Jump to content

bli kvitt dieselstopp - Vetus M417

Salt

Recommended Posts

Det kom vann ut i det første filteret/vannutskilleren, og muligvis videre til det som sitter på maskinen. Uansett, det var stopp etter et par minutters gange.

Vannet ble tappet ut av det første filteret, nytt startforsøk, tente et par ganger, men så stopp.

Forsøk på å få vann ut av det andre filteret førte ikke fram, dvs det kom bare diesel ut.

Men ikke mulig å få start.

Så, har noen et par gode råd for å finne ut av hva som hindrer drivstoffet i å komme fram?

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Er ikke helt sikker på hva du mener med diesel og vann her og der... MEN.

1. Hvorfor kommer det vann i filtrene? Er det mye vann (kondens) på tanken? Har du drenert bunn i denne for å fjerne problemet der det oppstår?

2. Sikker på at ren brennolje kommer frem til filtrene (ikke vann)?

3. Om brennoljesystemet er full av vann, tar det litt tid å få dette ut, for å gjøre dette litt mer effektivt kan du skru opp tilførselen til brennoljepumpa og

pumpe slik at du sikkrer ren brennolje dit. (Bruk den manuelle matepumpa/forpumpa)

4. Løs brenstoffrørene fra brennstoffventilene og tørne motoren med starteren til du er sikker på at ren brennolje kommer ut der...

5. Prøv å start...

Det som er viltig å sjekke er at ren brennolje kommer inn i motoren gjennom brennstoffventilene... om du har problemer med vann på tanken

kan det være en tanke å se på et produkt som heter Hammerdown: http://www.motorconsult.no/infodft.php

PS: Om det er mye vann må det tappes!

ok, skal prøve å beskrive det (numre henviser til spørsmålene):

1. Det vet jeg ikke, men det kan ha kommet inn gjennom lokket i dekket. Vannutskilleren var helt full, og jeg tappet ut cirka en liter, dvs også fra tanken. Det var fredag. I dag var det ikke kommet mere vann i den utskilleren, så jeg har antakelig fått ut det som var av vann. Båten har ligget aldeles stille på vannet siden i fjor sommer.

2. Det var ikke vann, men dieselolje, som kom ut av vannutskiller nr 2, montert på maskinen.

3. Det er ingen manuell pumpe på denne maskinen; den skal være "self bleeding", så jeg må bruke starteren. Batteriene må få tid til å lade seg litt før jeg prøver igjen.

4. OK, får prøve å løsne noen skruer for å se hva som kommer fram, evt. kanskje også der høytrykksrørene kommer inn på dysene.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Hei

Jeg ville nå iverfall skiftet alle filter etter at jeg var sikker på at alt vann i tank var borte.

Du har tømt filter på maskin. Er dette av den hengende typen? Har du tatt av filter og tømt fysiskt eller bare luftet? I så tilfelle har du ikke fått ut vannet da vannet ligger i bunn av filter.

Tøm også føde pumpe da her også kan ligger vann.

Kan ikke skjønne at du ikke har føde pumpe som kan pumpes manuellt selv om motoren er selvluftende.

Du må snarest få ut vann før ting blir ødelagt.

Redigert av Smaapala (see edit history)

Jeg har tappet ut fra bunnen av begge filtrene til det kom diesel; jeg har ikke luftet (det var ingen luft i systemet).

Handboka til maskinen sier ingenting om pumpehendel for lufting, den sier at man bør åpne lufteskruene på toppen av filteret på maskinen og på inntaket til høytrykkspumpa for at lufting skal gå raskere. Jeg har heller ikke sett noen hendel.

Skal av gårde og fortsette å sjekke dette nå.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...