Froleid Startet 25.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 25.Mars.2009 Hei. Har en eldre Monaco 27 med volvo penta drev og hydraulisk styring. I fjor høst sviktet styringen. Kan kun styre til stb og tilbake til midtstilling men ikke til bb. Møter ingen motstand ved sving til bb. Har styreposisjon både inne og oppe på flybridge. Har førsøkt å plugge vekk en og en styreposisjon uten resultat. Koblet til slutt vekk styresylinderen og plugget begge rørene. Fikk full motstand begge veier. Hva kan være galt? Har byttet olje og luftet systemet flere ganger. Noen som har en ide? Sitér dette innlegget Link to post
baatmann Svart 25.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2009 Og drevet (fråkobla) kan svingast begge veier? Sitér dette innlegget Link to post
Froleid Svart 26.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2009 Ja hvis jeg kobler ifra staget så kan jeg fritt bevege på drevet uten problem. Når det er koblet fra fungerer også sylinderen begge veier. Dvs at hvis sylinderen ikke møter motstand fungerer den. Sitér dette innlegget Link to post
baatmann Svart 26.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2009 Du skriv "Når det er koblet fra fungerer også sylinderen begge veier. Dvs at hvis sylinderen ikke møter motstand fungerer den." Meiner du då at det fungerer ved bruk av rattet, eller ved å bevege stempelet fram og tilbake med handemakt? Eg har tru på at det er noko mekanisk svikt eller ugreie. Som den "hobbymekanikeren" som eg er, ville eg demontert styresylinderen og sjekka om der er noko feil. Ein ting er å bevege stempelstanga med handemakt, noko anna er å bruke hydr. trykk på stempelet i sylinderen. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 26.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2009 Et bilde av styresylinder hadde hjulpet Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
snart Svart 26.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2009 (redigert) Luft? Pga. lite olje? Redigert 26.Mars.2009 av anordahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Windy 22 HC Svart 26.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2009 Jeg hadde problemer begge veier på min Windy for et par år siden. Etter veldig mye omog men og mange tusen kroner, viste det seg at det var styrekabelen som faktisk var for lang. Den sto i spenn noe som til slutt gjorde at den ikke ville mer. Jeg skal love deg at jeg testet/kjøpte alt annet før det ble konstatert at var feilen. Kabelen skal m.a.o. ha så lite spenn som mulig. Mitt problem kunne ha kostet 450 kroner, men gikk til slutt på 12500,- Sukk Sitér dette innlegget Link to post
Froleid Svart 26.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2009 Når drevet er frakoblet virker sylinderen. Drevet kan også beveges lett begge veier når det er frakoblet sylinderen. Jeg kan ikke se at det er noe mekanisk. Lurer på om det er en intern lekkasje i sylinderen. Sitér dette innlegget Link to post
Ruby Svart 26.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2009 Du har testet med pluggete rør, samt luftet, så da skulle feil med rattpumper eller luft i systemet være eliminert. Du nevner selv mulighet for indre lekkasje i sylinderen. Kanskje en skade i sylinderen rundt midtstilling som slipper oljen forbi? Tror nok du bare må ta ut sylinderen for demontering og inspeksjon. Sitér dette innlegget Link to post
Froleid Svart 26.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2009 Ja jeg heller mot å demontere sylinderen jeg også. Takker for mange gode ideer Sitér dette innlegget Link to post
Ruby Svart 27.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 Jeg har en fullt brukbar styresylinder du kan overta hvis det er interessant. Skiftet til sylinder med gjennomgående stempelstang i forbindelse med autopilot-installasjon i fjor. Jeg har Bravo II-drev, så jeg vet ikke om sylinderen passer direkte på ditt drev. Sitér dette innlegget Link to post
Froleid Svart 27.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2009 Takk for tilbudet. Har du et bilde av den? Skal sjekk en gang til om den er deffekt. Sitér dette innlegget Link to post
Ruby Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Jeg kan ta et bilde av sylinderen i ettermiddag. I denne linken ser du de ulike typene. Jeg mener den jeg har liggende er type UC133-IOL. Av den oversikten ser det ut til at også Volvo-drev kan bruke denne. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.