Lars H. Svart 26.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2004 Ingen farlig situasjon? Den er livsfarlig. Jeg kan garantere at tar man på den ene fasen of stikker tåa ned i vannet, vil man få seg en skikkelig karamell. Det er vel kanskje noe av det dummeste man kan gjøre, kanskje bortsett fra å ta på den andre fasen samtidig.Hadde jo egentlig forsonet meg med at dette var litt vel "gresk", men denne påstanden din må du forklare, ikke bare slenge ut slik uten videre. Forutsetningen er skilletrafo (som burde være ekvivalent med en lokal vekselstrømsgenerator). Kan du fortelle meg hvordan strømmen går fra den fasen jeg tar på, gjennom kroppen, tåen min, vannet, ?????? Hvor har du den lukkede strømkretsen? Og for å presisserer litt, jeg er ikke ute for å kverulere, men å finne ut hvordan det hele fungerer. Så hvorfor er denne situasjonen farlig? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lotus Svart 26.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2004 Ta voltmeteret ditt. Gå ut på kjøkkenet. Mål spenningen mellom jord og fase. Kanskje du måler et sted mellom 120 og 150V? Noe slikt. Flytt pinnen til det andre hullet i stikkontakten. Omtrent det samme. Litt mer i den ene, litt mindre i den andre. Du har altså en potensialforskjell til jord. Hva er jord? Kobbervannrøret ditt som forsvinner ned i betongen kanskje? Ta en ledningsstump og forbind den mellom jord og fase. Jorfeilbryteren slår ut i samme øyeblikk. Det er slike ting man kan daue av. Så hvilken strøm går det? Det behøver ikke å være mye. 1A kanskje, eller mindre i et isolert terra nett (det vanligste i Norge) Høres kanskje ikke mye ut, men så lite som 50mA kan være dødlig. Samme greia i båten din? Men siden du har skilletrafo, skal det altså være mulig å ha beina i vann og hånden rundt en avisolert ledning uten at det spiller noen rolle. I såfall er det ingen vits i å jorde noe som helst. Kanskje det stemmer? Skal ikke påstå noe som helst. Veit bare at jeg ikke prøver slikt på badet hjemme. Kan det være slik at oppstår det jordfeil i båten etter skilletrafoen, så spiller det ingen rolle? Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Trond M. Svart 26.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2004 Men siden du har skilletrafo, skal det altså være mulig å ha beina i vann og hånden rundt en avisolert ledning uten at det spiller noen rolle. Lotus Joda Lotus, det er mulig - jeg har forøkt selv. Men, som JRK så riktig kommenterer i et tidligere innlegg, er det mulig å få overslag/kortslutning i skilletrafoen. Da er det plutselig ikke et galvanisk skille lenger, og nettspenningen er ikke flytende - men referert til jord. Forskriftene, og Lars sin løsning, har nok noe for seg. I forbifarten kan jeg nevne at forsøket ble gjort da jeg som 18-åring la opp utelys på portstolpene hjemme. Vi slet i ettertid med at pærene gikk svært ofte. Løsningen var en diode på den ene fasen, noe som ikke var merkbart på utelysene, men som fjernet problemet. Trond M. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 26.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2004 OK. Da sier vi det. Mitt neste spørsmål blir da hvorfor forskriftene sier at et aggregat ombord skal jordes med jordingsplate i vannet. Blir ikke det på samme måte som skilletrafo? Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 26.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2004 Mitt neste spørsmål blir da hvorfor forskriftene sier at et aggregat ombord skal jordes med jordingsplate i vannet. Det er det nok bare lovskriverne som vet/ikke vet. Blir ikke det på samme måte som skilletrafo? Skulle mene det. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
rabben Svart 26.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2004 Det er neppe en trafokrets i Norge som ikke allerede har ettablert en jordfeil, derfor går det strøm til jord selv om din egen "krets" ikke er sluttet. Faktisk så er det slik at den første jordfeilen ikke er farlig med det er den andre, og da gjenstår det jo bare å vite om noen av naboene har en liten jordfeil på lur da Lotus har helt rett etter hva jeg har lært innen strøm og spenning (to fagbrev) Trond M du sier at lyspærene gikk ofte inntil du satte på en diode på den ene fasen. Lyspærer ryker jo ofte av ristninger/slag, når du satte opp dioden begrenset du jo strømmen til pæra (hver gang sinuskurven vekslet, fjernet du den halvparten som kom i sperreretning) Jeg tror kanskje dette har noe med at pærene holder lenger, forsterkede lyspærer er jo typisk laget for høyere spenning. eller så er vel jordfeil noe av det vanskligere å hanskes med også for elektrikere så at man diskuterer dette er ikke ukjent i elektro kretser. Sitér dette innlegget Link to post
Trond M. Svart 26.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2004 Det er neppe en trafokrets i Norge som ikke allerede har ettablert en jordfeil, derfor går det strøm til jord selv om din egen "krets" ikke er sluttet. Faktisk så er det slik at den første jordfeilen ikke er farlig med det er den andre, og da gjenstår det jo bare å vite om noen av naboene har en liten jordfeil på lur da Hensikten med et galvanisk skille er å fjerne "naboer". Lotus har helt rett etter hva jeg har lært innen strøm og spenning (to fagbrev) Trond M du sier at lyspærene gikk ofte inntil du satte på en diode på den ene fasen. Lyspærer ryker jo ofte av ristninger/slag, når du satte opp dioden begrenset du jo strømmen til pæra (hver gang sinuskurven vekslet, fjernet du den halvparten som kom i sperreretning) Nettopp. Jeg tror kanskje dette har noe med at pærene holder lenger, forsterkede lyspærer er jo typisk laget for høyere spenning. Jeg har fundert på hvorfor disse pærene røk så ofte, for det eneste som var forskjellig fra lyspærene inne i huset var omgivelsestemperaturen. Det kan ha vært rystelser i bakken pga forbikjørende biler, men ... eller så er vel jordfeil noe av det vanskligere å hanskes med også for elektrikere så at man diskuterer dette er ikke ukjent i elektro kretser. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 27.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2004 Hei Takk for skjemaet Lars. Dette ser jo ummiddelbart fornuftig ut. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.