førstereisen Startet 25.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 25.Mars.2009 Hei alle dere der ute , har en gammel ferge hvor det har vært en del problemer med ladingen. Den har en stor likestrømsgenerator og den ladet ikke før det ble tilført spenning på det ene koblings punktet på dynamoen/ generatoren. Spørsmålet er som følger - kan/skal denne påtrykte spenningen være på hele tiden dvs også når generatoren ikke er i gang (motoren stoppet), og under hele ladesekvensen, denne spenningen er koblet gjennom en effektmotstand så spenningen er ikke mer enn ca 13-15v (24v dynamo). førstereisen Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 25.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2009 De gamle likestrømsdynamoene ble regulert av en regulator kalt vippe. Denne regulatoren kunne inneholde en eller to spoler. På disse spolene var det to metall lepper som kunne bøyes for å stramme eller slakke fjærene. Når disse regulatorene skulle justeres, ble de kjørt enten på motoren eller i en testbenk med et oppkoblet voltmeter og et analogt amperemeter. (Det må være et analogt amperemeter). Man justerer da maks strøm slik at dynamoen ikke brenner opp, og så må man passe på at vippekontakten for feltet slipper når turtallet blir lavt. Spenningen justeres på den andre spolen. Har regulatoren bare en magnetspole må man finne et greit kompromiss mellom strøm og spenning. Jeg har aldri sett noen dynamo med bare en motstand til regulering, og antar dette er gjort på grunn av at man ikke hadde noe annet tilgjengelig. Sitér dette innlegget Link to post
førstereisen Svart 25.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2009 Hei igjen og takk for raskt svar. Tror kansje at det er innebygget regulator i denne generatoren , men spørsmålet er om denne spenningen som man tilfører for å få generatoren til å lade skal være konstant tilkoblet under hele ladesekvensen, og om denne kan være tilkoblet når generatoren (og motorern ikke er i drift). Opplegget har tydelig fungert slik i en årrekke. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 25.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2009 (redigert) Det er kanskje en misforståelse ute og går her. Kanskje du har en vekselstrømdynamo med likeretter og innebygd regulator. Hva heter den? Redigert 25.Mars.2009 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
førstereisen Svart 25.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2009 Meget mulig, den er så gammel at skilt med data er helt utslitt og uleselig. Men det kan godt være en vekselstrømdynamo der regulator og likeretter er innebygget. men da er fortsatt spørsmålet der med den påtrykkte spenningen, dynamoen starter kun å lade når den får tilført en spenning ,eksternt - og da lader den selv om spenningen etterhvert blir tatt bort. Men dette må gjentas hver gang motoren startes. Så igjen skal denne spenningen stå tilført under hele ladesekvensen, og kan den være tilkoblet selv når motor ikke går (slik det er koblet nå) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 25.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2009 Jeg tipper ledningen med motstanden er koblet til D+ som er den terminalen dynamoen må ha spenning på for å starte ladningen. Ledningen med motstanden skal da kobles til tenningslåsen. Alternativt kan du skifte ut motstanden med en ladelampe. Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 25.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2009 kanskje det skal gå en ledning fra tenning gjennom en slags ladelampe. hadde en gammel BMC jeg gjorde slik på, fra tenning til lampe så til dynamo.Lampe slukker når den begyner lade. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 25.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2009 Er den lang og kompakt med fasong som en startmotor så er det en likestrømsdynamo. Er den kort med aluminiumshus så er det en vekselstrømsdynamo. Vekselstrømsdynamo ble ikke vanlig på bil/båtmotorer før på slutten av sekstitallet. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 25.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2009 Den kan got være lang og tynn som en startmotor og alikevel være en vekselstrømsgenerator av aller beste sort om det er en gammel Transmotor. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.