Fevik 21 Startet 25.Mars.2009 Del på Facebook Startet 25.Mars.2009 Hei Nå har jeg lest og grublet over bruksanvisningen i et par dager. Er det noen som kan svare meg på om dette koplingsskjemaet er riktig? Bryteren er denne Sitér dette innlegget Link to post
Kompismannen Svart 25.Mars.2009 Del på Facebook Svart 25.Mars.2009 Har du et større bilde? Sitér dette innlegget Link to post
Fevik 21 Svart 25.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2009 Denne var litt større Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 25.Mars.2009 Del på Facebook Svart 25.Mars.2009 Ser jo riktig ut dette. En sikring ut av forbruksbatteri og en til hver forbruker bør man ha. Er hovedbryteren dobbel(for to batterier)? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.Mars.2009 Del på Facebook Svart 25.Mars.2009 Det ser greit ut det ja! Går ut fra at bryteren bryter både start og forbruk parallelt, slik at kontakten mellom de to batteriene kun foregår gjennom releet? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fevik 21 Svart 25.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2009 Det ser greit ut det ja! Går ut fra at bryteren bryter både start og forbruk parallelt, slik at kontakten mellom de to batteriene kun foregår gjennom releet? Regner med at den bryter de parallelt. Den har også mulighet til å kombinere batteriene ved tomt startbatteri. Dette er typen jeg har kjøpt BlueSea Seasea Sitér dette innlegget Link to post
Kompismannen Svart 25.Mars.2009 Del på Facebook Svart 25.Mars.2009 (redigert) For meg ser det ut som at du kjører ladestrømmen inn på forbrukssiden og så når det er fulladet på forbrukssiden slipper releet opp ladestrøm til start. Jeg ville gjort omvendt. Da er du sikret toppladet start-batteri hele tiden samt at start-batteri blir jo bare brukt til start og fulladet raskt slik at forbruksbatteriene også raskt får ladestrøm via releet. Dersom du kjører ladestrømmen inn på forbrukssiden kan du risikere at startbatteriet ikke får ladestrøm dersom det blir lite kjøring og mye tapping av forbruksbatterier. Da vill ikke forbrukksbatteriene bli nok ladet til at releet åpner ladestrøm til startbatteriet. Redigert 25.Mars.2009 av Comicguy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fevik 21 Svart 25.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2009 For meg ser det ut som at du kjører ladestrømmen inn på forbrukssiden og så når det er fulladet på forbrukssiden slipper releet opp ladestrøm til start. Jeg ville gjort omvendt. Da er du sikret toppladet start-batteri hele tiden samt at start-batteri blir jo bare brukt til start og fulladet raskt slik at forbruksbatteriene også raskt får ladestrøm via releet. Dersom du kjører ladestrømmen inn på forbrukssiden kan du risikere at startbatteriet ikke får ladestrøm dersom det blir lite kjøring og mye tapping av forbruksbatterier. Da vill ikke forbrukksbatteriene bli nok ladet til at releet åpner ladestrøm til startbatteriet. Det høres veldig fornuftig ut. Er ikke så lett å få det riktig detta. Her er en ny redigert utgave Sitér dette innlegget Link to post
Kompismannen Svart 25.Mars.2009 Del på Facebook Svart 25.Mars.2009 (redigert) Det ser mer riktig ut. Husk bare at du kobler forbruks og start på siktig side av releet og bryteren. Det er nemleig var den ene siden som er voltsensitivt og det er på den voltsensitive siden du ønsker å sette startbatteriet og dynamo. Jeg vet ikke om dette er mulig at batteriet kan sende strøm og bli tappet via dynamoen eller starteren, i såfall burde kanskje dynamoen og starteren være koblet via bryteren slik at når bryteren er avkoblet så er det ingen strøm fra start-batteriet til dynamo og/eller starteren. Redigert 25.Mars.2009 av Comicguy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Camor Svart 25.Mars.2009 Del på Facebook Svart 25.Mars.2009 Jeg fikk et råd i en butikk om å sette inn en hovedstrømbryter på minus-siden på batteriene også. Det skulle være med på å forhindre krypstrøm og tæring på drev / propell. Noen som har synspunkter på det ? MVH Morten Sitér dette innlegget Link to post
kjukken Svart 25.Mars.2009 Del på Facebook Svart 25.Mars.2009 Jeg synes det er et poeng å holde både tegninger og opplegg så enkelt og oversiktlig som mulig. Har derfor lagt ved et forslag her. Minusen gidder jeg ikke tegne, da den er felles. Husk bare at du kobler forbruks og start på siktig side av releet og bryteren. Det er nemleig var den ene siden som er voltsensitivt og det er på den voltsensitive siden du ønsker å sette startbatteriet og dynamo. Grunnen til at jeg foreslår Victron relé, er fordi dette føler på spenningen på begge sider. Da kan du sette på en landstrømslader (anbefales) på forbruksbatteriene, og allikevel ha lading på startbatteriet. En landstrømslader må jo være greit for deg å ha? Da kan du bruke CD spillern (og lys) så mye du vil når du ligger i havna. Den kraftige koblingskinnen jeg har foreslått er svært praktisk, og kan bidra til et svært ryddig opplegg. En tilsvarende for minus hører også med. Det grommeste er kanskje en DC link boks. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 26.Mars.2009 Del på Facebook Svart 26.Mars.2009 Synes du skulle la ladingen gå på forbruk først jeg. Startbatteriet er jo så godt som fullt etter en start likevel. Når jeg er på tur og skal flytte på meg, vil jeg ha mest mulig inn på forbruk. Dessuten er det som regel forbruket som skal ha mest strøm, og da ser jeg ikke hensikten med å belaste releet med det når det ikke er nødvendig. Tar sjelden lang tid før releet kobler inn uansett, avhengig av størrelse på bank og dynamo. Sitér dette innlegget Link to post
Kompismannen Svart 26.Mars.2009 Del på Facebook Svart 26.Mars.2009 (redigert) Som jeg skrev tidligere så er det risiko for at man ikke får lading på start-batteriet dersom ladestrømmen fra dynamoen er koblet på forbrukssiden. Jeg hadde nøayktig samme opplegg på forrige båten og det fungerte 100%. På denne hadde jeg koblet strøm fra dynamo mot startbatteriet på den voltsensitive siden. Den lille strømmen som ble tappet fra startbatteriet ble ladet opp av dynamoen iløpet av bare minutter og deretter koblet releet ladestrøm over til forbruk. Her har man toppladet startbatteri hele tiden og ladingen går raskt over til forbrukssiden. Landstrømmen hadde jeg på forbrukssiden (ikke voltsensitiv) siden startbatteriet alltid var toppladet. Andre måter å koble dette på mener jeg ikke er hensiktsmesig. Dersom man koblet motsatt, altså dynamostrøm på voltsensitiv side, men mot forbruk. Vil ikke startbatteriet få lading før forbrukssbatteriene er fulladet. Med varierende bruk blir kanskje forbruksbatteriene aldri fulladet, startbatteriet får aldri ladestrøm og blir til slutt tappet av startingen. Å koble dynamostrøm på ikke voltsensitiv side blir helt meningsløst. Da trenger man ikke releet. Redigert 26.Mars.2009 av Comicguy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fevik 21 Svart 26.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2009 Grunnen til at jeg foreslår Victron relé, er fordi dette føler på spenningen på begge sider. Da kan du sette på en landstrømslader (anbefales) på forbruksbatteriene, og allikevel ha lading på startbatteriet. En landstrømslader må jo være greit for deg å ha? Da kan du bruke CD spillern (og lys) så mye du vil når du ligger i havna. Landstrøm blir litt bortkastet da jeg bare har tilgang til dette 1-2 netter i året når jeg ligger på en eller annen gjestehavn. Tror nok heller ikke at jeg kjøper meg Victron relè når jeg allerede har kjøpt det fra BlueSea. Når det gjelder kopling av dynamo på startbatteri eller forbruk, vil jeg nok si meg enig med Comicguy. Det viktigste er å ha et fullt startbatteri, det er derfor jeg installerer dette. Takk til alle for svar. Sitér dette innlegget Link to post
kjukken Svart 26.Mars.2009 Del på Facebook Svart 26.Mars.2009 Synes du skulle la ladingen gå på forbruk først jeg. Startbatteriet er jo så godt som fullt etter en start likevel. Hallo? Da lukker jo releet etter få sekunder allikevel! Slik som du selv sier: Tar sjelden lang tid før releet kobler inn uansett Ja, ja. Fram og tilbake, like langt. Forslaget ditt blir veldig logisk hvis man ønsker å komplisere installasjonen og bruke mer penger på feite kabler. (Her er jeg på tynn is; men muligens kompliserer det kobling av tenningslås også.) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 26.Mars.2009 Del på Facebook Svart 26.Mars.2009 Største forskjellen er at strømmen som belaster/går gjennom releet blir mindre(releet har et lettere liv og varer lenger), når alt som går til forbruksbank slipper å gå gjennom releet for å komme dit. Hvis du har et friskt ladesystem, tar det ikke lang tid før du når 13,7V og releet kobler inn startbanken likevel, så du skal kjøre bra kort for å ikke fylle det igjenn. Men hvis man ikke gidder å gi dynamoen det tverrsnitt den bør ha for å få maks ytelse ut av den likevel, så er jo lading inn på start først det enkleste. Begge løsninger fungerer, så da får jo hver og en velge det man vil. At det skulle ha noen betydning for tenningslås, kan jeg ikke se. Sitér dette innlegget Link to post
Fevik 21 Svart 16.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2009 Etter mye kopling i påsken er endelig hele det elektriske anlegget byttet ut. Legger ved et bilde av hvordan resultatet ble. Har veldig liten plass i båten, men fikk plass til nytt forbruksbatteri tilkoplet Blue sea hovedstrømsbryter og relè Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.April.2009 Del på Facebook Svart 16.April.2009 Dersom man koblet motsatt, altså dynamostrøm på voltsensitiv side, men mot forbruk. Vil ikke startbatteriet få lading før forbrukssbatteriene er fulladet. Med varierende bruk blir kanskje forbruksbatteriene aldri fulladet, startbatteriet får aldri ladestrøm og blir til slutt tappet av startingen. Dette stemmer ikke! Releet kopler sammen når spenningen stiger over 13,7 volt (i alle fall på mitt BEP rele), og dette skjer kort tid etter start selv om forbruksbanken er godt nedtappet! problemet med å ha starbatteriet som første prioritet er at man da ikke kan ha forbruksbank stort større enn startbatteriet, da releet vil trippe pga stort spenningsfall ved innslag og derfor er det stor sjans for å brenne releet. Jeg koplet først slik som du har, men koplet i fjor over til forbruk direkte og start via rele. En mye bedre løsning i de aller fleste tilfeller! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.