Jump to content

Hvilken Koaksialkabel for TV-antenne?

shaukaas

Recommended Posts

Et Google-søk sier at RG-6U en 75ohm dobbelt(quad?) skjermet kabel. Og husker jeg ikke helt feil, tror jeg det er slik kabel som fulgte med min Glomex TV-antenne i båten.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

HFX (55-914-66 hos ELFA) ser jo meget fristende ut, ja. Noen pros/cons for denne?

Det finnes jo også en HFX for 75 Ohm - er det anbefalt å gå for denne til fordel for RG59?

Jeg har tidligere jobbet mye med diverse svakstrømsintallasjoner; men ser at kunnskapene er rimelig rustne på kabler og tilbehør.. *kremt*

Hvordan hadde verden vært uten baatplassen.no ? :sad:

HFX (55-914-66 hos ELFA) ser jo meget fristende ut, ja. Noen pros/cons for denne?

Det finnes jo også en HFX for 75 Ohm - er det anbefalt å gå for denne til fordel for RG59?

Elfa nr. over er en 50 ohm's kabel, du var vel ute etter kabel for TV d.v.s. 75 ohm.

Dersom strekket ikke er langt, klarer du deg sikkert med RG59 som GeirT skriver lenger oppe.

Og UFO er jo en aktiv antenne, d.v.s. at du har råd å tape noen dB på veien.

Har ikke de fleste TV antenner forsterker innebygget ? Hvis de har de spiller kabel liten rolle siden forsterkeren øker signalet med 20dB eller mer, men den øker støyen også. Derfor må signalet inn til forsterkeren være best mulig, det er derfor den må sitte nær antenna. Signal støyforhold blir ikke bedre enn det var ved antenna, men en forsterker kan hjelpe til å holde det omtrent like bra. Så har du en antenne med forsterker betyr kabelen ikke så mye. Problemene med kabeltap er veldig mye viktigere når vi snakker om VHF stasjoner. Da må du tåle tapet fra antenne til mottager og sender til antenne.

Ole

Ole
S/Y Algol

Har ikke de fleste TV antenner forsterker innebygget ?

Nei, ikke alle. Anerkjente Glomex har det ikke. Der sitter forsterkeren inne i båten ved TV'n. Så her vil jeg nok anbefale en lavtaps dobbelt- eller quad-skjermet kabel for ikke å tilføre ytterlige støy og demping av signalet. Jeg er ikke enig i Glomex sin løsning, men det får så være. Hadde det vært tapsfrie kabler som var 100% skjermet mot støy, hadde det vært uten betydning hvor forsterkeren er. Da kunne en klart seg uten forsterker dersom inngangstrinnet på TV'n var følsomt nok. Men slik er dessverre ikke den virkelige verdenen. En antenneforsterker, enten den nå sitter i antennen eller ved TV'n, genererer faktisk også støy. Det aller viktigste er ut fra dette at selve den passive delen av antennen er mest mulig følsom og leverer et sterkt signal. For hjemmebruk er faktisk en 20 element Yagii antenne uten forsterker mange ganger bedre enn en 5 element antenne med forsterker når signalet fra senderen er svakt. Dette ble vel litt mye teori, men greit å tenke gjennom ved valg av antennesystem både hjemme og i båten.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg byttet sist år ut min minst 10 år gamle Triax UFO antenne med innebygget forsterker med en Glomex UFO med ekstern forsterker. Merket egentlig ingen forskjell! :eek:

Lars H.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...