Salt Startet 25.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 25.Mars.2009 Det kom vann ut i det første filteret/vannutskilleren, og muligvis videre til det som sitter på maskinen. Uansett, det var stopp etter et par minutters gange. Vannet ble tappet ut av det første filteret, nytt startforsøk, tente et par ganger, men så stopp. Forsøk på å få vann ut av det andre filteret førte ikke fram, dvs det kom bare diesel ut. Men ikke mulig å få start. Så, har noen et par gode råd for å finne ut av hva som hindrer drivstoffet i å komme fram? Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Ing_ive Svart 25.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2009 Er ikke helt sikker på hva du mener med diesel og vann her og der... MEN. 1. Hvorfor kommer det vann i filtrene? Er det mye vann (kondens) på tanken? Har du drenert bunn i denne for å fjerne problemet der det oppstår? 2. Sikker på at ren brennolje kommer frem til filtrene (ikke vann)? 3. Om brennoljesystemet er full av vann, tar det litt tid å få dette ut, for å gjøre dette litt mer effektivt kan du skru opp tilførselen til brennoljepumpa og pumpe slik at du sikkrer ren brennolje dit. (Bruk den manuelle matepumpa/forpumpa) 4. Løs brenstoffrørene fra brennstoffventilene og tørne motoren med starteren til du er sikker på at ren brennolje kommer ut der... 5. Prøv å start... Det som er viltig å sjekke er at ren brennolje kommer inn i motoren gjennom brennstoffventilene... om du har problemer med vann på tanken kan det være en tanke å se på et produkt som heter Hammerdown: http://www.motorconsult.no/infodft.php PS: Om det er mye vann må det tappes! Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 25.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2009 ok, skal prøve å beskrive det (numre henviser til spørsmålene): 1. Det vet jeg ikke, men det kan ha kommet inn gjennom lokket i dekket. Vannutskilleren var helt full, og jeg tappet ut cirka en liter, dvs også fra tanken. Det var fredag. I dag var det ikke kommet mere vann i den utskilleren, så jeg har antakelig fått ut det som var av vann. Båten har ligget aldeles stille på vannet siden i fjor sommer. 2. Det var ikke vann, men dieselolje, som kom ut av vannutskiller nr 2, montert på maskinen. 3. Det er ingen manuell pumpe på denne maskinen; den skal være "self bleeding", så jeg må bruke starteren. Batteriene må få tid til å lade seg litt før jeg prøver igjen. 4. OK, får prøve å løsne noen skruer for å se hva som kommer fram, evt. kanskje også der høytrykksrørene kommer inn på dysene. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Ing_ive Svart 25.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2009 Det er viktig å sjekke at det ikke er vann på tanken. Serlig saltvann!!! Dette kan gi korrosjon i brenstoffsystemet ditt, samtidig som det setter ned smeltetemperaturen på stempelkrona og topplokket ditt. En blanding av Vanadium og Natrium i brenstoffet ditt (som kommer av saltvann) gir en meget agressiv binding!!! Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 25.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2009 Ja, OK. Det som jeg tappet av, var ferskvann. Men jeg må nok sjekke om det er mere i tanken uansett. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Smaapala Svart 26.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2009 (redigert) Hei Jeg ville nå iverfall skiftet alle filter etter at jeg var sikker på at alt vann i tank var borte. Du har tømt filter på maskin. Er dette av den hengende typen? Har du tatt av filter og tømt fysiskt eller bare luftet? I så tilfelle har du ikke fått ut vannet da vannet ligger i bunn av filter. Tøm også føde pumpe da her også kan ligger vann. Kan ikke skjønne at du ikke har føde pumpe som kan pumpes manuellt selv om motoren er selvluftende. Du må snarest få ut vann før ting blir ødelagt. Redigert 26.Mars.2009 av Smaapala (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 26.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2009 Jeg har tappet ut fra bunnen av begge filtrene til det kom diesel; jeg har ikke luftet (det var ingen luft i systemet). Handboka til maskinen sier ingenting om pumpehendel for lufting, den sier at man bør åpne lufteskruene på toppen av filteret på maskinen og på inntaket til høytrykkspumpa for at lufting skal gå raskere. Jeg har heller ikke sett noen hendel. Skal av gårde og fortsette å sjekke dette nå. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
bert Svart 26.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2009 Hei, det jo el diesel pumpe på denne,åpne lufteskrue på filter og sette på tenninga ca 10 sek ,og starte.husk det er ett filter på pumpa også.. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 26.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2009 Alt i orden nå, men det er litt diesel nede hos svinet i kjølen etter at det har rent ut gjennom de åpnete lufteskruene Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.