Jump to content

Hvordan trimme en Suzuki ca 90 mod 9.9 til 15


meldaln

Recommended Posts

For det første så er ikkje denne 90-modell men heller 87-88. (viss du har funne motornummeret så er det lett å fine ut. Prøv linken eg gav i denne tråden)

 

Når det er sagt så er det to forskjellige strupinger på denne motoren (meiner eg).

 

Den eine er ein stoppar (plate, stoppskive, skrue eller liknande) som hindrer deg i å få fullt gasspådrag, og den skal vere ganske grei å fjerne. Skru av dekselet framfor luftinntaket på forgassaren og sjekk om forgassarspjellet ligg heilt horisontalt når du gjer full gass. Dersom det ligg heilt flatt (horisontalt) betyr det at denne sperra allereie er fjerna, dersom spjellet ikkje ligg heilt flatt må du sjå etter denne stopparen som hindrer deg i å få fullt gasspådrag. Viss denne sperra er fjerna får du om lag 13,5 hk.

 

Den andre strupinga ligg i sjølve forgassaren, anten det er reedventilar eller anna, og då må du kanskje skifte forgassar som, "lillefot" skriv over her.

 

Eg ville begynt med å sjekke om du faktisk får fullt gasspådrag når du vrir på rorkulten, og så tar du det der i frå :smiley: .

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
For det første så er ikkje denne 90-modell men heller 87-88. .

 

Det er vel en 87-88 mod ja. Har ikke sjekket det enda, pga mye å gjøre men må vel få til det snart.

Jeg får full gass på motoren. Vurderer å ringe til en privatpersom som holder på å avvikle et firma, han kan mye om motorer, så han vet vel hva som skal til. Ellers er det vel ikke noe problem å sende motoren til han å få han til å trimme den til 15 hk (?) Han har hatt ansvaret (skifte olje, tennplugger mm) på denne motoren i mange år så han vet vel mere enn meg om motoren :lol:

Link to post

Hvis dekselet er originalt/Riktig er dette høyst sannsynlig en 87 modell mulig 88

dsc01119.jpg

 

 

For å få denne til å bli en fullverdig 15 hk må du fjerne denne skruen som Sinten nevner.

Det sitter en plate under svinghjulet som beveger seg når du vrir på gassen.

Denne har et hakk som en tapp skal gli over hvis skruen er fjernet.

Du merker et markant klikk når den går over (hvertfall når du bruker gass på styrekulten).

 

Videre må du bytte dyser i forgasseren, 2 av 3 hvis jeg ikke husker feil.

Du må også bytte Reed ventilene (Platene som sitter på innersiden av forgasseren)

Og sist må du også bytte eksospipen.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Det er orginaldekslet på der ja, lakkert nå i noe av den samme fargen som var pga. my lakk var avflasset.

Jeg tok å markerte nesten Alle dekalene med markeringsteip, untatt den "bak" på dekslet og skar ut SUZUKI med en tapetkniv, så lakkerte jeg hele dekslet med felglakk (ikke så ulik orginalfargen) med 2-3 lag, å markerte jeg inn hele dekslet utenom den svarte firkanten bakpå å lakkerte den så fikk jeg tak i to 9 tall på biltema for å klistre på :smiley: så dekslet ble helt grei igjenn det :flag:

Men det virker som man får max gasspådrag på den "kammen" som åpner forgasseren men... :diving::confused:

Hva koster det for de reed ventilene, dysene og eksospipen da? sånn ca?

Link to post

Hør med Erling Sande.

Den gang jeg drev med dette var den motoren du har maks 3 år gammel så jeg aner ikke hva prisene ligger på i dag.

Jeg droppet eksospipen og den gang lå vel prisen på ca en tusenlapp for de andre delene.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Kan nok tenkes det dukker opp en 15 hk som har gått på skjær eller er totalt misligholdt også :smiley:

Nå ble det vel ikke solgt så mange av disse 15 hesterne da...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...