Jump to content

Hydraulisk styring hekkaggregat- problemer

Froleid

Recommended Posts

Hei.

Har en eldre Monaco 27 med volvo penta drev og hydraulisk styring. I fjor høst sviktet styringen. Kan kun styre til stb og tilbake til midtstilling men ikke til bb. Møter ingen motstand ved sving til bb. Har styreposisjon både inne og oppe på flybridge. Har førsøkt å plugge vekk en og en styreposisjon uten resultat. Koblet til slutt vekk styresylinderen og plugget begge rørene. Fikk full motstand begge veier. Hva kan være galt? Har byttet olje og luftet systemet flere ganger. Noen som har en ide?

Du skriv "Når det er koblet fra fungerer også sylinderen begge veier. Dvs at hvis sylinderen ikke møter motstand fungerer den." Meiner du då at det fungerer ved bruk av rattet, eller ved å bevege stempelet fram og tilbake med handemakt? Eg har tru på at det er noko mekanisk svikt eller ugreie. Som den "hobbymekanikeren" som eg er, ville eg demontert styresylinderen og sjekka om der er noko feil. Ein ting er å bevege stempelstanga med handemakt, noko anna er å bruke hydr. trykk på stempelet i sylinderen.

Jeg hadde problemer begge veier på min Windy for et par år siden. Etter veldig mye omog men og mange tusen kroner, viste det seg at det var styrekabelen som faktisk var for lang. Den sto i spenn noe som til slutt gjorde at den ikke ville mer. Jeg skal love deg at jeg testet/kjøpte alt annet før det ble konstatert at var feilen. Kabelen skal m.a.o. ha så lite spenn som mulig. Mitt problem kunne ha kostet 450 kroner, men gikk til slutt på 12500,- Sukk :sad:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...