Jump to content

Hvordan koble voltmeter ?


Avmønstret1

Recommended Posts

I kretsen med volmeteret går det forsvinnende lite strøm så du kan garantert bruke den orginale ledningen, selv om den skulle være tynn. Det kan være lurt å sette en sikring på denne kretsen, som kortslutingsvern. Denne sikringen trenger ikke være på mer enn 0,5 Amp eller noe deromkring. Pass på at det er god kontakt i begge ender, ellers vil du kunne avlese feil spenning.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post

Målingen blir mest nøyaktig om du har egen kabel til dette. Bruker du eksisterende kabler, vil du måle batterispenning - spenningsfall i kabelen som blir pga forbrukere som er på. Ikke rare sikringen som skal til, men ha i hvertfall en som beskytter det tverrsnittet du bruker på kabelen. Jeg har ATF sikkringer, så hos meg ble det en 2A på 1,5mm2 ledning.

Link to post

Du kan koble den til kablene på el-sentralen, men når du bruker en del strøm så vil du få litt lavere spenning på voltmeteret pga spenningsfall i kabelen. Når du ikke bruker noen strøm vil voltmeteret vise korrekt spenning på batteripolene.

Du kan selvfølgelig legge en egen kabel fra batteriet til voltmeteret, og vil da måle korrekt polspenning til en hver tid. Du bør dog tilkoble denne etter hovedbryter for å hindre strømtap i voltmeteret. (selv om dette er ubetydelig)

Pga. det ubetydelige strømforbruket behøver ikke kabelens tverrsnitt å være stort, f.eks 0,75q, og sikringen kan være liten, f.eks. 1A...

Link to post

Om andrea 820 mente å bruke en eksisterende kabel som det er andre komponenter tilkoblet til, vil jeg nyansere svaret mitt noe.

Jeg forsto det slik at det lå en orginalkabel fra batteriet til elsentralen som ikke ble brukt til noe annet. Om dette er tilfelle; bruk den.

 

Om det er snakk å bruke en kabel som forsyner andre komponenter med strøm, f.eks. belysning o.a. skal du være klar over at du at måler en litt lavere spenning enn det som er på batteriet. Jo mer du belaster batteriet ( f.eks. jo mer lys du slår på) jo lavere vil spenningen være.

 

Har du et meget nøyaktig voltmeter og vil ha god kontroll på spenningen på batteriet, bør du nok ha en dedikert kabel til batteriet (denne trenger ikke være tykk). Har du derimot et slikt voltmeter som dette, eller lignende, vil ikke feilen du får ved å måle på kabelen som forsyner andre komponenter være så merkbar

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post

Har ikke lyst til å tappe lenger en mot 12V, og lader da så sant jeg har muligheten. Men jeg slår ikke av kjøleboksen om batteriet går under 12V, for å si det sånn. Svært sjelden, hvis det i det hele tatt har vært noe problem. Hvis man til stadighet havner ned mot tomt batteri, er i realiteten forbruksbanken for liten, forutsatt at lading er OK.

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post

Meningene om hvordan en skal løse strømutfordringene ombord er mange, og det er noen uendelig lange debatter her på BP om emnet. Noen ting er det nok større enighet om enn andre. En av dem er at om du skal ha kontroll på hvor mye strøm som er igjen på batteriet ditt, får du et nøyaktigere mål ved å sette på en "tankmåler" for batteriet. Denne måler hvor mye strøm du tapper ut av batteriet (og hvor mye du lader inn igjen) En slik tank måler er det mange som kan levere, er en av dem. Det er strøm du tapper fra betteriet, ikke spenning. Derfor er det naturlig å måle mengden strøm du forbruker. Ved å måle spenningen kan du få en viss idé, men et batterimeter gir deg mer nøyaktig informasjon.

 

Boka til Jon Winge "strøm ombord" er ganske fin - om du vil gå dypere ned i materien har vi "boatowners electrical and mechanical manual" av Nigel Calder.

 

Hvordan voltmeter er det du skal koble til?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Målingen blir mest nøyaktig om du har egen kabel til dette. Bruker du eksisterende kabler, vil du måle batterispenning - spenningsfall i kabelen som blir pga forbrukere som er på.

 

For lite tverrsnitt på eksisterende kabel da ja.....

 

 

Om det er snakk å bruke en kabel som forsyner andre komponenter med strøm, f.eks. belysning o.a. skal du være klar over at du at måler en litt lavere spenning enn det som er på batteriet. Jo mer du belaster batteriet ( f.eks. jo mer lys du slår på) jo lavere vil spenningen være.

 

Dersom desse 2 innlegg stemmer så ville eg sagt at det er for lite tverrsnitt på eksisterende kabele opp til fordelings-skinne som fordeler videre til lamper osv.

Å legge opp en ekstra kabel på 0.75mm2 paralellt med "hovedkabel" på feks 6-8-10mm2 er en fordel dersom hovedsikring feks ryker, så kan du se på voltmeter att det er batterispenning ennå. Men ellers er det rimelig unødig ja.

Sjølv har eg kabler direkte fra batteri, det går en fra bank1(start) og en fra bank2(forbruk) og bryter med 1-off-2 ,slik at eg har samme voltmeter på begge batteribankene. De er koblet utenom hovedstrømsbryter, så eg må huske å slå bryter off når eg stenger av ja :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...