meldaln Startet 25.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 25.Mars.2009 Hvordan trimmer man en suzuki 9.9 til 15(?). motoren er ca 90 mod. Her er et bilde av motoren hvis det hjelper dere. https://baatplassen.no/bildearkiv/23/23485/dsc01119.jpg Sitér dette innlegget Link to post
lillefot Svart 25.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2009 eneste du kan gjøre på susuki er skifte forgasser til 15 hesters. 1000-1500 kr. Sitér dette innlegget Link to post
meldaln Svart 27.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 okk ikke noen andre/ billigere muligheter? Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 29.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2009 For det første så er ikkje denne 90-modell men heller 87-88. (viss du har funne motornummeret så er det lett å fine ut. Prøv linken eg gav i denne tråden) Når det er sagt så er det to forskjellige strupinger på denne motoren (meiner eg). Den eine er ein stoppar (plate, stoppskive, skrue eller liknande) som hindrer deg i å få fullt gasspådrag, og den skal vere ganske grei å fjerne. Skru av dekselet framfor luftinntaket på forgassaren og sjekk om forgassarspjellet ligg heilt horisontalt når du gjer full gass. Dersom det ligg heilt flatt (horisontalt) betyr det at denne sperra allereie er fjerna, dersom spjellet ikkje ligg heilt flatt må du sjå etter denne stopparen som hindrer deg i å få fullt gasspådrag. Viss denne sperra er fjerna får du om lag 13,5 hk. Den andre strupinga ligg i sjølve forgassaren, anten det er reedventilar eller anna, og då må du kanskje skifte forgassar som, "lillefot" skriv over her. Eg ville begynt med å sjekke om du faktisk får fullt gasspådrag når du vrir på rorkulten, og så tar du det der i frå . Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Martin_ Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Har en ca 2002 modell 9,9hk yamaha, hva må til for å få denne til å yte 15hk? Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Martin_: Sjekk denne tråden her. Den er riktig nok om ein 2004-modell, men er sikkert mykje det same. Viss du ikkje får svar på det du lurer på der så send ein IM til rago63 eller Daffy, dei pleier å ha greie på Yamaha Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
meldaln Svart 31.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 For det første så er ikkje denne 90-modell men heller 87-88. . Det er vel en 87-88 mod ja. Har ikke sjekket det enda, pga mye å gjøre men må vel få til det snart. Jeg får full gass på motoren. Vurderer å ringe til en privatpersom som holder på å avvikle et firma, han kan mye om motorer, så han vet vel hva som skal til. Ellers er det vel ikke noe problem å sende motoren til han å få han til å trimme den til 15 hk (?) Han har hatt ansvaret (skifte olje, tennplugger mm) på denne motoren i mange år så han vet vel mere enn meg om motoren Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 31.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 Hvis dekselet er originalt/Riktig er dette høyst sannsynlig en 87 modell mulig 88 For å få denne til å bli en fullverdig 15 hk må du fjerne denne skruen som Sinten nevner. Det sitter en plate under svinghjulet som beveger seg når du vrir på gassen. Denne har et hakk som en tapp skal gli over hvis skruen er fjernet. Du merker et markant klikk når den går over (hvertfall når du bruker gass på styrekulten). Videre må du bytte dyser i forgasseren, 2 av 3 hvis jeg ikke husker feil. Du må også bytte Reed ventilene (Platene som sitter på innersiden av forgasseren) Og sist må du også bytte eksospipen. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
meldaln Svart 2.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 Det er orginaldekslet på der ja, lakkert nå i noe av den samme fargen som var pga. my lakk var avflasset. Jeg tok å markerte nesten Alle dekalene med markeringsteip, untatt den "bak" på dekslet og skar ut SUZUKI med en tapetkniv, så lakkerte jeg hele dekslet med felglakk (ikke så ulik orginalfargen) med 2-3 lag, å markerte jeg inn hele dekslet utenom den svarte firkanten bakpå å lakkerte den så fikk jeg tak i to 9 tall på biltema for å klistre på så dekslet ble helt grei igjenn det Men det virker som man får max gasspådrag på den "kammen" som åpner forgasseren men... Hva koster det for de reed ventilene, dysene og eksospipen da? sånn ca? Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 2.April.2009 Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 Hør med Erling Sande. Den gang jeg drev med dette var den motoren du har maks 3 år gammel så jeg aner ikke hva prisene ligger på i dag. Jeg droppet eksospipen og den gang lå vel prisen på ca en tusenlapp for de andre delene. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Sinten Svart 2.April.2009 Link til dette innlegget Svart 2.April.2009 Eit tips viss du vil ha dette billig kan vere å følge litt med på finn.no. Er ofte det dukker opp annonser med all slags brukte motordelar. Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
meldaln Svart 3.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2009 Ja, følger med på finn.no daglig fra før men ikke så ofte på motordeler Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 3.April.2009 Link til dette innlegget Svart 3.April.2009 Kan nok tenkes det dukker opp en 15 hk som har gått på skjær eller er totalt misligholdt også Nå ble det vel ikke solgt så mange av disse 15 hesterne da... Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
meldaln Svart 11.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Har kjørt mere med motoren nå, og har mer og mer lyst på mer fart så nå har jeg sjekket mer nøye på forgasseren, og fant ut at forgasserspjelet ikke ligger helt flatt, men nesten. Hva er det som er gjort/ikke gjort da? Hvs må gjøres for å få 15 hk ut av den? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.