG59 har stiv/hel senterleder

Redigert av Bøljan (see edit history)

Hei,

hiver meg på debatten her.

Jeg spurte Navy på Høvik om dette på båtmessa, og de anbefalte meg en kabel til 60 kr/m :headbang: . Ringte også seatronic, og de selger vistnok Glomex sin tv kabel metervis for 10 kr/m. Ifølge Navy er det mange som bruker VHF antenne til TV antenne og mottsatt, og det var vistnok ikke bra.

Mitt spørsmål er derfor om disse kablene som er anbefalt over i denne debatten er TV eller egentlig tilegnet VHF bruk.

Til vanlig FM radio og TV signaler skal man bruke 75ohm.

Til VHF radio skal man bruke 50ohm. Bruker man 75ohm her vil man i mange tilfeller ødelegge sendertrinnet (ikke ved lytting) Og det funker selvfølgelig dårlig :)

60kr meteren hørtes utrolig mye ut.

Bra rg58/u 50ohm koster opptil en tier pr meter, og mye billigere ved 100mtr spoler.

Man får kabel med dobbel skjerm, lavtap osv, men selv den koster ikke så mye.

Høres veldig overpriset ut.

Føkk deg...

For VHFen kommer jeg til å bruke RG213. Men når riggen skal av båten, forhåpentligvis neste uke, ønsker jeg å få ordnet "alt" som skal på toppen.

Dermed blir det ny "UFO", men også passende kabling må på plass.

RG213 har jo flerleder senter, og jeg vil jo anta at kabel for TV/Radio bør ha noenlunde samme (fysiske) egenskapene?

De eneste F-kontaktene for kabel med flerleder innerkabel jeg finner (har bladd både i papir og nettutgaven av ELFA-katalogen), er disse.

aab1b030-78f3-11dc-bb36-0019bbdf5d02.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Er ikke flerleder hovedårsaken til at man benytter RG213 som VHF kabel? Trodde ikke "solid core" var egnet til miljøet man finner i riggen på en seilbåt; med diverse vibrasjoner etc... :rolleyes:

Nei årsaken til at RG-213 fortrekkes på VHF/UHF fremfor RG-58 er at det er mindre signaltap i den.

På en motorbåt med 3-6m kabel spiller ikke dette noen rolle, mens på en seilbåt med 15-20m lang coax kand et utgjøre noen dB.

Jo, du har rett når det gjelder å unngå enleder der det er vibrasjoner. Men enledere som brekker skyldes som oftest måten man har

terminert kabelen. Bruker man avbiter til å avisolere med fremfor avskalle-tang, lager man hakk i lederen og ett svakt punkt som lett brekker av.

Når så lederen også kanskje henger i spenn/hardt stripset o.l. kan det gå galt.

Men en kvalitets-produsert RG-59 kabel har en seig og sterk innerleder som ikke brekker. Dessuten er den godt sikret inne i F-connectoren.

Når man avisolerer RG-59, brukes enten spesialverktøy eller og er "lett på hånden" med en stanleykniv.

Jeg hadde aldri hatt betenkeligheter med å bruke RG-59 opp i masten. Dessuten er forskjellen i dempning på RG-11 og RG-59 er marginal

på det båndet du skal bruke den på. Det er m.a.o. lite å hente både fysisk og elektrisk på å bruke RG-11.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Jeg undersøkte litt rundt kabel og RG213 er ikke å anbefale, den er for tykk og for dyr. Dette er gammel teknologi.

Jeg samlet dette i Tips og triks.

I kortform :

HFX 1336 13.9 dB ved 200 MHz 5.5 mm 10,90 kr/m (gamle priser)

M17/074-RG213/U 9.5 dB ved 200 MHz 10.3 mm 29,10

H1000 4.8/8.5 dB ved 144/432 MHz 10.3 mm 36,60

Forskjellen i tap på 100 m mellom 13.9 og 9.5 er ikke mye. Sammenlignet med RG58 som har 23.0 dB ved 200 MHz.

HFX er så enkelt å legge siden den er like tynn som RG58. Jeg fant ut at 15m opp til masta var 2.1 dB mens den tykke beistet 213 gav 1.4 dB.

Tap under 3 db skal være negisjerbart. Så 15 meter er det etter min mening ikke tvil. Skulle jeg lagt en lang kabel burde man gått for H1000,

men den er både dyr og altfor tykk.

Dette er for VHF, og det samme gjelder TV, men kabel og tilpassning er ikke så kritisk for mottagning som sending.

De overnevnte kabler er alle 50 ohm.

Ole

Redigert av olews (see edit history)

Ole
S/Y Algol

Hei,

føler meg som en amatør her nå selv med 5 års teknisk utdannelse er det lett å falle av lasset her.

Måtte bort å sjekke nå. I min båt står det RG6U på kabelen til VHFen. Den er relativt tykk og sort. Er dette en VHF eller en TV kabel. Kjøpte den fra konkursboet til Dufour for en tid tilbake og han sa det var VHF kabel, men nå ble jeg virkelig usikker.

Takker for svar.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...